גלקסיות גדולות בולעות את שכנותיהן הקטנות

גם שביל החלב יבלע את אנדרומדה. אבל אל דאגה. יש עוד כמה מיליארדי שנים עד שזה יקרה

אבי בליזובסקי

בתמונה: גלקסית אנדרומדה ושכנותיה

גלקסיות גדולות בולעות את הגלקסיות הקטנות השכנות. כך אומרים מדענים השבוע.
רודריגו איבטה (Ibata) במצפה הכוכבים בשטרסבורג ב שבצרפת, גילו לאחרונה מה שהם מכנים “מריחה” של כוכבים בקצה גלקסית אנדרומדה, שהם סבורים שמדובר בשרידיה של גלקסיה ננסית שהקיפה את אלפא קנטאורי.
הם מצאו כי גלגסיות קטנות נאכלות כל הזמן בידי גלקסיות גדולות” אמר איבטה”. הממצאים שלהם פורסמו במגזין המדעי “נייצ'ר”. גלקסיון גדולות נוצרו מאיחוד של גלקסיות קטנות רבות במערכת הירכית. המערכות הקטנות היו אלו שהיה להם קל להיווצר, ואז הם התאחדו ויצרו מבנים גדולים יותר. לדברי איבטה, הדבר נעשה גם בשביל החלב – הגלקסיה שלנו. המבנה הספירלי של הגלקסיה השכנה אנדרומדה מוקפת בהילת כוכבים בלתי נראית – “חומר אפל”. קבוצת הכוכבים שהתגלתה בהילה של אנדרומדה נמצאת במרחק 3 מיליון שנות אור מכדור הארץ.
לדברי החוקרים, הגלקסיה הלווינית נקרעה לגזרים ואז נבלעו הכוכבים שבתוכה בידי גל הגיאות הכבידתי של אנדרומדה.

גלקסיות גדולות יותר כמו שביל החלב ואנדרומדה עלולים אף הם ליצור מגע, אך אין חשש שמשהו יקרה לכדור הארץ. אמר איבאטה.
התחזית להתנגשות בין השתיים, שתיצור גלקסיה אליפטית גדולה יחידה, לא צפוי להתחרש אלא בעוד 3 עד 4 מיליארד שנים.