גלקסיות מאובנות “אוכלות את שכניהן”

אבי בליזובסקי

תצלום: טלסקופ החלל צ'אנדרה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/fossilgalxy120405.html

האסטרונומים שופכים כעת אור על תופעה הידועה כ”גלקסיות מאובנות”.
המדובר בגלקסיות מבודדות ענקיות שגדלו עם הזמן – תוצאה של מיזוגים בין גלקסיות בקבוצה. היווצרותם עשויה להתחיל במפגש קרוב בין שתי גלקסיות גדולות המסתחררות ביחד ואז גם מושכות אליהן את כל הגלקסיות הלוויניות המקיפות אותן.
כעת חוקרים את הגלקסיות הזו תוך שימוש בטלסקופי קרני X מהדור האחרון, כך הוצג בפגישה של האגודה האסטרונומית המלכותית הבריטית. החוקרים ואמרים כי גלעינן של הגלקסיות המאובנות הללו מלא בחומר אפל כמו גם חומר נורמלי. למעשה, הריכוז של המסה במרכז המערכת הוא באופן טיפוסי פי 5 גבוה יותר מאשר בגלקסיה נורמלית בגודל דומה.
החומר האפל המסתורי לא התגלה באופן ישיר, אך הוא ניתן לאיתור בשל ההשפעה הכבידתית שלו על החומר הרגיל. הקיום של גלקסיות מאובנות אושר ב-1994. למרות זאת, האסטרונומים יודעים מעט מאוד עליהן. קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת בירמינגהם בבריטניה זיהתה שש גלקסיות שנראות כמו גלקסיות מאובנות באמצעות שימוש במצפה ה-X צ'אנדרה של נאס”א ובטלסקופ החלל ניוטון של סוכנות החלל האירופית. הצוות התעניין במיוחד בגלקסיה NGC 6482, מערכת כוכבים מבודדת שהיא הגלקסיה המאובנת הקרובה ביותר הידועה לנו, הנמצאת במרחק 100 מיליון שנות אור מאיתנו בכיוון מערכת הרקולס – דבר שמאפשר לחקור אותה לפרטים. גלעין הגלקסיה הזו קרס לחלוטין. “הדבר נותן לנו רמז על כך שזהו גוף מאוד עתיק” אמר החוקר חביב חורשאהי, שהיה שותף במחקר לאתר הבי.בי.סי.
“הדבר חייב היה לקרות בזמן שבו היקום היה צעיר ודחוס בהרבה, בעוד ההילה של הגז והחומר האפל מסביב לגלקסיה נרכשו בזמנים מאוחרים יותר. ” אמר.
האגודה האסטרונומית המלכותית הבריטית התכנסה בסוף השבוע האחרון בבירמינגהם.
לידיעה בבי,בי.סי