בלונים רובוטיים יחקרו את מאדים

הבלונים יסקרו אזורים מעניינים לקראת משימות מאוישות

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/marsbaloon1.html

בלונים בשליטה מרחוק שישאו צבא של מיני רובוטים עשויים למלא את שמי מאדים, אם פרויקט שהוצע על ידי מדענים מקליפורניה יצריא. מחקר ממומן בידי נאס”א עוסק בפיתוח סטרטוסייל StratoSail – כדור פורח בעל כנפיים, שניתן יהיה לנווט אותו במדויק ברוחות הסוחפות של מאדים במשך חודשים.
כמו בלוני מזג אוויר, הסטראטוסייל ישא מצלמות וגאדג'טים כדי לצפות באיזורים פוטנציאליים למשימות מאוישות. מכשירי ההייטק יוכלו גם לשגר גשושיות רובוטיות לנטר את פני הקרקע.
היכולת לבניית כדורים פורחים שיוכלו להחזיק מעמד תקופה ארוכה ולחקור כוכב לכת ושיוכלו לשנות את נתיבם באטמוספירה, לשגר כלי רכב לשטח ולשדר נתונים לכדור הארץ, תהיה כלי חזק מאוד למחקרים העתידיים במאדים”, אמר ד”ר אלקסיי פאנקין מדען בחברת Global Aerospace Corporation.

הבלונים, או כפי שהם מכונים רובוטים חוקרים אוויריים מונחים Directed Aerial Robot Explorers (Dares),, יוכלו גם לפעול כספינות אם החוקרות את כוכב הלכת במשך חודשים. כאשר יהיה צרוך, הם יוכלו לשגר צי של רובוטים תינוקות ומיני-מעבדות כדי לבצע ניסויים.
הבלונים הללו משמשים זמן רב כפלטפורמה לביצוע תצפיות בכדור הארץ משום שהם זולים יחסית, צורכים מעט מאוד אנרגיה והם רב תכליתיים.
כמה מהם אפילו הגיעו למקום שאף בלון לא חקר קודם לכן. ב-1985, נשלחו שני בלונים לחקור את האטמוספירה של נגה. ואולם חוקרים הבינו שיש בעיה בייצוב ושליטה על כלי הטיס הללו באטמוספירות שונות, במיוחד כאלו שבהם זרמי רוחות חזקים.
סטראטוסייל יתגבר על הבעיות הללו באמצעות כנפיים קלות שישמשו לייצוב, שייקשרו כמה קילומטרים מתחת לבלון. כוחות הרוח שהם ייצרו, בגלל המרחק בין הבלון לכנף, יניעו את כל המכשיר במהירות של מטר לשניה, מסביר ד”ר פאנקין.
שימוש בטכנולוגית מפרש כזו פירושה שהמכשיר לא ישקע בגלל משקלו של מנוע זולל כוח. החוקרים, הממומנים על ידי המוסד לקונספטים חדשניים של נאס”א נמצא עדיין בשלבים ראשונים של פיתוח. ד”ר פאנקין וצוותו הציגו את המחקרים שלהם בפורום לטכנולוגית בלונים ויישומיהם בחלל באלבוקרקי ביום שלישי השבוע.

ידען חלליות – הדור הבא