ג'ל ניסיוני למניעת הדבקת נשים באיידס התגלה כיעיל ביותר בבעלי חיים וייבדק בקרוב בבני אדם. בפעם האחרונה שנעשה ניסוי כזה בג'ל התוצאות היו הרסניות * בניסוי בקופות זה פעל ביעילות של 100%

מרית סלוין

ג'ל למניעת איידס. נשים מועדות להדבקה פי שמונה מגברים

למרות הקורבנות הרבים מאוד של מחלת האיידס במזרח אפריקה ובכמה ממדינות אסיה, תרכיב חיסון יעיל שימנע את ההתפשטות המחלה לא נראה באופק. הנגיף ממשיך להתפשט בעיקר באמצעות יחסים הטרוסקסואליים. נשים מועדות ללקות במחלה פי שמונה יותר מגברים. אחת הסיבות לכך היא ששטח הפנים של אזור הריריות בנרתיק גדול והנגיפים חודרים דרכו בקלות. גם ההורמונים הנמצאים בגלולות נגד הריון וכן מחלות מין מגבירים את מועדות האשה להדבקה. בארצות הברית נשים הן החלק באוכלוסייה ששיעור ההדבקה באיידס בקרבו גדל במהירות הגדולה ביותר. אבל המצב חמור הרבה יותר בעולם השלישי. אשה באפריקה ובחלקים של אסיה חשופה להדבקה הרבה יותר מאשה במערב, בשל שימוש מועט בקונדומים, שיעור גדול של יחסי מין מחוץ לנישואים וזנות בממדים גדולים. בכל העולם מספר הנשים נשאיות נגיף האיידס עבר זה כבר את מספר הגברים הנשאים. בשנים האחרונות נעשה מאמץ מחקרי גדול לפתח אמצעי מניעה לנשים מפני הנגיף, והתפרסמו כמה מחקרים שבהם פיתחו ג'לים למריחה בנרתיק, המכילים חומרים קוטלי נגיפים המיועדים לשימוש בנשים. אחד המחקרים הללו, שבו פותח ג'ל ובו קוטל הנגיפים מונוקסינול-9, הגיע לשלב הניסויים בבני אדם, אך תוצאותיו היו הרסניות. הנשים שהשתתפו במחקר נעשו חשופות יותר להדבקה באיידס, משום שהג'ל הרס את רקמת הנרתיק שלהן. החומר שעליו התבסס הג'ל משמש קוטל תאי זרע בקונדומים, אך לחיסול נגיפי האיידס יש צורך בכמויות גדולות בהרבה ממנו, והתברר שהכמויות האלה רעילות לבני אדם. ביום ראשון התפרסם באתר האינטרנט של כתב העת “Nature” מאמר המדווח על הצלחה מרשימה בניסוי שבדק בקופות את יעילותו של ג'ל אחר המגן מפני נגיף האיידס. התכשיר הניסיוני, שפותח על ידי קבוצת חוקרים ממרכז הפרימאטים הלאומי בקובינגן שבלואיזיאנה, מבוסס על שלושה חומרים; כל אחד מהחומרים פועל על אתר אחר בקרום התא, שבא במגע עם הנגיף בשלב שונה של חדירתו לתא. החומרים פותחו במקור על ידי כמה חברות תרופות והם מיועדים לנשאי הנגיף. באופן רגיל תרופות אלה נלקחות דרך הפה, והיה צורך להתאים אותן לשימוש כאמצעי מניעה לנשים. החוקרים שינו את החומרים כך שיהיה אפשר לערבב אותם בג'ל ולאפשר את חדירתם דרך ריריות העור, מתוך שימור פעילותם הכימית. הרעיון לתקוף בו בזמן כמה מטרות המשמשות את הנגיפים כדי לחדור לתאים מקביל לרעיון של קוקטייל התרופות שנוטלים חולי איידס ונשאי הנגיף, המבוסס על חומרים שונים התוקפים אתרים שונים בתא, המעורבים בחדירת הנגיף ובהתרבות שלו בתא. הרעיון להשתמש בחומרים שימנעו מהנגיף להתקשר לתאים נבע מהידיעה שבריריות הנרתיק נמצאים תאי מערכת החיסון שאליהם מתקשר נגיף האיידס. כדי לחדור לתא, הנגיף מתקשר לשני קולטנים הממוקמים על תאי מערכת החיסון. בעקבות ההתקשרות הנגיף מתמזג עם דופן התא, מתערטל מהמעטפת ומזריק לתא את תכולתו – חומר גנטי ואנזימים המאפשרים לו להתרבות בתא. מרגע זה התהליך בלתי הפיך. החומר הגנטי של הנגיף חודר לגרעין התא, משתכפל באמצעות האנזימים שהנגיף החדיר לתא, ונגיפים חדשים נוצרים. התא מתפרק והנגיפים חודרים לזרם הדם בדרכם להדביק תאים נוספים. שלושת החומרים שהחוקרים בחרו מונעים את ההתקשרות של הנגיף עם הקולטנים שעל תאי מערכת החיסון. החוקרים בדקו את יעילותו של כל אחד מהם בנפרד, וכן את יעילותם כאשר הם ניתנים יחד. במחקר השתתפו 51 קופות. החוקרים מרחו את הג'ל בנרתיק של הקופות ולאחר חצי שעה החדירו לנרתיק כמות גדולה של זן נגיפי איידס המדביקים קופים ודומים מאוד לנגיפים המדביקים בני אדם. בקרב קופות שקיבלו ג'ל שכלל רק חומר אחד מהשלושה, שיעור ההדבקה היה 25%. לעומת זאת, בקבוצת הקופות שקיבלו ג'ל שכלל את שלושת החומרים לא היה אפילו מקרה אחד של הדבקה. בקבוצה שלישית – קופות שלא קיבלו ג'ל – שיעור ההדבקה היה 100%. בניסוי נוסף הג'ל שכלל את שלושת החומרים ניתן לקופות שש שעות אחרי שהוזרק להן הנגיף, והתברר שבמצב כזה הוא מקנה הגנה של 50%. לצורך היישום הרפואי של הג'ל בבני אדם יש לערוך ניסויים קליניים מבוקרים. בניסויים אלה תיבדק גם מידת הבטיחות של השימוש בג'ל לאורך תקופה ממושכת.