ביערות בורניאו מתגלים בעלי חיים חדשים, אך כריתת העצים תגרום להכחדתם

חדשות וואלה!

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/borneo040505.html

ג'קארטה. 361 זנים לא מוכרים של בעלי חיים, בהם ככל הנראה התיקן הגדול בעולם ו-30 סוגים של דגי מים מתוקים, התגלו באי בורניאו בעשור האחרון, ואלפים נוספים עדיין ממתינים לזיהוי, כך לפי דו”ח שפירסמה שלשום הקרן העולמית לחיות בר (WWF). הדו”ח אף מתריע, כי רבים מבעלי חיים אלה נמצאים בסכנת הכחדה בגלל כריתת עצים לא חוקית. הקרן קוראת למדינות החולקות באי לתמוך בפרויקט רב-לאומי להגנה על אחד מיערות העד הגדולים בעולם, שטרם ניזוקו באופן בלתי הפיך.

בין החרקים שזוהו, תיקן שאורכו עשרה ס”מ, שהתגלה בשנה שעברה במערה בחצי האי סנגקולירנג שבמזרח קלימאנטן, החלק האינדונזי של בורניאו. “בהתחשב בכך שתיקנים הם מהחרקים העתיקים ביותר, גילוי ה'ענק' מהווה בעבור האנטימולוגים (חוקרי החרקים) תגלית המשתווה למציאת חמישה טירנוזאורים-רקס, חיים”, נכתב בדו”ח.

שתי נקודות שיא נוספות היו ב-2000, כשהסתבר שהאורנג-אוטן מבורניאו אינו מאותו זן החי בסומטרה, ושפיל בורניאו ננסי הוא למעשה תת-זן מקומי נפרד. הסברה הקודמת היתה שהבריטים הביאו את הפילים מהודו לבורניאו, לפני כ-350 שנה. “ברור שיש צורך במחקר נוסף לגבי הזנים החדשים בבורניאו”, אמרה אמליה פירמן מארגון השימור הבינלאומי.

כדי להגן על האוצרות הביולוגיים שנמצאו, החליטו הארגונים השונים להגנת הסביבה וחיות הבר לשתף פעולה עם אינדונזיה, מאלזיה וברוניי, שלוש המדינות החולקות באי, כדי להקים שמורה על פני שטח של 220 אלף קמ”ר את “לב בורניאו”, יער עד שרוב עציו צומחים באזורים הרריים.

“זהו אזור שנמצא עדיין במצבו הטבעי מבחינה סביבתית”, אמרה ניטה מורג'אני מ-WWF. כבר היום יש בו חלקים מוגנים, ואנו מנסים ליצור עסקת חבילה של כמה פרויקטים”. ב”לב בורניאו” נמצאים רוב אגני הנהרות הגדולים של האי. “אם אלה ייעלמו, האי כולו ייהרס”, אמרה מורג'אני.

נציגי שלוש המדינות קיימו פגישת עבודה ראשונה החודש, ונראה כי החזון עתיד להתגשם. ואולם, עד שתתקבל החלטה סופית בנושא, בירוא היערות נמשך, להערכת שומרי הסביבה, בקצב של שישה מגרשי כדורגל בדקה, כשרובו נעשה באופן לא חוקי.

אזורים מוגנים נמצאים בסכנה ככל אזור אחר, אמר סם לאוסון מהסוכנות למחקר סביבתי. “יש לנו הוכחות לחטיבת עצים נרחבת, לא מסודרת ולא חוקית בגנים לאומיים בקלימאטן ובסראוואק”, אמר. סראוואק הוא אחת משני המחוזות המאלזיים בבורניאו.

לאוסון אמר, כי העובדה ש”לב בורניאו” נמצא באזור הררי, פירושה שהמקום אינן בסכנה מיידית. “אבל, אם הממשלות לא ירסנו את הכריתה הלא-חוקית והצרכנים לא יימנעו מקניית התוצרים של העצים שנכרתו – החוטבים שפועלים נגד החוק יגיעו גם לשם”.

ג'ון אגליאונבי, גרדיאן, חדשות וואלה!
ידען בעלי חיים בסכנת הכחדה