ארמגדון – הסיפור האמיתי

לפני 250 מליון שנה משהו בלתי ידוע מחק את רוב החיים מעל פני האדמה. עכשיו מדענים מוצאים רמזים קבורים למיסתורין בתוך קפסולות זעירות של גז קוסמי

Patrick L. Barry, אתר FIRST SCIENCE, תרגם: אלי בן דוד

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/armagadon250my.html

זה היה כמעט הפשע המושלם.

עבריין מסויים – או עבריינים – ביצעו רצח בקנה מידה שאין שני לו בהיסטוריה של העולם. הם השאירו רמזים ספורים לזהותם. והם קברו את כל הראיות מתחת לשכבות על גבי שכבות של הארץ. תיק בלתי-פתור שנמשך שנים רבות, זאת אומרת: 250 מיליון שנה.

אבל עכשיו חתיכות מתחילות להצטרף ביחד לשלם, תודות לצוות של בלשים מתקציב של נאסא אשר מצאו את “טביעת אצבע” של הנבל. או לפחות של אחד מהשותפים לדבר עבירה.

האירוע הנורא אבד במצולות השיכחה של הזמן לפרק זמן של יובלות ורק לאחרונה פלאונטולוגים, כמו מטיילים המועדים על קבר בלתי מסומן ביער, מגלים דפוס מדהים של עדות מאובנת: בנקודה מסויימת מתחת למצבור שכבות האדמה, הסלע מראה סימנים של עולם עתיק שורץ חיים. כמה שכבות מעל לנקודה זו סימני חיים שכמעט נעלמו כליל.

איכשהו רוב החיים על פני כדור הארץ נכחדו בהרף עין גיאולוגי בערך לפני 250 מיליון שנה.

מדענים קוראים לזאת: “ההכחדה הטריאסי-פרמית” או “המוות הגדול” (הערה: טריאסי: עידן גיאולוגי, פרמי: בגיאולוגיה-של התקופה הפרמית בעידן הפלאוזואי – א.ב.ד.) – בלי לבלבל את זה עם ההכחדה המוכרת יותר: “ההכחדה הקרטונית טרטיארית” שסימנה את סוף עידן הדינוזאורים, לפני 65 מיליון שנה.

מה שהתרחש בתקופה הטריאסי-פרמית היה הרבה יותר גרוע: שום זן של חיים לא ניצל מהחורבן. עצים, שיחים, לטאות, יונקים קדומים, חרקים, דגים, רכיכות וחיידקים. כלם נכחדו כמעט לגמרי. בערך 9 מתוך 10 זנים ימיים ו-7 מתוך 10 זנים שוכני יבשה נעלמו. החיים על כדור הארץ כמעט הסתיימו.

מדענים העלו גורמים אפשריים רבים ל”מוות הגדול”: התפרצויות געשיות חמורות, קרבת סופר-נובה, שינויים סביבתיים שעוצבו באמצעות התהוות של יבשת-על, ההשפעה ההרסנית של אסטרואיד ענק – או איזושהי קומבינציה של כל אלה. קשה להוכיח איזה מהתיאוריות היא הנכונה – העקבות התקררו ברבע מיליארד השנים האחרונות: רוב הראיות הושמדו.

“על הסלעים האלה עבר הרבה מבחינה גיאולוגית ולרוב הם אינם משמרים טוב את הגבולות (של ההכחדה)” אומרת לואן בקר (Luann Becker), גיאולוגית באוניברסיטת קליפורניה, סנטה-ברברה. ואכן, מעט מאד סלעים בני 250 מיליון שנה נותרו על פני כדור הארץ. רובם מוחזרו על ידי הפעילות הטקטונית של הפלנטה שלנו.

בקר, עשויה ללא חת, הובילה קבוצת מדענים הממומנת על ידי נאסא לאתרים בהונגריה, יפן וסין היכן שסלעים כאלה נחשפו ועדיין קיימים. שם נמצאו עדויות שסיפרו על סימני התנגשות בין הפלנטה שלנו לבין אסטרואיד בגודל 6 על 12 ק”מ – במילים אחרות, גדול או גדול יותר מהר האוורסט.

פלאונטולוגים רבים גילו ספקנות לגבי התיאוריה שאסטרואיד גרם להכחדה. מחקרים מוקדמים מציעים שהכחדה כזאת התרחשה בהדרגה במשך מיליוני שנים – לא כמו השפעה של אירוע-אלים פתאומי. אבל לאחר שהשיטה של תארוך היעלמות הזנים התקדמה, ההערכות למשך ההכחדה הצטמצמו ממיליוני שנים עד בין 8 ל-100 אלף שנים. זהו רק מצמוץ עין גיאולוגי.

“אני חושב שפלאונטולוגים עכשיו סוגרים מעגל ומובילים את הדרך למסקנה שההכחדה הייתה פתאומית חדה”, מציין בקר “החיים נעלמו במהירות בקנה מידה של זמן גיאולוגי, וצריך משהו קטסטרופלי כדי לעשות זאת”.

ראיות כאלה הן נסיבתיות גרידא – זה לא מוכיח בעצם שום דבר. הראיות של בקר, איך שלא יהיה, הן יותר ישירות ומשכנעות.

עמוק בתוך הסלעים של העידן הטריאסי-פרמי, צוותו של בקר מצא מולקולות בצורת כדורגל הנקראות fullerenes או buckyballs אשר נשאו עקבות של הליום וארגון לכודים בתוכם. אלה נשאו בתוכם מספר לא רגיל של אטומים 36Ar ו-3He – איזוטופים המצויים לרוב בחלל מאשר בכדור הארץ. משהו כמו קומט או אסטרואיד חייב היה להביא את ה”כדורים” (קפסולות) האלה לפלנטה שלנו.

צוותו של בקר מצא לפני כן קפסולות נושאות-גז כאלה בשכבות סלע הקשורות לשני אירועים אלימים: האימפקט הקרטוני-טרטיארי בן ה-65 מיליון שנים והאימפקט של מכתש סאדביורי (Sudbury) בן ה-1.8 מיליארד שנים באונטריו, קנדה. הם מצאו קפסולות נושאות גזים דומים גם בכמה מטאוריטים. לאחר ככלות הכל, רמזים אלה יוצרים קייס משכנע שגרם חללי פגע בכדור הארץ בתקופת ה”מוות הגדול”.

אבל האם האסטרואיד היה הרוצח או שמא היה רק שותף לדבר עבירה?

מדענים רבים מאמינים שהחיים היו כבר במצב של מאבק כאשר האסטרואיד המדובר כבר הגיע. כדה”א התייסר מהתפרצויות געשיות חמורות. באיזור הידוע היום כסיביר, 1.5 מליון של קילומטר מעוקב של לבה זרמו-שטפו מתוך בקע עצום בקליפת כדה”א. (לשם השוואה: הר סט. הלן שיחרר בערך קילומטר מעוקב אחד של לבה בשנת 1980). התפרצות כזאת תשמיד-תשרוף מרחבים עצומים של אדמה, תגרם לעננות אטמוספרית עם אבק, ותיצור אקלים אלטרנטיבי של אפקט החממה.

גם הגיאוגרפיה של העולם הייתה בתהליך של שינוי מתמיד. לוחות טקטוניים דחפו את היבשות ליצור תבנית של יבשת-העל פנגיאה (Pangea = יבשת היפותטית שממנה נפרדו שבע היבשות) ואוקינוס-העל, פנטלסה (Panthalassa). דפוסי מזג-אויר ומהלכי זרמי האוקינוס, הרבה קוי חוף והמערכת האקולוגית הימית הרדודה נעלמו וגובה פני הים ירד.

“אם פתאם קרו כל כך הרבה דברים שונים לחיים”, אומר בקר “ופתאם מטיחים בהם סלע בגודל של הר האוורסט – וואו, זה באמת מזל רע”