גם חולדות מתמכרות לסמים, ולא בגלל שזה עושה להן טוב

יובל דרור, הארץ, וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/huldasamim.html

מאז ראשית שנות השישים יודעים המדענים כי חולדות, כמו בני האדם, מגיבות בהתלהבות רבה לשימוש בסמים ממכרים דוגמת קוקאין. ואולם במשך עשרות שנים הם לא ידעו אם החולדות לוקחות את הסם כי הן נהנות מתוצרי הלוואי שלו (למשל התמסטלות), או שמא, כמו חלק מבני האדם, הן מכורות לו (פיסית) ולא יכולות לחדול מלבקש עוד. התשובה לשאלה נחשפה בשני מחקרים, צרפתי ובריטי, שבהם הצליחו החוקרים לוודא כי החולדות אכן מכורות.

בני האדם משתמשים בסמים בשל העונג שהדבר גורם למרכז התגמול במוח. ד”ר בארי הופר, העומד בראש החטיבה לחקר התמכרות לסמים במרכז הלאומי בארה”ב, הסביר באחרונה בראיון ל”הארץ”: “במוח שלנו יש מרכז תגמול שדואג שנישאר בחיים. הסמים הממכרים מתבייתים על האזורים האלו, מתחברים אליהם ולמעשה 'חוטפים' את מרכז התגמול בדומה לדרך שבה אדם חוטף מטוס ומסיט אותו ממסלולו”.

אלא שלא כל משתמש בסמים הופך למכור, שרודף אחר הסם באופן כפייתי ומוכן לעשות בתמורה גם דברים שפוגעים בו.

כדי לדעת אם ניתן להשתמש במודל של חולדה לפיתוח תרופות וטיפולים בעבור מכורים לסמים, צריך לדעת אם בדומה לבני האדם, גם חולדות מתמכרות לסמים.

כדי לענות על השאלה, ביצעו החוקרים הצרפתים מארגון הבריאות הלאומי בצרפת, כמה ניסויים שתוצאותיהם פורסמו בכתב העת “Science”. הם איפשרו לחולדות להזריק לעצמן קוקאין במשך שלושה חודשים (פי שלושה עד עשרה מזמן השימוש בסם שניתן בדרך כלל לחולדות). כדי להגיע אל הסם נדרשו החולדות להוציא את אפן מהכלוב כדי להפעיל מנגנון המזריק אותו. כעבור שלושה חודשים החלו להפחית להן את מנת הסם ואף מנעו אותו מהן כליל.

בשלב זה בדקו החוקרים את התנהגות החולדות על פי שלושה קריטריונים בסיסיים המגדירים “התמכרות”: האם החולדות מחפשות את הסם גם כשברור להן שהוא אינו בנמצא. לשם כך, אימנו החוקרים את החולדות לדעת שכשמופיע סימן מסוג “יש” הן יכולות להזריק לעצמן את הסם, בעוד שכשמופיע סימן “אין”, אין טעם לפעול כדי לקבלו מכיוון שהוא אינו בנמצא. הסתבר, שכעבור שלושה חודשים, החולדות המכורות המשיכו לחפש אחר הסם ולפעול להשיגו גם כשראו את הסימן “אין” מופיע; רמת התשוקה (Craving) שלהן לסם. החוקרים הגבירו באופן מדורג את כמות הפעילות שהחולדות נדרשו לבצע עד שהיו זכאיות למנת סם. הסתבר, שהחולדות המכורות הסכימו לעבוד קשה תמורת הסם; האם החולדות מוכנות לקבל מנת סם גם כשהן מבינות שכל הזרקה מתלווה שוק חשמלי. הסתבר, שאת החולדות המכורות זה לא עצר והן חזרו וביקשו עוד מנה, למרות שחושמלו.

מתוצאות הניסוי עולה שלא כל החולדות הפכו למכורות. 41% מהן לא עמדו באף אחד מהקריטריונים, 28% עמדו בקריטריון אחד, 14% בשני קריטריונים ורק 17% עמדו בשלושת הקריטריונים ואף הראו סימנים של “חזרה אל הסם” (Relapse) אם נחשפו אליו שוב – תופעה ידועה גם בקרב בני אדם. על פי ההערכות, כ-15% מבני האדם המשתמשים בסמים הופכים למכורים, ומכאן שהחולדות יכולות לשמש מודל למחקר על תופעת ההתמכרות בבני אדם.

טרי רובינסון, מהמחלקה לפסיכולוגיה ולמדעי העצב באוניברסיטת משיגן, שפירסם את דעתו על הניסויים ב-Science, ציין שכעת יש לענות על שאלות רבות, בהן “מדוע חלק מהאנשים הופכים למכורים וחלק לא”.

“נפתחה הזדמנות לפתח גישות חדשות ומלהיבות שיסייעו לחשוף את המנגנונים הפסיכולוגיים והנוירולוגיים של ההתמכרות”, אמר.