גן אנושי אחד הוא המונע התנגדות גוף האדם לאיידס

כך טוענים חוקרים שהשוו בין גנים של בני אדם לאלו של קופי רזוס

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/aidsgene080105.html

מדענים טוענים כי גילו רמז חשוב להבנת מקור מגיפת האיידס אצל בני האדם. הם הצביעו על הבדל קריטי בגן שנמצא בקופי רזוס ואשר יכול למנוע הדבקות ב-HIV, לעומת הגן המקביל אצל בני האדם שאינו יכול למנוע את ההידבקות. נראה איפוא, ששינוי גנטי אחד הוא כל מה שדרוש כדי לאפשר לבני האדם לחסום את ההידבקות ב-HIV.
המחקר, שביצעו חוקרים במכון הלאומי למחקרים רפואיים בארה”ב פורסם בכתב העת Current Biology.

המדענים אומרים כי עבודתם מעידה על כך שהמחלה לא היתה מתבססת באוכלוסית בני האדם אילו האנושות היתה נושאת את אותה גרסה של גן שנמצאה בקופי הרזוס. החוקר הראשי, ד”ר ג'ונתן סטוי אמר: “לגילוי זה יש השלכות משמעותיות לפיתוח תהליך ריפוי גנטי כדי להלחם באיידס. בתיאוריה, ניתן לקחת תאים מאדם נגוע באיידס, להפוך אותם לעמידים ל-HIV באמצעות הגן המשופר ולהחזיר אותם בחזרה לגוף החולה. תאים אלה עשויים לבלום את התפתחות המחלה. “לחילופין, אנחנו יכולים לחפש תרופות שיפעילו את הגן האנושי כנגד ה-HIV.
כריסטופר גד (Gadd), עורך מדריך הטיפולים לאיידס אמר לבי.בי.סי: “מה שמרגש במיוחד הוא שהחוקרים יהו את השינוי בחומצת אמינו אחת בלבד – אבן הבניין באחד החללבונים שיכול להפוך את התא מפגיע לעמיד בפני האיידס.
בכל אופן, חשוב להדגיש שגם אם תהיינה השלכות תרפויטיות לתגלית הזו יקח עוד שנים רבות עד שנרגיש אותן.” אמר.
סוג זה של טיפול כרוך בסילוק תאי דם מהחולה, שכפולם, שינוי גנטי שלהם והחזרתם לגוף החולה על בסיס אינדיבידואלי. אף כי תיאורטית הדבר אפשרי, גישה זו אינה מעשית עדיין מהבחינה הכלכלית עם הטכנולוגיות הזמינות כיום.
ג'ו רובינסון, מומחה בכיר לטיפול באיידס בקרן צ'ארלי טרנס היגינס, מסכים כי ריפוי גנטי היא גישה מבטיחה שעשויה להביא לתוצאות בטווח הארוך. “אך למרות המחקר אנחנו עדיין רחוקים מיישום מעשי לחולים. עדיין אין מרפא לאיידס וגם לא חיסון.
לפי נתוני האו”ם, בסוף 2004, 39.4 מיליון בני אדם ברחבי העולם – 37.2 מיליון מתוכם מבוגרים ו-2.2 מיליון מתוכם צעירים מתחת לגיל 15, חיים עם איידס.
HIV הוא רטרו-וירוס הפוגע בתאי מערכת החיסון והורס אותם או משבש את פעולתם. תוצאת ההדבקה היא שחיקה במערכת החיסון המובילה לכשל חיסוני או איידס.

התגלה גן המפחית סיכוי להידבק באיידס

8/1/2004

אנשים הנושאים עודף מהגן הנקרא CCL3L1, פחות רגישים לאיידס, כך חושף מחקר חדש שנעשה בארה”ב. הגן יכול למנוע מנגיף ה-HIV לחדור לתאים

מחקר חדש חושף, כי גנים שיכולים לחסום את חדירת ווירוס האיידס לתאים, יכולים למנוע הידבקות בנגיף הקטלני. אנשים הנושאים עודף של גנים אלו, כך התגלה, חשופים פחות למחלה, שבה חולים 40 מיליון איש בעולם.

הממצאים עשויים להוביל למציאת דרכים יעילות וטובות יותר למניעת הידבקות בנגיף האיידס, ולטיפול בחולים בו. יותר מ-25 מיליון איש מתו מהמחלה, מאז זיהויו של נגיף האיידס בתחילת שנות השמונים, כך הודיע המכון האמריקאי לחקר מחלות זיהומיות ואלרגיות, אשר מימן את המחקר.

פרסומתהגן, המזוהה בשם CCL3L1, מבקר על הייצור של מרכיב כימי במערכת החיסון. בדרך כלל, חריגה בגנים מורה על כך שלאנשים ישנם שינויים קלים או סטיות בגן מסויים, או גן פעיל או לא-פעיל. ישנם מקרים שיש כמה עותקים מאותו גן – כאשר גן מועתק הן מהאב והן מהאם, כך אומרת ד”ר סוניל אוג'ה מהמרכז למחקר הבריאות של אוניברסיטת טקסס, אשר הובילה את הניתוח.

ישנם אנשים שאינם נושאים אף עותק של הגן CCL3L1, ויש כאלו שיש להם ארבעה או חמישה עותקים שלו, אולי אפילו יותר. המרכיב הכימי שהגן מפקח על ייצורו קשור לקולטן, המאפשר כניסה לתאים, בשם 5CCR. האחרון ידוע ביכולתו להשפיע על רגישות לנגיף ה-HIV, ובמהירות בה נשא הופך לחולה איידס. ככל שלאדם ישנם יותר עותקים מהגן, פוחת הסיכוי שלו להידבק בנגיף. כל עותק “עודף” של הגן מאפשר הגנה של 4% עד 10% מהווירוס, אמרה אוג'ה.

ידען האיידס