גן מקנה תקווה לסובלים מאקנה (פצעי בגרות) (עדכון)

גילת סיימון

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/acnecure.html

פוצח הגנום של החיידק הגורם לאקנה

גילת סיימון, 8/8/04

מדענים פצחו את הקוד הגנטי של החיידק המעורב בגרימת פצעי בגרות, התקדמות שלדבריהם עשויה להוביל לטיפול חדש.

הקבוצה הגרמנית מאוניברסטיה בגוטינגן מצאה גנים שמסייעים לחיידק לתקוף ולהרוס מרכיבים של עור אנושי.

גנים אחרים שזוהו היו מעורבים בעירור וגירוי דלקתי.

הבנה של הדרך בה החיידק גורם לאקנה עשויה להציע כיוונים חדשים למחקר תרופתי, אומרים המדענים.

פצעי בגרות הינה בעיית עור נפוצה, אשר פוגעת בכ-80% מבני הנוער, אולם עלולה לפגוע גם במבוגרים.

בדרך כלל התופעה מתחילה עם גיל ההתבגרות, כאשר בלוטות עור מייצרות עודפים שומניים. תאי עור מתים ושומן חוסמים את הפורות בפנים, בזרוע העליונה, בגב העליון ובחזה.

מדענים ידעו כי החיידק פרופיאוניבקטריום אקנס, שבאופן רגיל אינו מזיק, ומצוי ע”פ העור של מבוגרים, לוקח חלק באקנה.

חיידק זה חי בבלוטות המפרישות שמן לתוך זקיקי השיער.

הקבוצה הגרמנית קבעה את רצף כל הגנום של החיידק, וזיהתה בו 2,333 גנים.

התפקוד של גנים רבים מתוך הרצף שנקבע עשוי להסביר איך נוצר אקנה. גנים רבים היוו תכנית מתאר לאנזימים שמפרקים את העור.

המדען הולגר פרוגמן אומר: “נדהמנו לגלות שמספר כה גדול של גנים מעורב בפירוק רקמות אנושיות.”

לדבריו החיידק מתקיים על תוצרי הפירוק האנזימטי של העור.

טיפולים חדשים

“הצעד הבא הוא למצוא תרופה שתפעל באופן ספציפי נגד מערכות אנזימטיות אלה”

לדבריו, לא היה ברור מדוע חלק מאנשים נוטים יותר לאקנה לעומת אנשים אחרים. ייתכן כי הדבר קשור למערכת החיסון.

כאשר החיידק מפרק את העור האנושי פורצת הדלקת. אנו חושבים שמערכת החיסון של כל אדם- שונה.

לדבריו הסיבה לכך שאקנה כה נפוצה בקרב בני נוער עשויה לנבוע מכך שזוהי התקופה בה העור מייצר יותר שמנים, אשר מהם ניזון החיידק.

אליסון דודלי, מנכ”ל קבוצת תמיכה באקנה, אומרת: “זוהי התפתחות מלהיבה לדורות הבאים. ידוע לנו שבני נוער הלוקים בפצעי בגרות עלולים לסבול ממחשבות אובדניות ומדיכאון.
פריצת הדרך הזו מבורכת ותועיל בעתיד, אולם בנתיים, לסובלים מאקנה כדאי לעקוב אחר חוק החודשיים של קבוצת התמיכה. נסו טיפול כל שהוא באקנה למשך חודשיים, ואם אין שום שיפור במצבכם, חזרו לרופא ונסו טיפול חלופי. בטוח תמצאו משהו שיעבוד, אז אל יאוש”.

הקץ לחצ'קונים

מיכאל רוזנברג
(פורסם ב”גלובס” בתאריך 17-18 באוגוסט 2004)
האם אנו עומדים לפני עידן בו בעיית החצ'קונים המציקה תהפוך להיסטוריה?
במאמר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת “סאיינס”, טוענת קבוצת חוקרים מגטינגן בגרמניה, שהם עלו על מקור התופעה והדרך לפתרונה. הקבוצת הצליחה לפצח את הקוד הגנטי של החיידק פרופיאוניבקטריום-אקנס הגורם לפצעי בגרות. החיידק בו מדובר ניזון מן השומן שמופרש אל העור ומפרק אותו כך שנוצרות חומצות שומן חופשיות. כל עוד הבלוטות שמפרישות את השומן לעור הן במצב נורמאלי, השומן מתנקז אל פני העור והחיידק אינו מזיק. בקרב בני נוער ומבוגרים מסוימים מתרחשת הפרשת יתר של שומן הגורמת לסתימת הנקבוביות דרכן מופרש השומן לעור. במצב זה נוצר גודש של ההפרשה מתחת לפני העור ואז הגוף נאלץ לייצר ליקוציטים (מוגלה) כנגד חומצות השומן החופשיות שיוצר החיידק. “פיצוח גנום החיידק מהווה התקדמות רפואית אדירה אך מעשית מסופקני אם יוליד טיפול כנגד הבעיה. יש כיום בידי רופאי העור את מירב האמצעים לפתרונה, אם באמצעים אנטיביוטיים ואם באמצעות תרופות שמרסנות את הפרשת השומן לעור” הגיב פרופסור רוני וולף מנהל יחידת העור בבית החולים קפלן. מיפוי הגנום של החיידק פותח את האפשרות לפעול ישירות כנגד פעילותו ביצירת פצעי הבגרות.

ידען רפואה גנטית