בדיקה גנטית לזיהוי דיסלקציה?

לאחר זיהוי עוד שני גנים המעורבים בדיסלקציה, יש המעריכים כי בדיקה גנטית לגילוי הליקוי תהיה זמינה בתוך שנה

סנדרה בלייקסלי

שנה לאחר שמדענים גילו גן שמעורב בהתפתחות דיסלקציה, זוהו שני גנים נוספים המקושרים לליקוי. הממצאים, שעליהם דווח בשבוע שעבר בכינוס האגודה האמריקאית לגנטיקה אנושית בסולט לייק סיטי, מחזקים את הגישה שלפיה אנשים רבים שנחשבו עצלנים או טיפשים בשל בעיות הקריאה שלהם, סובלים למעשה מבעיה גנטית שפגעה בקשרים בין תאי העצב במוחם.

“אני מלא התלהבות”, אמר ד”ר אלברט גלבורדה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד, חוקר מוביל בתחום שלא היה מעורב בגילויים האחרונים. לדבריו, הממצאים החדשים, המצטרפים לגילוי מהשנה שעברה, “יוצרים קישור בין גנים, התפתחות המוח ותסמונת התנהגותית מורכבת”. גלבורדה אמר כי בדיסלקציה מעורבים לפחות 12 גנים, השולטים על תפקודם של תאי עצב בעת התארגנות המוח.

חוקרים מעריכים כי בדיקה גנטית לגילוי דיסלקציה תהיה זמינה בתוך שנה או פחות. ילדים במשפחות שיש בהן היסטוריה של דיסלקציה יוכלו לעבור בדיקה פשוטה לגילוי הליקוי לפני שיתחילו ללמוד לקרוא. ילדים שיתברר בבדיקה הגנטית כי יש סיכוי גדול שהם לוקים בדיסלקציה, יופנו בהקדם לתוכניות הכנה מיוחדות.

“בתרבות האמריקאית יכולת קריאה מעידה על אינטליגנציה”, אמרה ד”ר סאלי שייביץ, רופאת ילדים ומומחית לדיסלקציה מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל. הממצאים החדשים עשויים לסייע לילדים לקבל את העזרה הנדרשת להם ולהתגבר על סטריאוטיפים.

אחד הגנים שהתגלה כקשור לדיסלקציה הוא DCDC2, גן הפעיל במרכזי הקריאה במוח, אמר ד”ר ג'פרי גרואן, גנטיקאי מאוניברסיטת ייל שדיווח על התגלית במסיבת עיתונאים בסוף השבוע שעבר. שיבושים במקטעים מסוימים של הגן, שפוגעים בפעילותו, נמצאו אצל אחד מכל חמישה דיסלקטים. החלבון שמיוצר על ידי הגן קיים אצל דיסלקטים בכמות קטנה יותר מאשר אצל קוראים רהוטים, אמר גרואן, שהוסיף כי תפקידו של החלבון אינו ידוע.

הגן השני, ששמו Robol, התגלה על ידי ד”ר יוהא קר, פרופסור לגנטיקה מולקולרית במכון קרולינסקה בשטוקהולם. לדברי קר, הגן מעורב בשליטה על הקשרים העצביים בין שני חלקי המוח. כשפעילות הגן משובשת, קטן מספר הקשרים העצביים העדינים באזורים במוח הקשורים ליכולת הקריאה. “הסימנים הנכונים מועברים, אבל בכל מה שקשור לעיבוד מהיר הם לא פועלים היטב”, אמר קר.