ארה”ב חסרה מערכת התרעה מפני טרור ביולוגי

מגבלות הזמן והתקציב פוגעות במאמצים לעקוב אחר תסמינים רפואיים בלתי שגרתיים

Marianne Kolbasuk Mcgee, InformationWeek

הבירוקרטיה היא הבעיה העיקרית באשר למערכת ההתרעות, אומר אריק קוסקוב

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/bioterrorism230403.html

בשבוע בו פלשה ארה”ב לעיראק גברו החששות מפני טרור ביולוגי, אך מתברר שמערכת ארצית אשר תעקוב אחר תופעות שעשויות להצביע על מתקפה של טרור ביולוגי היא עדיין בגדר של חזון רחוק בארה”ב.

גורמים שונים במערכת הבריאות התקדמו אמנם בפיתוח של מערכות התרעה ברמה המקומית והאזורית, דוגמת רשתות דיווח ממוחשבות שמציגות לאנשי הבריאות נתונים לגבי דפוסים של תסמינים שהתגלו אצל מטופלים ועשויים לנבוע מחשיפה לסוכן ביולוגי או כימי, או מהתפתחות טבעית של מגיפה. אבל האימוץ של מערכות אלה הוא נקודתי, במקרה הטוב.

שתי הסיבות העיקריות לאימוץ האיטי הן זמן וכסף. בתי החולים, השלטון המקומי וממשלי המדינות פועלים על פי תקציבים הדוקים, שמותירים מרחב מועט בלבד לפיתוח. “למרבה הצער, אם לא יתרחש אסון בחצר האחורית שלהם, או אם השלטון הפדרלי לא יתערב וידרוש להצטייד במערכות אלה, מאמצים אלה יהיו נדירים בלבד” אומר John Hummel, מנהל מידע ראשי בחברת Sutter Health אשר מפעילה 33 בתי חולים בקליפורניה. הזמן מהווה בעיה נוספת: רופאים ואחיות אינם נלהבים להקדיש עוד מזמנם להזנת נתונים, ולכן אפילו במערכות הטובות ביותר חסרים נתונים עדכניים.

חוקרים העוסקים במידע רפואי מפתחים כמה מערכות מבטיחות, אבל עדיין לא מוסדו תקנים לאומיים בפועל לאיסוף וניתוח של נתונים, ואפילו לא נקבע עדיין אלו נתונים יש לנתח. האם את המדד האמין ביותר מהווים נתונים מחדרי המיון, מרופאי המשפחה או מבתי המרקחת?

במסצ'וסטס לבדה עובדים על כמה פרויקטים למעקב אחר טרור ביולוגי. ב- 18 החודשים האחרונים עקבו גורמים העוסקים בבריאות הציבור במזרח מסצ'וסטס אחר דפוסי תסמינים בקרב 100,000 אנשים שפנו לקבלת טיפול רפואי במרפאת Harvard Vanguard Medical Associates שבבוסטון. הם השתמשו במערכת שפותחה על ידי Harvard Consortium – קבוצת חוקרים שהוסמכה בשנה שעברה על ידי המרכזים הפדרליים לבקרה ומניעה של מחלות לפתח מערכת שתוכל לשמש כדגם לאומי. הדגם יופעל גם בשני מרכזים רפואיים גדולים נוספים במדינות אחרות. לפי שעה, חוקרים בבית החולים לילדים בבוסטון ובבתי חולים נוספים מפתחים מערכות זיהוי שינתחו זרמים אחרים של נתונים. הם הוסמכו על ידי השלטונות הפדרליים לעבוד עם בתי חולים אחרים לילדים ברחבי המדינה כדי לקבוע מהי הדרך הטובה ביותר לזהות תסמינים של חשיפה לסוכן ביולוגי בקרב ילדים.

בשבוע שעבר חשף Kaiser Permanente HMO מערכת מעקב בה נעשה שימוש בשני מתקנים בדרום קליפורניה כדי לסייע לאנשי מערכת הבריאות של San Mateo Country לזהות טרור ביולוגי. Kaiser מעוניין להפעיל את המערכת במתקנים נוספים, בקליפורניה ומחוצה לה, אם גם משרדי הבריאות יסכימו להשתמש במערכת. “הבירוקרטיה הכרוכה במערכות אלה היא המכשול הגדול ביותר” אומר ד”ר Eric Koscove, מנהל מחלקת המיון במרכז הרפואי Kaiser Permanente שבסנטה קלרה. המערכת של Kaiser Permanente מבוססת על Rapid Syndrome Validation Project, מערכת שפותחה על ידי Sandia National Laboratories ונבחנה בכמה מדינות.

ד”ר Alan Zelicoff, המדען של Sandia שהמציא את RSVP, מספר שהמעבדה מנהלת מו”מ עם חברה למידע רפואי בדבר שיווק המערכת למשרדי בריאות של מדינות. זה יוכל להיות צעד נוסף לקראת אימוץ תקן טכנולוגי לאומי והפעלת רשת ארצית.

לידיעה באינפורמישן וויק