סיקור מקיף

בעיות גם לאופורטיוניטי – מערכות החימום פועלות בלא הפסקה

אבי בליזובסקי

הסלעים המרובדים בקרבת אתר הנחיתה של אופורטיוניטי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mars290104.html

בעוד מדעני נאס”א מנסים לפענח תמונות של שכבות סלע יסוד עתיק במקום שבו נחתה אופורטיוניטי, המהנדסים עובדים קשה כדי לפענח בעיות עם שני הרכבים הרובוטיים הנמצאים בצדדים מנוגדים של כוכב הלכת האדום.
בנוסף לסדרת הבעיות וקשיי התפקוד מהם סובל הספיריט מזה כשבוע, אומרים כעת במרכז הבקרה ב-JPL כי לתאומו של ספיריט, שזה עתה הגיע למאדים, אופורטיוניטי, יש בעיה של נפילת מתח.
מנהל המשימה, ג'ים אריקסון, דיווח כי ירידת המתח הופיעה באחת מיחידות החימום של הרכב הממשיכה לפעול במשך הלילה בלי לקבל הוראות מנאס”א לעשות כך.
בעוד המהנדסים אינם סבורים כי מד החום המקולקל הגורם להפעלה המיותרת הזו יגרום להתחממות יתר של כלי הרכב, ההשלכות ארוכות הטווח של התקלה והאם ניתן לתקן אותה עדיין לא ידועים.
“הייתי רוצה מידע נוסף על מה שאנחנו רואים מהרכב לפני שנבצע החלטה כלשהי” אמר.
מעבר לכך, “הרכב נמצא במצב טוב”, כאשר זרח עוד יום מאדימאי על אתר הנחיתה במישור הרחב הידוע כרמת מרידיאני.
האיזור מעניין את המדענים משום שהם מאמינים כי הוא כולל מרבצים של מינרל גבישי המכיל ברזל הקרוי המאטיט, שבכדור הארץ נוצר בדרך כלל בנוכחות מים נוזלים.

הן אופורטיוניטי והן ספיריט מצויידים במעבדה ניידת הכוללת מכשירים גיאולוגיים שנועדו לחפש עדויות לפיהם אדמת מאדים היתה מכוסה פעם מים, ואולי היתה ידידותית יותר לחיים מאשר היא כיום.

התמונות התלת-ממדיות הפנורמיות ששודרו מאופורטיוניטי מראות צמיחה מסקרנת של סלע יסוד חשוף “בפרטים מדהימים”, אמר החוקר הראשי, סטיב סקיורס מאוניברסיטת קורנל.
סלע היסוד הסמוך, הראשון שנמצא עד כה על מאדים, מורכב משכבות יפות, כמה מהן בעובי של אצבע, שהמדענים סבורים שהם בני מיליארדי שנים. כמו כן נראת תצורה שמאמינים כי היא חוצה שכבות, שבה שכבות מינרלים נחות בזויות לערימה אופקית, שיכולה להיווצר מתבניות גבישיות של משקעים שבנו אותה, ואז נשחקו בחלקם החוצה, ולאחר מכן נבנו שוב.
“זה הולך להיות מדהים כשנתקרב לסלע היסוד”, אמר. “אנחנו הולכים לנהוג עד לסלע הצומח ולדפוק עליו עם כל מה שיש לנו.”
אנדרו קנול, מדען וראש צוות מאוניברסיטת הארוארד, אמר כי שכבות הסלע נוצרו מאפשר שנזרק בפעילות וולקנית בהסטוריה העתיקה של מאדים, או ממשקעים שהובאו לשם על ידי הרוח או המים. בדיקה מקרוב עשויה לענות על השאלות הללו, אמר.
האנטנה הגדולה של אופורטיוניטי, זו שבה ישתמשו לתקשורת רחבת סרט ישירה עם כדור הארץ, כבר התמקדה בכדור הארץ, והמנהדסים מתכננים להוציא את הרכב מתוך האזיקים שבהם הוא נמצא ולמתוח אותו על ששת גלגליו, אמר אריקסון.
הוא הוסיף כי אופוריוניטי תהיה מוכנה לרדת לאדמת מאדים בתוך שבוע ואז היא תסייר במכתש הרדוד. ספיריט יצאה 12 יום לאחר הנחיתה במכתש גוסב, חצי כוכב לכת משם.
הספיריט עדיין לא מתפקדת
בקרי הטיסה ב-JPL אומרים כי הם מתקדמים בזהירות עם אופורטיוניטי ומקווים להימנע מחזרה על התקלות שמהם סובלת הספיריט.
מנהלת המשימה, ג'ניפר טרוספר אומרת כי המהנדסים בוחנים כמה תסריטים באשר לשאלה מה גרם לתקלה בזכרון מחשב הספיריט, לרבות העומס מבניית נתוני הקבצים במהלך מסעה בן שמונת החודשים למאדים.
אפשרות אחרת היא כי פעימת חלקיקי טעונים מלהבת שמש פגעו ברכב באחת מנקודות הפגיעות שלו במהלך תקשורת עם כדור הארץ. מנהלי הפרויקט אמרו כי הם מקווים להבין את התקלה ולהתגבר עליה וכך להחזיר את הרכב לפעילות בשבועות הקרובים.

ידען מאדים – משימות נוכחיות
לידיעה באתר החדשות של יאהו

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~747826892~~~16&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.