במלאת 15 שנה להאבל דורש מנהל המרכז המדעי מראש נאס”א להצילו

עמית אורן

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/hubble290405.html

האחראי על משימות המדע של טלסקופ החלל 'האבל' (Hubble Space Telescope) ביקש ממנהלה החדש של נאס”א למצוא את הכסף למימון משימה אחת אחרונה למצפה.
דר' סטפן בקוויט (Beckwith) מסר לחדשות בי.בי.סי כי עלותה של משימה כזו לא תהיה גבוהה לסוכנות החלל האמריקאית אך השקעה זו תוביל לתגליות מדעיות רבות וחשובות.
השבוע מציינים בנאס”א מלאת 15 שנים לפעילותו של טלסקופ החלל האבל, שתמונותיו המהממות שינו את הדרך בה אנו מבינים את היקום.
בין השיגיו הרבים והחשובים, הטלסקופ איפשר לנו לחשב את גיל היקום ולאשר את קיומם של חורים שחורים. אך פיסת חומרה לווינית זו זקוקה לתחזוקה רגילה, ואם לא תזכה לה בקרוב – היא עשוייה להפסיק לפעול בתוך שלוש שנים.

בימים אלה, נאס”א אינה מוכנה לסכן טיסת מעבורת מאויישת לשם עבודת שדרוג זו וחוסכת תקציבים שיספיקו רק להבאת הטלסקופ ארצה בבטחה בסוף משימתו – כשזה יגיע.

אך דר' בקוויט, מנהל המכון המדעי של טלסקופ החלל (STScI – Space Telescope Science Institute), המפעיל את 'האבל', מאמין כי זו החלטה שגויה. “תקציבו של 'האבל' מהווה פחות מאחוז וחצי מהוצאותיה השנתיות של נאס”א בתחום החלל – אני חושב שזה 'כסף קטן'. “אינני חושב שהעלויות להחזקת 'האבל' בפעילות אמורות להוות גורם עיקרי לסוכנות בהינתנם הפרופיל הגבוה שיש ל'האבל' גם בהישגיו המדעים וגם בזכות יחסי הציבור הטובים שהוא מביא לה..
“'האבל' הינו המשימה הטובה ביותר של נאס”א כרגע. הוא מפיק מדע יפה שהציבור אוהב וגורם לכולנו להיראות נהדר.” אומר בקוויט.

עדיפות פוליטית

בעייתה של נאס”א, למרות זאת, היא שעדיפותה הפוליטית היא לפתח את תוכניתו השאפתנית של הנשיא בוש לשליחת אנשים בחזרה לירח, ואז למאדים.
לפיכך כאשר המעבורת כן תחזור לטיסה, כל המשימות יכוונו לפיצוי על הזמן האבוד בבניית תחנת החלל הבינ”ל (ISS – International Space Station) – כצעד ראשון לקראת חקר אנושי של מערכת השמש הקרובה.

דבר זה אומר שפחות כסף יוקצב לתוכניות מדע פשוטות. נימוקה של נאס”א היה כי עליה להשקיע את מקורותיה המוגבלים בבניית ושליחת מצפים חדשים, כגון טלסקופ ג'יימס ווב (James Webb). טלסקופ זה ישוגר כנראה בתחילת העשור הבא ויתרכז בהתבוננות על היקום באורכי-הגל האינפרה-אדום.
אך דר' בקוויט טען כי זו החלטה שגויה כלכלית להוריד את 'האבל' עכשיו.”בוודאי, אנו כן רוצים ליצור משימות חדשות ואנו נבנה טלסקופים גדולים וטובים יותר. השאלה של מתי מפסיקים להשתמש בטלסקופ קשורה להאם הוא עודו באיבו או כבר בא בימים.

“האבל עדיין בתחילת דרכו. למען האמת, עם שני מכשירים חדשים המתוכננים למשימת התחזוקה והשידרוג הבאה, הוא יהיה טוב יותר מאי-פעם ברגע שישודרג.” דר' בקוויט מרגיש כי לטלסקופ לא חסרים “קילומטרים מדעיים” שנשארו למחקר.

תאוצה קוסמית
בקוויט רואה שני נושאי מחקר ספציפי העתידים להניב תוצאות. הראשון הינו המשך התצפיות על התפשטות היקום, ובמיוחד – האצתו. 'האבל' עזר להראות כי ההאצה באה בתגובה לכוח כלשהו בלתי-ידוע המכונה “אנרגיה אפלה” (Dark Energy). דר' בקוויט אמר כי ראה גילו זה כ”לבטח התגלית החשובה ביותר בפיזיקה ב-100 שנים האחרונות”.

מספר שנים נוספות של מחקר, הוא מאמין, ויהיה לנו מושג טוב מאוד בנוגע לתפקידה של האנרגיה האפלה ביקום.

דר' בקוויט חושב גם כן כי האבל ממוקם בצורה ייחודית לשם חיפוש לכוכבי-לכת הנמצאים מחוץ למערכת השמש (extrasolar planets) ואף כדי להעריך את הפוטנציאל שלהם לאפשר תנאים המתאימים לחיים.

“זה המצפה היחיד שהיה מסוגל לבחון את הכימיה האטמוספרית של כוכב-לכת הנמצא מחוץ למערכת השמש – כך שאנו מתחילים ללמוד את הכימיה של כוכבי-לכת אלה, דבר שלגמרי הכרחי על מנת לגלות אם קיימים עליהם חיים.”

אך ישנה תקווה כלשהי למעריציו של 'האבל'. מנהלה החדש של נאס”א, דר' מייק גריפין (Griffin), הבטיח לעבור על ההחלטה לא לשרת את הטלסקופ – בתנאי שחזרת טיסת המעבורת תמשיך כמתוכנן.

'האבל' עשוי עדיין לקבל את שדרוגו ו… הארכת חיים.

ידען גורלו של האבל