ג'ון גלן תוקף את תוכנית החלל של בוש

חלוץ החלל האמריקני ג'ון גלן אמר ביום חמישי האחרון כי תוכנית חקר החלל של הנשיא בוש “מוציאה את השטיח מתחת לרגלי המדענים שלנו” ועשויה לבזבז כסף רב ולא להביא להנחת אדם על מאדים.

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/jgwarn.html

גלן, סנטור דמוקרטי בדימוס מאוהיו והאסטרונאוט האמריקני הראשון שהק את כדור הארץ, אמר כי נאס”א אינה צריכה לנטוש את המחקרים בתחנת החלל הבינלאומית ומתח ביקורת על ההגיון בשימוש בירח כצעד ראשון לקראת טיסה למאדים.
הביקורת החריפה שלו על תוכנית החלל של בוש נאמרה בעדות בפני וועדה נשיאותית שהוקמה כדי לפתח אסטרטגיה לבניית בסיס קבוע על הירח, ושיגור אסטרונאוט למאדים. הוועדה התכנסה בבסיס חיל האוויר רייט-פאטרסון במדינת הבית של גלן, אוהיו.
הערותיו החדות של גלן, כיום קשיש בשנות השמונים לחייו, נשמרו לתוכנית נאס”א להמיר ניסויים מדעיים טהורים בתחנת החלל בהכנות לטיסות לירח ולמאדים.

“יש לנו תוכניות מתוכננות או בדרך, תוכניות שאנשים, אוניברסיטאות ומעבדות וגם חברות פרטיות הוציאו מיליוני דולרים כדי להתכונן אליהם”, אמר גלן”, והדבר מושך את השטיח מתחת לרגלי המדענים שלנו ששמו מבטחם בנאס”א ובמהדענים בתוך נאס”א שהקדישו שנים על גבי שנים לעבודתם.”

גלן אומר כי המחקר הבסיסי היה תמיד חלק מתוכנית החלל המאוישת, מאז טיסתו שלו בת שלוש ההקפות ב-1962: “ניסינו לקבל כל דבר שיכולנו מכל טיסה בימים ההם.”

לדבריו, הקיצוץ במרכיב המחקר בתחנת החלל יחסוך אולי 2.5 מיליון דולר. “אני סבור שאנחנו עוצרים באופן וולנטרי כמה מהמחקרים המתקדמים והייחודיים בהסטוריה של העולם. אנחנו נותונים עכשיו למדינות אחרות להתקדם והם יוכלו להרוויח ממחקרים אלה, אני פשוט אינני חושב שזה נכון. אני סבור שזו טעות. בשביל כמה דולרים, אנחנו יכולים להמשיך עם המחקרים”, אמר.

דובר נאס”א, גלן מהאוני, אמר המחקרים בתחנת החלל ימשיכו אבל הם יהיו מוגבלים למדידת השפעות טיסות חלל על הפיסיולוגיה האנושית. “אנחנו הולכים לבצע מחקרים החשובים לנו כדי למלא את חזון הנשיא”, אמר מאהוני.

ג'ון גלן אומר כי הוא יתמוך בחזרה לירח לצרכי מחקר, אך קרא לפנל לבחון ברצינות את הצורך בהפיכת בסיס הירח לאבן דרך למאדים משום שהדבר אינו כדאי מבחינה כלכלית. “למעשה הכוונה היא לבנות קייפ קנוורל שם על הירח. אמנם הוא יהיה קטן יותר, אך עדיין מדובר במבנה עצום”, אמר גלן. “נראה לי שהדרך הישירה למאדים היא הדרך הנכונה.”
הוא הזהיר כי נאס”א עלולה “להשתמש בכל הכסף על הירח ולעולם לא להגיע למאדים. אחד מחברי הצוות, ניל דה-גראס טייסון, אסטרופיסיקאי ומנהל פלנטריום היידן בניו יורק, אמר כי עדותו של גלן מרעננת בגילוי הלב שלה ובכנותה.

לידיעה באתר החדשות של יאהו