לאחרונה הוחלט במשרד האוצר להפחית את שיעור המס על מכוניות היברידיות. אולם, לא כולם סבורים שאכן מדובר בפיתרון האולטימטיבי לשמירה על איכות הסביבה וניצול מיטבי של עתודות הנפט
בני רן

מנוע של מכונית היברידית מתוך אתר "כיצד הדברים פועלים" (ראו קישור בסוף)
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hybrid050704.html
בשבוע שעבר נתבשרנו כי שר האוצר אישר להפחית את שיעור המס המוטל על מכוניות היברידיות – כאלו שמשלבות בין מנוע חשמלי לבין מנוע בעירה פנימית. בניגוד למכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית בלבד, עליהן מוטל בישראל שיעור המס הגבוה בעולם (כמאה אחוזים – השיעור המדויק משתנה בהתאם למדינה בה יוצר הרכב), רוכשי מכוניות היברידיות בישראל ישלמו מס בשיעור מופחת של כארבעים אחוזים "בלבד".
אולם, למי ששוקלים למהר ולנצל את ההזדמנות כדאי לזכור כמה דברים: ראשית, גם אחרי הפחתת המס לא מדובר במציאה, משום שמדובר במכוניות שמיוצרות בכמויות קטנות יחסית וכוללות טכנולוגיה מורכבת למדיי – כך שמראש מחירן גבוה יחסית. שנית, מטבע הדברים מדובר במכוניות נישה שמיובאות לישראל בכמויות קטנות, והיבואן אינו יכול ליהנות מההנחות שמעניק המפעל ברכישה של כמויות גדולות, כך שמחיר הבסיס לחישוב המס גבוה בהשוואה למכוניות פופולאריות. התוצאה היא, שגם אחרי הפחתת המס המחיר של מכוניות היברידית בישראל גבוה מהמחיר של מכונית "רגילה" מקבילה.
לפי שעה הודיעו שני יבואנים על כוונה לייבא מכוניות היברידיות לישראל. חברת מאיר שמה עין על הונדה סיוויק IMA, שדומה מאוד להונדה סיוויק רגילה, אך משלבת בין מנוע בנזין לבין מנוע חשמלי. לאחר הפחתת המס צפוי להגיע מחירה לכ- 145 אלף ש"ח. חברת יוניון מוטורס מדברת על יבוא טויוטה פריוס – שבניגוד להונדה סיוויק תוכננה מראש כמכונית היברידית המשלבת בין מנוע בנזין לבין מנוע חשמלי. הטויוטה כוללת פתרונות מתקדמים יותר מאלו שיושמו בהונדה ולאחר הפחתת המס צפוי מחירה לעמוד על כ-185 אלף ש"ח.
בשני המקרים מדובר על מכוניות קומפקטיות במחירים גבוהים. החיסכון היחסי בדלק לכשעצמו (כעשרים אחוזים בהשוואה למנוע בנזין) אינו מפצה בדרך כלל על מחיר הרכישה הגבוה – ואם מסיבה זו בלבד אנו רוכשים אותה, דומה שעדיף ללכת על מנוע דיזל קונבנציונלי: מחיר הרכישה נמוך יותר ועלות הדלק לקילומטר נסיעה דומה, אם לא עדיפה. כדי לבחור דווקא במכונית היברידית צריך סיבה טובה יותר משיקולי עלות קרים, ואפשר למצוא אותה בחדשנות – או ברצון לשדר מסר של שמירה על איכות הסביבה. השאלה היא, אם אכן זה המסר שמשדרות מכוניות אלה.
בכנס שערכה לאחרונה חברת דיימלר קרייזלר בשטוטגרט, גרמניה, עמדו הדלקים החלופיים במוקד הדיונים. גם בגלל מחירי הדלק המאמירים, וגם בגלל התקנות המחמירות לשמירה על איכות הסביבה במדינות רבות, מרבים לאחרונה בתעשיית הרכב לבדוק חלופות מתקדמות למנוע הבעירה הפנימית המקובל – והמנועים ההיברידיים הם אחד הפתרונות המקובלים כיום, לפחות בארה"ב וביפן. באירופה מעדיפים את מנועי הדיזל שמשיגים צריכת דלק דומה למנועים ההיברידיים מבלי לוותר על ביצועים ומבלי להסתבך במבנה מורכב. בארה"ב וביפן, בהן לא נוטים הלקוחות חיבה למנועי דיזל, מציעים היצרנים לשוחרי החיסכון ואיכות הסביבה את המנועים ההיברידיים כתחליף לדיזל.
בכנס הציגה מרצדס את F500 – מכונית מחקר שבין שאר החידושים שיושמו בה עושה שימוש במנוע היברידי. אולם, בניגוד להונדה ולטויוטה שנזכרו לעיל, לא משלבת F500 בין מנוע בנזין לבין מנוע חשמלי אלא בין מנוע דיזל למנוע חשמלי. התוצאה: החיסכון בדלק מושג לא בהשוואה למנוע בנזין מקובל אלא בהשוואה למנוע דיזל מקובל – וזה כבר הרבה יותר טוב. בדומה למנועים היברידיים אחרים, גם המנוע של F500 מדומם באופן אוטומטי בעצירה ממושכת ומותנע באופן אוטומטי כשממשיכים בנסיעה. אנרגיית הבלימה משומרת וניתן לנסוע גם בעזרת המנוע החשמלי בלבד. ובכל זאת, מהנדסי דיימלר קרייזלר אינם רואים במנועים ההיברידיים פיתרון אולטימטיבי (למעט עבור מי שמרבים בנסיעות עצור-סע, בהן באים לידי מיצוי מרבי היתרונות של מכוניות אלה) – אלא בעיקר פיתרון ביניים עד להגעת מנועי תא הדלק (המבוססים על מימן) לבשלות.
ד"ר ליאופולד מיקוליק, סגן נשיא לפיתוח יחידות כוח בחטיבת מרצדס של דיימלר קרייזלר, מונה כמה סיבות לחוסר ההתלהבות מהמנועים ההיברידיים: ראשית, מאחר ומדובר בשילוב בין שני מנועים, ויש צורך גם במצברים כבדים, הרי שתוספת המשקל מקזזת במידה רבה את החיסכון בדלק. הייצור של המנועים ההיברידיים מורכב ויקר, ובסופו של דבר עדיין צורכת המכונית בנזין או סולר – שלא ברור אם יהיו בנמצא גם בעוד מספר עשרות שנים. לפיכך, מתלהבים בדיימלר קרייזלר בעיקר ממנועי תא דלק – עליהם נספר בכתבה נפרדת שתראה אור בקרוב.
ידען תחבורה ואנרגיה
כיצד דברים פועלים – מכונית היברידית
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~887421017~~~170&SiteName=hayadan