בליטה בדיסקת אבק סביב וגה משמעותה אולי כדור ארץ שני בהתהוותו

אבי בליזובסקי

למעלה: הבליטה מקיפה את וגה אחת ל-300 שנה; למטה כוכב לכת דמוי נפטון נוצר בקצה המערכת

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/clump1.html

אסטרונומים טוענים כי מצאו עדויות לקיומו של כוכב לכת בסדר גודל של כדור הארץ ועשוי מסלעים בשונה מלמעלה ממאה כוכבי הלכת שנתגלו עד כה ואשר כולם ענקים גזיים מסוגו של צדק.
מדובר בדיסקת אבק המקיפה את הכוכב, וגה, אחת ל-300 שנה. וגה הוא אחד הכוכבים הבהירים ביותר בשמים, והוא מרוחק 25 שנות אור בלבד מאיתנו.
הוא גדול פי 3 מהשמש וגילו, 350 מיליון שנה, צעיר בהרבה מן השמש. לוגה יש דיסקת אבק המקיפה אותו, ולפחות כוכב לכת גדול אחד עשוי לטאטא את שברי הסלעים ביחד עם כמה כוכבי לכת קטנים יותר בגודל של כדור הארץ.
ניתוח שנעשה על ידי אסטרונומים מהמצפה המלכותי באדינבורו פורסם באסטרופיסיקל ג'ורנל. הוא מבוסס על תצפיות שנלקחו על ידי אחת המצלמות הרגישות ביותר בעולם. המכשיר, Submillimetre Common-User Bolometer Array (Scuba) מחובר לטלסקופ הרידו על שם ג'יימס קלארק מאקסוול בהוואי.
בתמונות מפורטות של וגה וסביבתו נראית הדיסקה בבירור. היא עשויה מאבק קר מאוד (180 מעלות מתחת לאפס) ומקיפה את הכוכב.
טכניקות חדשות של מודלים ממוחשבים הראו כי המבנה הנראה בדיסקה יכול להיות מוסבר בדרך הטובה ביותר באמצעות כוכב לכת דמוי נפטון המקיף את הכוכב במרחק דומה למרחקו של נפטון מהשמש שלנו, ויש לו גם מסה דומה.
המסלול הרחב של כוכב הלכת דמוי נפטון פירושו שיש די מקום לכוכבי לכת סלעיים דומים לכדור הארץ. “צורת הדיסקה היא המפתח לכך שככל הנראה היא מכילה כוכבי לכת.” אמר מארק וייאט (Wyatt) ממצפה הכוכבים המלכותי באדינבורו. “אף כי איננו יכולים לצפות ישירות בכוכבי לכת אלה, הם נוצרו בבליטות בתוך דיסקת האבק המקיפה את הכוכב. אם אכן כך הדבר, פירוש הדבר עשוי להיות שלוגה יש מערכת כוכבי לכת דומה לזו שלנו.” הוסיף.
מערכת וגה עשויה היתה להתפתח בדרך דומה לזו של מערכת השמש שלנו עם ענקי גז כמו נפטון הנוצרים קרוב לשמש, ואז מתחילים להידחף החוצה למסלוליהם הנוכחיים בגלל המשיכות ההדדיות ביניהם לבין שכניהם. במהלך תהליך זה, כוכבי לכת ענקיים כאלו יונקים את כל השברים שאחרת היו יכולים ליצור כוכבי לכת צעירים יותר, ומאפשרים לחיים להתפתח ביתר קלות על כוכבי הלכת הארציים.
ויין הולנד, שביצע את התצפיות המקוריות מסביר: “המודל חוזה שהגושים הללו בדיסקה יסתובבו סביב הכוכב אחת ל-300 שנה. אם נבצע יותר תצפיות לאחר הפסקה של כמה שנים, נוכל לראות את תנועת הגושים הללו. המודל גם חוזה באורח מפורט יותר את רמת הגושיות שבדיסקה אך לשם בדיקת החיזוי הזה, יש צורך לחכות לדור הבא של טלסקופים ומצלמות.
וגה לא יברח, בעוד כמה אלפי שנים הוא יהיה עבורנו כוכב הצפון, כאשר ציר הנטיה של כדור הארץ כלפי הכוכבים ישתנה במחזור שאורכו 24 אלף שנים.

לידיעה באתר הבי.בי.סי