גודלם של עצמים בחלל

אריאל אייזנהנדלר, האגודה הישראלית לאסטרונומיה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/asronomy171004.html

אסטרונומים יכולים להגיד לנו בדיוק רב את גודלם של עצמים במערכת השמש שלנו, אבל לרוב המספרים גדולים מדי מכדי שנוכל להבין או ל”עכל” אותם.
לפעמים זה עוזר לבקר במקום כלשהו, לראות מהו הגודל האמיתי של מקום מסוים: לעלות על מגדל אייפל (האתר המפורסם והמבוקש ביותר בפריז) או לטפס על הרי האלפים (שרשרת הרים גבוהה החוצה את אירופה המרכזית), אבל לא כולנו יכולים להגיע לחלל ולראות בעצמנו. אז הנה כמה חלקים ידועים של מערכת השמש שלנו – אשר נראים ליד מקומות על כדוה”א שאתם עשויים לזהות – כדי שנוכל לקבל רושם טוב יותר של עד כמה גדולים הם עצמי החלל הללו.

פיבי והולנד

זוהי תמונה המורכבת מירחו של שבתאי פיבי (Phoebe) בהשוואה לגודלה של הולנד. גובהו של פוֹב, מלמעלה למטה, הוא 220 ק”מ ורוחבו הוא 110 ק”מ. התמונה הכוללת של הולנד היא 154 ק”מ מימין לשמאל ו-225 ק”מ מלמעלה למטה. מקצהו של האי הרביעי עד להוק ואן הולנד (Hoek van Holland), צפונית להיכן שהדלתה מתחילה, מרחק זה הוא 220 ק”מ, אבל ממאטְרִיכְט (Maastricht) שבדרום (אינה מופיעה בתמונה) לנקודה הצפונית ביותר, אורכה של הולנד הוא 300 ק”מ בסה”כ.

אולימפוס שבמאדים ואיטליה

זוהי תמונה המורכבת מהר הגעש אולימפוס מון שבמאדים ואיטליה, המשווה את גודלו של הר הגעש למראה מקום ארצי מוכר היטב. אולימפוס מון הוא הסממן הוולקני הגדול ביותר הידוע במערכת השמש שלנו, עם קוטר של בערך 600 ק”מ. תמונתו של אולימפוס מון צולמה ע”י משימת וויקינג של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א).
עוד אנו רואים את סיציליה והמגף של איטליה. מעקב ועד אגודל רוחבה של איטליה הוא בערך 350 ק”מ. מידותיה של סיציליה הן 270 ק”מ אורך על 200 ק”מ רוחב.

כוכב השביט האלי והאי איביזה

תמונה המורכבת מכוכב השביט האלי והאי הספרדי איביזה, המשווה את גודל השביט למראה המקום הארצי. התמונה באדיבות המחלקה למדעי כדוה”א וניתוח תמונות שבמרכז החלל ג'ונסון (JSC-Johnson Space Center) של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א).
גודלו של כוכב השביט האלי הוא 8 על 16 ק”מ ואיביזה, בנקודה הרחבה ביותר שלה, היא 40 ק”מ מצד לצד.

עין הסערה של צדק וכדוה”א

זוהי תמונה המורכבת מעין הסערה המפורסמת של צדק (The Great Red Spot) וכדוה”א, המשווה בין הסממן המפורסם של צדק למראה מקום ארצי. הייתם יכולים להכניס שתיים וחצי כדורי-ארץ לתוך עין הסערה הענקית הזאת, שמשתוללת כבר מאות שנים באטמוספירת צדק. קוטרו של כדוה”א הוא 12,756 ק”מ לעומת מידותיה של עין הסערה: 14,000 ק”מ על 39,000 ק”מ.

כתם שמש וכדוה”א

תמונה זו מורכבת מכתם שמש וכדוה”א והיא משווה בין גודלם. תמונת כתם השמש צולמה ב-24 לאוקטובר 2003 ע”י חללית סוהו (SOHO-Solar & Heliospheric Observatory) של סוכנויות החלל האמריקאית והאירופית (נאס”א ואיס”א). רוחב אזור כתם השמש הוא 64,800 ק”מ וגובהו 36,000. קוטרה הכולל של השמש הוא 1,391,000 ק”מ לעומת זה של כדוה”א: 12,756 ק”מ.

מכתש על פיבי והקצה הצפוני של סאן-פרנסיסקו

ולסיום תמונה המורכבת ממכתש על ירחו של שבתאי פיבי והקצה הצפוני של חצי האי סאן-פרנסיסקו שבארה”ב. תמונה מדהימה ובעלת רזולוציה (הפרדה) גבוהה זו צולמה ע”י החללית קאסיני-הויגנס של סוכנויות החלל האמריקאית, האירופית והאיטלקית -נאס”א, איס”א ואס”י (NASA, ESA ,ASI) בגישה הקרובה ביותר של החללית והיא מראה מכתש בעל קוטר של 13 ק”מ.

ידען האסטרונומיה