סיקור מקיף

בובות חלונות ראווה רובוטיות מיפן יעשו פוזות ללקוחות * פלישת הרובוטים הגיעה

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/pallete030305.html

בשנות השבעים הקימו בוגרי להקות צבאיות את להקת פיקוד דיזינגוף. כצפוי לשמה, גם תוכן השירים היה ברובו הומוריסטי, אחד השירים הזכורים של הלהקה היה “העולם כולו נגדנו” האקטואלי תמיד. שיר אחר “אנחנו הבובות מחלונות הראווה בדיזינגוף” השווה בין הבובות העומדות בחלון הראווה לאנשים הצופים בהם מבחוץ, ואף הפך את היוצרות. הבובות בשיר מתלוננות כי למרות שהן לבושות בבגדי האופנה האחרונה “אי אפשר לסובב לנו את הראש, כי הוא קשור היטב, קשור בדבק נגרים”. אז זהו, הבובות המקשטות למעלה מ-100 שנה (הופתעתי בעצמי מהמספר הזה, חשבתי שהוא הרבה יותר גדול) את חלונות הראווה בכל רחבי העולם יתחילו לזוז בהתאם לתכנות מראש או בהתאם לתגובה שלהן על תנועות של הקונה. או בקיצור רובוטיות.
בובות חלונות ראווה הנעות בחלון החנות אינן עוד בגדר מדע בדיוני. חברה יפנית פיתחה רובוטית-בובה שיכולה לנוע ולבצע מחוות כלפי הלקוחות, לתהות אודותיהן ולבדוק מה הן קונות.
“הבובות היו עד כה סטטיות אבל בובות אלה יבצעו פוזות לגבי האדם הקרוב ביותר אליהן לפי הדיווח של החיישנים” אמר מתכנן הרובוטים טאטסויה מאטסוי.
“התנועה תגרום למוצרי הביגוד שהבובה לובשת להיראות יותר אטרקטיביים ולהגדיל בכך את התאבון של הקונים לרכוש,” אמר מאטסוי, העומדת בראש חברת פלאואר רובוטיקס.
החברה מתכוונת להתחיל לשווק את הבובה, פאלט, כבר השנה. המחיר עדיין לא נקבע, אבל בחברה שואפים לקבוע מחיר “קרוב ככל האפשר למחיר בובת חלון ראווה רגילה”. פאלטה תגיע לשוק בשתי גירסאות: גוף מלא (בלי רגליים) לבגדים, או חלק עליון בלבד לתצוגות תכשיטים. מאטסוי אמר כי הוא מבקש לתכנן בעתיד פאלט עם רגליים וכן בובות גברים וילדים באותו הסגנון.
הרובוטית יכולה לקבל השראה מהנשים היפות ביותר בעולם תוך שימוש בטכנולוגיות תפיסת תנועה כדי לחזור על תנועות של דוגמניות-על, ואולם פאלט תשמש סוכנת כפולה. היא תהיה מצויידת בתוכנות שיאפשרו לה לקבוע את המין והגיל של הלקוחות, ואפילו לזהות את תכולת תיקי הקניות שהם נושאים עימם. את המידע הזה היא תעביר לבעלי החנויות ואלה ישתמשו במידע לניתוח נתונים הנוגעים לציבור הקונים הפוטנציאלי.
מאטסוי פיתח את פאלט ביחד עם חברת התוכנה היפנית SGI (ככל הנראה אין קשר לסיליקון גרפיקס), והוא מתכוון להתחיל למכור אותה כבר השנה לתעשיית האופנה והשירותים. המחיר טרם נקבע, אך SGI מבקשת להפוך אותו “קרוב ככל האפשר לזה של בובות חלון ראווה קונבנציונליות”, אומר הירושי אוטסוקה, האחראי על קידום עסקים דחשים ב-SGI—יפן.
“ישנה הזדמנות עסקית מכיוון שהתפיסה של חלונות הראווה לא השתנתה למעלה ממאה שנה”, אמר אוטסוקה.
ואולם הבובה עדיין לא תוכל לעשות דבר חשוב אחד – לזוז. היא תוכל להניע את כל חלקי גופה פרט לרגליים והיא תאלץ להישאר צמודה למוט המרכזי שלה. לדברי אוטסוקה, הצעד הזה ננקט מטעמי בטחון ולא מסיבות טכנולוגיות. ועוד משהו חשוב, לבובות לא יהיו פנים שאפשר יהיה להתאהב בהן כמו אותו זבן שהתאהב בבובה שהתבררה כמומיה מצרית עתיקה בסרט Mannequin משנת 1987 בכיכובו של אנדריו מקארתי. “תשומת הלב של הלקוחות יופנו לפנים כאילו הם היו שם” אמר מאטסוי, המעצב, שלדבריו הוא לא רצה שהפנים יסיחו את הדעת מהבגדים או התכשיטים שהבובה לובשת.

דלויט: פלישת הרובוטים

רק לפני שבוע חזתה מחברת הייעוץ והמחקר דלויט טרנדים בטכנולוגיה לשנת 2005. על פי תחזיות החברה, לאחר עשורים של כיכוב בספרי וסרטי מדע בדיוני, יהפכו סוף-סןף ב-2005 הרובוטים להיות מקובלים בחיי היום יום שלנו. בסוף 2004 היתה כבר דרישה גדולה לרובוט שימושי – שואב אבק אוטונומי ואינטלגנטי. הוא נמכר במאות אלפי יחידות והצביע על תחילתו של שוק מסחרי לרובוטים פרקטיים. לאחר מוצר זה יבואו מן הסתם רובוטים דומים שיכסחו דשא, שם אולי תשתלב ההמצאה הישראלית של פרינדלי רובוטיקס שכבר פועלת מספר שנים. בנוסף, יהיו רובוטים ינקו חלונות, יטיילו עם הכלב ויספקו הגנה לבית.

צמיחת השוק תואץ בידי התפתחות בתחום התבונה המלאכותית, כמו גם המשך המיזעור – והדבר יוביל לרובוטים חכמים יותר, קטנים יותר וזולים יותר. הצמיחה גם תדורבן בשל הדרישה של בני האדם לזמן פנוי רב יותר, והדבר יגרום להם לקבל מכשירים שיכולים לשחרר אותם מפעולות שגרתיות. לבסוף, קיים גם את אפקט ה-WOW: קונים רבים, בפרט מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה – ירכשו את הרובוטים רק בגלל שהם סבורים שזה “אין”.

השורה התחתונה של דלויט – מעשיות: רובוטים אינם עוד מדע בדיוני אלא מדע קשה ועסק. יצרנים, המשטרה והצבא הם רק חלק מהארגונים שכבר משתמשים ברובוטים למשימות שאינן כלכליות, בטוחות או אהודות על בני אדם. במהלך הזמן, השימוש המעשי ברובוטים יילך ויגדל – ביחד עם היכולות שלהם והדבר יגרום להגדלת הביקוש בשוק.

הדרך לשרתים (באטלרים) אלקטרוניים עדיין רחוקה, ואולם אנחנו לא רחוקים מאימוץ בקנה מידה נרחב של רובוטים פרקטיים המיועדים למשימה בודדות. בשלב המוקדם הזה, היצרנים צריכים לאתר משימות פשוטות ומשעממות שהרובוטים יוכלו לעשות טוב יותר מאשר בני אדם כמו למשל ניקוי, ניטור ובקרה. ככל שהמשימה משעממת יותר כך ייטב. החברות חייבות גם להציע את הרובוטים במחיר שניתן להשגה.
הרובוטים יהיו כדאיים כאשר הם יוכלו לעשות את העבודה טוב יותר מבני אדם במחיר נמוך בהרבה מהערך שהצרכנים מציבים בו לזמן שלהם.

לידיעה המקורית
לאתר חברת SGI – יפן
ידען הרובוטיקה
חברת פלאואר רובוטיקס

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~97464537~~~65&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.