סיקור מקיף

בואינג הדגימה את מערכת האינטרנט האווירית Connexion, המאפשרת להמשיך לגלוש ולעבוד

התוכנית נגד ההתנתקות * בואינג הדגימה בפני עיתונאים ישראלים את מערכת האינטרנט האווירית Connexion, המאפשרת להמשיך לגלוש ולעבוד גם ממושב המטוס, אפילו בטיסות טרנס אטלנטיות

אבי בליזובסקי

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/connexion250504.html
המשרד לא נעול אף פעם

אם עד כה זמן הטיסה היה זמן שבו מתנתקים מהמשרד ומהחברים ברשת, הרי שהחל מהשבוע, אפשר להתחבר ואפילו במהירות טובה. נכון, עדיין לא באל על, אבל בחברות כמו: Japan Airlines, All Nippon Airways, Singapore Airlines, Korean Air זו כבר המציאות. לפני כשבוע זה קרה לראשונה באופן מסחרי. טיסה טרנס אטלנטית של חברת התעופה לופטהנזה נחתה בארצות הברית לאחר שהמריאה בגרמניה. הנוסעים יכלו להתחבר לאינטרנט בתעריף של 10 דולרים לחצי שעת התחברות ו-30 להתחברות למשך כל הטיסה.
חברת בואינג כינסה השבוע כשלושים עיתונאים ישראלים לטיסה של כשעתיים שהמריאה מנתב”ג וחזרה לאותו המקום. בעת הטיסה הודגמה מערכת ה- Connexion ואף נשלחו קבצים כבדים בין המחשבים לבין עצמם ולשרתי דואר אלקטרוני חיצוניים. המערכת עצמה מאובטחת בפיירוול ובאמצעים נוספים.
Coneexion משתמשת ברשת עולמית של לווינים ותחנות קליטה קרקעיות על מנת להעביר את המידע בין המטוס לעולם החיצון. הטכנולוגיה שעומדת בבסיס המערכת עובדת בשיטה הבאה: רשת אלחוטית פועלת בתוך המטוס, אליה מחברים הנוסעים את המחשבים הנישאים. עם הכניסה עליהם להקיש סיסמא (ובטיסות המסחריות יש גם לספק פרטי כרטיס אשראי), ולגלוש. בבבטן המטוס נמצא שרת ונתב ועל גג המטוס ישנה אנטנה, אשר למרות שהמטוס טס במהירות של 800 קמ”ש וגם מהירות הרוח חזקה, היא שומרת כל הזמן על קשר עין עם לווין תקשורת שנמצא בנקודה קבועה מעל קו המשווה או להחליף מדי פעם את הלווין בלווין חדש. את האנטנה, אגב פיתחה חברת מיצובישי אלקטריק והיא תאפשר למטוס לשמור על קישורית באיכות גבוהה, אפילו בגובה רב במיוחד.
מהלווין אל האנטנה מגיע שידור ברוחב פס של 30 מגהביט לשניה, ואילו רוחב הפס בכיוון ההפוך הוא מגהביט אחד לשניה. בתשובה לשאלתי אמר אחד מאנשי בואינג שליוו אותנו, כי בניסויי מעבדה הצליחו לספק אינטרנט ל-150 משתמשים בו זמנית, ולמרות זאת -המערכת לא היתה עמוסה. בטיסה המסחרית העמוסה ביותר השתמשו בשירות 95 נוסעים.

יש רופא במטוס?
נכון שנראה כאילו חיבור אינטרנט הוא לוקסוס, משהו בסגנון Nice To Have אבל ישנם בכל זאת גם יישומים קריטיים. למשל טיפול במקרה חרום רפואיים, או לחילופין בנוסעים המוטסים לניתוח. אם יש רופא על המטוס הוא יוכל לעשות שימוש במצלמה ובמכשירים נוספים שניתן יהיה לחברם לאינטרנט ודרכם לערוך, למשל, ועידת וידאו עם רופאים על הקרקע לדיון במצב.
קונקסיון של בואינג הדגימה הדגמה חיה של המערכת כבר בשנה שעברה במשך שלושה חודשים בטיסות של לופטהנזה מפרנקפורט לוושינגון ושל בריטיש אירווייז מלונדון לניו יורק. טובי ברטון, סגן נשיא בסיסקו היושב בלונדון היה אחת הנוסעים הראשונים דווקא בטיסת לופטהנזה: “זהו שירות חיוני באורח יוצא מן הכלל” אמר. “11 שעות ללא חיבור לדואר האלקטרוני זה זמן נכבד ביותר בעולם של מנהלים ובכירים במאה ה-21.” אמר בראיון ל-USA TODAY.
אנשי בואינג אומרים גם כי שירות Coneexion יכול גם לסייע בשיפור בטחון חברות התעופה ובטחון הנוסעים, ובניסויים הודגמה היכולת לשפר את ההתמצאות הסביבתית במטוס, וזאת על מנת לסייע לטייסים, לאנשי האבטחה ולאנשי מגדל הפיקוח. מצב האבטחה המוגבר ברחבי העולם הצדיק את הערך של קישוריות בזמן אמיתי לממשלות ולאנשי עסקים.

לקונקסיון של בואינג יש מתחרה, חברה בשם טנזינג המציעה שירות דואר אלקטרוני בלבד, בעיכוב של 15-20 דקות, ואולם בעוד התקנת מערכת קונקסיון עולה כ-700 אלף דולרים למטוס, המתחרים מתבססים על תשתיות קיימות. אנשי טנזינג טוענים כי השירות שלהם מספיק לאנשי העסקים ואולם הנרי הרטוולט (Harteveldt), אנלסיט בחברת המחקר הטכנולוגית פורסטר, לא מסכים. דו”ח של פורסטר מקיץ 2003, מצא ששליש מהנוסעים המתמידים יקבלו בברכה מערכת דואר אלקטרוני או אינטרנט בטיסה, ושמרביתם יהיו מוכנים לשלם יותר כדי לקבל טכנולוגיה שלמה יותר. “הנתונים שלנו מראים שהאנשים רוצים חווית אינטרנט שלמה” אמר.

ובכלל כיצד הפכה בואינג לחברת אינטרנט? באמצעות סדרת רכישות ומיזוגים בשמונה השנים האחרונות היא הפכה, מיצרנית מטוסים מסחריים ליצרנית כוללת של מוצרי תעופה והגנה. במסגרת זו היא פתחה את חטיבת קונקסיון.
קונקסיון תתמוך בשני סוגי שירותים בזכות התשתית שלה של לווינים וציוד קרקעי. אנשי צוותי האוויר יוכלו להשתמש בפס רחב לשירותי מידע ותקשורת משופרים לעומת אלו שהיו להם עד כה (למשל לניטור עיכובים וביטולי טיסות המשך), בעוד הנוסעים יוכלו להכנס לאינטרנט, לצפות בטלוויזיה (בתחנות המשדרות ברשת) או לשלוח דואר אלקטרוני.
“הדבר מספק לחברות התעופה הזדמנות לבדל את השירות שהן מציעות בתאי הנוסעים, אמר ל-InformationWeek במהדורתו האמריקני, שון שווין (Schwinn), סגן נשיא לאסטרטגיה ופיתוח עסקים ב- Connexion by Boeing.
השירות גם יפתח דלתות לבואינג לפלחי שוק נוספים. מכיוון שאנשי העסקים ונוסעי הפנאי יחוברו לרשת, בואינג מוצאת את עצמה בשוק ה- business-to-consumer market מאז היתה החברה בשוק הרהיטים לפני 85 שנים. “סוג היחסים שאנחנו מחפשים דומה לאלו שיש להם עם כל ספק WIRLESS אחר או למשל עם מלון המציע להם גישה מהירה לאינטרנט.” אומר שווין.
ביניים: בואינג שוקלת להציע את השירות גם לספינות.
לאחרונה, הודיעה החטיבה של בואינג כי היא מרחיבה את השירות לספינות מסחריות וליאכטות פרטיות, וכך להכנס גם לעסקי התקשורת הימית. ספינות מסחר, ספינות תיירים ושאר סוגי כלי השיט יוכלו להשתמש בשירותים האלחוטיים של בואינג לכל דבר, החל מבידור ועד למגוון יישומי ספינה-חוף.
שווין היה בין הראשונים להודות של- Connexion by Boeingאיננה מעסיקה את כל בעלי ההתמחויות הדרשוות כדי לשרת שתי קבוצות חדשות של צרכנים. כדי לחדור לתחום הימי, בואינג תחבור קרוב לודאי לחברות אחרות שיש להן נסיון בשוק זה. וככל שהיא מתכוננת לקשר ישיר יותר עם הצרכנים, היא היתה חייבת לגייס עובדים חדשים בעלי הרקע המתאים. לדוגמה, אומר שווין, נשכר סגן נשיא לשיווק מחברה שעסקה בתקשורת אלחוטית. “אנחנו משנים את ה-DNA שלנו”. סיכם.

האלף השלישי

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~852445233~~~170&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.