אסטרונומים חושפים לראשונה “צילום רדיו” של החור השחור בלב שביל החלב

תמונה ראשונה של החור השחור במרכז הגלקסיה שלנו Sagittarius A* (סגיטריוס איי כוכב) שעד כה נחקר בזכות ההשפעה שלו על כוכבים אחרים, הפעם אפשר לראות את אופק האירועים שלו. צולם על ידי שותפות אופק האירועים שחיברה שמונה מצפי רדיו לכדי טלסקופ רדיו אחד בגודל של כדור הארץ

זה התצלום הראשון של Sagittarius A* החור השחור העל-מסיבי במרכז הגלקסיה שלנו. זו העדות החזותית הישירה הראשונה לנוכחות החור השחור הזה.  עד כה הוא זוהה בזכות השפעתו על הכוכבים הקרובים אליו. החור השחור צולם באמצעות טלסקופ אופק האירועים (EHT), מערך שחיבר יחד שמונה מצפי רדיו קיימים ברחבי כדור הארץ כדי ליצור טלסקופ וירטואלי אחד "בגודל כדור הארץ". הטלסקופ נקרא על שם אופק האירועים, כינוי לגבול החור השחור שמעבר לו שום אור לא יכול לברוח. קרדיט: שותפות EHT
זה התצלום הראשון של Sagittarius A* החור השחור העל-מסיבי במרכז הגלקסיה שלנו. זו העדות החזותית הישירה הראשונה לנוכחות החור השחור הזה. עד כה הוא זוהה בזכות השפעתו על הכוכבים הקרובים אליו. החור השחור צולם באמצעות טלסקופ אופק האירועים (EHT), מערך שחיבר יחד שמונה מצפי רדיו קיימים ברחבי כדור הארץ כדי ליצור טלסקופ וירטואלי אחד “בגודל כדור הארץ”. הטלסקופ נקרא על שם אופק האירועים, כינוי לגבול החור השחור שמעבר לו שום אור לא יכול לברוח. קרדיט: שותפות EHT

היום (12 במאי 2022), במסיבות עיתונאים סימולטניות ברחבי העולם, כולל במטה מצפה הכוכבים האירופי הדרומי (ESO) בגרמניה, חשפו אסטרונומים את התמונה הראשונה של החור השחור העל-מסיבי במרכז גלקסיית שביל החלב שלנו. מסתו של החור השחור היא יותר מפי 4 מיליון מסות שמש.

תמונה זו מספקת ראיות מכריעות לכך שהאובייקט הוא אכן חור שחור ומפיקה רמזים יקרי ערך על פעולתם של ענקים כאלה, אשר נחשבים כנמצאים במרכז של רוב הגלקסיות. התמונה הופקה על ידי צוות מחקר בינלאומי בשם שותפות אופק האירועים (EHT), באמצעות תצפיות מרשת עולמית של טלסקופי רדיו.

החור השחור הוא העצם העצום השוכן במרכז גלקסית שביל החלב – הגלקסיה שלנו. מדענים ראו בעבר כוכבים חגים סביב משהו בלתי נראה, קומפקטי ומסיבי מאוד במרכז שביל החלב. מיקומו וגדלו העידו כי עצם זה – המכונה סגיטריוס A * (או בקיצור Sgr A *, מבוטא “sadge-ay-כוכב” בשל מיקומו ב”קבוצת קשת”) – הוא חור שחור, והתמונה שנחשפה היום מספקת את העדות החזותית הישירה הראשונה לכך.

למרות שאיננו יכולים לראות את החור השחור עצמו, מכיוון שהוא כהה לחלוטין, גז זוהר סביבו חושף חתימה מסגירה: אזור מרכזי כהה (הנקרא צל) מוקף במבנה בהיר דמוי טבעת. החור השחור לוכד ומכופף את האור המגיע אליו.

מחקר זה הוצג בשישה מאמרים שפורסמו היום בכתב העת אסטרופיזיקל לטרס.

עד כה הצליח צוות “אופק האירועים” לצלם חור שחור אחר פעמיים בטכניקות שונות תחילה ב-2017 ושוב ב-2019. מדובר בחור השחור שבמרכז גלקסית M87, במרחק של כ- 55 מיליון שנות אור מכדור הארץ.

1. א. מדהים כמה 4 מליון שמשות יכולות להידחס למשהו כל-כך קטן
    ב. אני חושב שאמנם זו תצפית שניה בחור שחור אבל התמונה היא תמונת צבע כאילוסטרציה על בסיס קרינת הרדיו שנקלטה. זה לא שאנחנו רואים באמת בתלת מימד משהו בהיר ובתוכו משהו שחור.

ויחד עם זאת, מדהים. הכי מדהים זה כמה העצם הזה קטנטן ואיך הצליחו לגלות אותו

2. קיוויתי שהתמונה של החור במרכז הגלקסיה שלנו, תהיה יותר ברורה ודרמטית מהתמונה של החור השחור מ-2019, בגלל שהוא משמעותית קרוב יותר.
    אבל דווקא החור השחור מ-2019 ברור יותר.
    זה בגלל שבסופו של דבר מצלמים את דיסקת הגז מסביב לחור השחור והחור השחור מ-2019 פעיל יותר והרבה יותר מסיבי?