סיקור מקיף

אינטלקטואלים מוסלמים קוראים לחשבון נפש של בני עמם

אינטלקטואל קטרי על השורשים האסלאמיים של שנאת היהודים

אתר ממר”י

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/islam240904.html

ד”ר עבד אל-חמיד אל-אנצארי, לשעבר דיקן הפקולטה להלכה מוסלמית באוניברסיטת קטר, כתב ביומון הקטרי “אל-ראיה” מאמר ביקורת על תיאוריית הקונספירציה הערבית, הגורסת כי היהודים והמוסד אחראים לפיגועי האחד עשר בספטמבר 2001, וטען כי שורשי תיאוריה זו נעוצים במסורת המוסלמית ובכתבים המכוננים של האסלאם.[1] להלן חלקים ממאמרו:
“יום השנה השלישי לטרגדיה של האחד עשר בספטמבר חלף והעולם הערבי עדיין שואל את עצמו מי עומד מאחוריה? למרות הראיות הברורות וההודאות והחקירות המרובות… הערבים לא מוכנים להשתכנע כי מי שעמדו מאחורי המעשה הם קבוצה מאתנו – 'תשעה עשר הנערצים' כפי שכונו שנה שעברה על ידי הפונדמנטליסטים בועידתם בלונדון. הערבים ממשיכים להתעקש על חפותם ולהאשים את המוסד בתכנון המעשה במטרה לפתוח במלחמה תוקפנית נגד המוסלמים באפגניסטאן ובעיראק… אך הסיפור מתנגש עם העובדה שהיהודים פחדנים ואינם מתאבדים ולכן תוקנה התיאוריה ונטען שהמוסד תכנן ומימן [את הפעולה] וקבוצה מקרב צעירינו התמימים רומו ונצודו בידי המוסד והם אלו שביצעו [את המעשה בשליחותו].
אינני יודע עד מתי תימשך ההתנשאות [המוסלמית]. מדוע איננו רוצים להודות בכך שצעירים אלו הם בנים של תרבות העוינת לעולם ואינם טיפשים או מטורפים. איש לא פיתה אותם והם לא סבלו מעושק, דיכוי או עוני. הם ביצעו את המעשה בשל אמונתם שזהו ג'יהאד ומסירות נפש. אלו הם צעירינו ובנינו והם תחת אחריותנו. אנו אלו שגנבנו את עתידם ופשענו ביחס אליהם בגלל החינוך הנחשל שלנו, בשל חוות הדעת ההלכתיות הפוגעות שלנו, בשל במות הדרשנים המסיתות שלנו ובשל התקשורת האלימה שלנו. אנו אלו שלא הצלחנו לתת לקיומם ערך ומשמעות ולא הפכנו את החיים לטובים יותר עבורם מאשר המוות. הסתנו אותם למות למען אללה ולא לימדנו אותם כיצד לחיות למען אללה. עד מתי נהפוך את החיים לגיהינום עבור צעירינו? עד מתי נמשיך לחזור על התקליט [המדבר על] העוול האמריקני ועל העוול העולמי כלפינו כהצדקה עלובה לאלימות ולטרור שבקרבנו כאילו אנו האומה היחידה שנעשה לה עוול…
מדוע, בעצם, אנו האומה היחידה שהוקסמה מן התיאוריה שלפיה מזימה יהודית עומדת מאחורי האירועים? מדוע עץ הקונספירציה מלבלב באדמתנו?… ומדוע אנו עדיין אסירי תיאוריות ששקריותן הוכחה?… לדעתי יש לתיאוריה שורשים עמוקים מאוד הקשורים להיבטים הנוגעים לאמונה, לגורמים היסטוריים ולנסיבות פוליטיות. מבין הסיבות [לתיאוריית הקונספירציה]:
דברי הקוראן לגבי תחבולות בני ישראל נגד נביאיהם ונגד האומות האחרות.
דברי הסירה [הביוגרפיה של הנביא מחמד] בקשר לתפקיד המזימתי המסוכן [של היהודים] כבר בתקופה קדומה נגד האסלאם, נגד הנביא מחמד ונגד המוסלמים והאימפריה החדשה שלהם.
הדברים הממלאים את ספרי המורשת [המוסלמית]… לפיהם מאחורי הסכסוכים הגדולים [בקרב המוסלמים] עומד היהודי עבדאללה בן סבא[2]. סכסוכים אלו שברו את כוחם של המוסלמים ולכן בתוכניות הלימוד שלנו אנו מקפידים… לשתוק ולדלג על חילוקי הדעות הפוליטיים ועל הסכסוכים המזוינים בנוגע לכוח ושלטון שהתעוררו בקרב חברי הנביא והם כולם [מוצגים] כמפעילים שיקול דעת הלכתי, כנאמנים וכצודקים. סכסוכים אלו [מוצגים כאילו] אירעו רק בשל תחבולותיו של אבן סבא היהודי ולכן הוא האחראי והאשם. כידוע, המחקר ההיסטורי הוכיח כי אבן סבא הוא דמות אגדית, וגם אם נניח שהיה קיים לא יתכן כי לאדם כלשהו, תהא אשר תהא ערמומיותו, היה תפקיד כה חשוב ומופרז [בתולדות האסלאם]. [אם מאמינים לכך] אנו מניחים כי חברי הנביא היו בלתי זהירים ותמימים עד כדי כך שיהודי אחד הצליח לרמות אותם ובכך אנו קובעים, כביכול, שהיהודים גאונים בצורה לא אנושית.
הדברים שתרבותנו משרישה בנפשם ובשכלם של המוסלמים כי היהודים הם מקור הרעות בעולם. נראה כי אנו האומה היחידה שעדיין סבורה כי הפרוטוקולים של זקני ציון אמיתיים, למרות שהם חוברו על ידי המודיעין הרוסי כדי להתעלל ביהודי רוסיה בימי הקיסרות [כפי שכתב] המומחה לענייני יהדות, עבד אל-והאב אל-מסירי, באנציקלופדיה המפורסמת שלו.
הדברים האמורים בסיפורי קץ הימים בדבר סכסוך נצחי בין הערבים לבין היהודים עד יום הדין, שבו יתחבא יהודי מאחורי [העץ] והאבן, והיא תאמר [למוסלמי] 'הו עבד אללה, הו מוסלמי הנה יהודי מאחורי, בוא הרוג אותו'. מסורות אלו הופכות את המוסלמי לחשדן והוא מפרש כל מקרה כאילו עומד מאחוריו יהודי. זו הסיבה שהשיח' פצ'לאללה ואחרים לא הוציאו מכלל אפשרות כי ליהודים יש חלק במקרה הטרגי שאירע בבית הספר בביסלאן.

אלו הם השורשים העמוקים השולטים בשרירותיות בנו ובאופן בו אנו מציירים את העולם סביבנו. האם יש דרך לעקפם כדי להבין טוב יותר ולאבחן בצורה מדויקת יותר מה קרה ומה קורה בעולמנו המסובך?”
——————————————————————————–

[1] אל-ראיה, קטר, 20.9.2004.

[2] עבדאללה בן סבא היה יהודי שהתאסלם וראה יסוד אלוהי באישיותו של החליף המוסלמי הרביעי, עלי בן אבו טאלב. יש המייחסים לו את הנחת היסודות לאמונה השיעית ויש הטוענים כי הוא דמות אגדתית שהומצאה על ידי אויבי השיעה המבקשים להוכיח כי היא אינה אסלאם אמיתי ומקורה ביהדות. כמו כן מיוחסת לו הסתה נגד החליף המוסלמי השלישי, עת'מאן בן עפאן, שהביאה לרציחתו של החליף.


אינטלקטואל מצרי: תוכניות לימוד באוניברסיטת אל-אזהר מעודדות קיצוניות וטרור

סיד אל-קימני, מרצה לסוציולוגיה של הדת באוניברסיטת קהיר, פרסם מאמר בשבועון המצרי “רוז אל-יוסף” בו טען כי תוכניות הלימוד באוניברסיטת אל-אזהר מכילות טקסטים המעודדים קיצוניות וטרור[1]. להלן עיקרי המאמר:
“… העולם כולו צופה בנו, כדי לראות מה יהיה עם הרפורמה בארצנו, וקודם כל עם חופש הדיבור והבעת הדעה – [שהיא] הדרישה המינימאלית ביותר גם אם היינו בקצה העולם… אנו נמענו מלדבר על אל-אזהר מתוך תקווה לרפורמה מבפנים ומתוך תקווה שהרפורמה תיערך [בעתיד] מבלי לחשוף את הנסתר בתיקיו, בתכניות הלימוד שלו, בדוחותיו ובעמדותיו…
הבה ונעיף יחד מבט בתוכניות הלימוד במדע ההלכה, אשר נלמדות בכיתות התיכוניות של אל-אזהר, לא כדי לבקש את החרמתם [של ספרים אלה], אלא כדי להבין שהרחקתם מתוכניות הלימוד היא הצעד הראשון הדרוש לרפורמה. זאת, תוך השארתם, כמובן, בספרייה אסלאמית כמקור למי שירצה לדעת כיצד חשבו המוסלמים בתור הזהב של מדע ההלכה, וכדי שנבין את צורת המחשבה של שיח'ים [מסוימים כיום] ומה הם רוצים מן הנוער שלנו…
אל-אזהר ממשיך להיות מקום של הקניית השכלה והגנה על האסלאם המתון ועל הרעיונות המקובלים [על כולם]. עם זאת, אחדים מהשיח'ים באל-אזהר מנסים לגרוראותו לימי הביניים ולשאוב [את רעיונותיהם] מכמה אסכולות קיצוניות. אם אל-אזהר ייפטר מהם ומרעיונותיהם, הוא יסיר מעל בגדו את אותם כתמים שחורים.
אם נבחן כמה מתוכניות הלימוד הקיצוניות, נגלה כי עיקרון המלחמה במי שאינו מוסלם והריגתו, אינו חידוש מגונה [שהומצא על ידי] עבד אל-והאב [מייסד הוהאביות] ו[אימן] אל-ט'ואהרי, [סגנו של בן לאדן ומנהיג קבוצת הג'יהאד המצרית]. זאת, מכיוון שספר ההלכה [של האסכולה] החנפית 'אל-אח'תיאר פי תעליל אל-מח'תאר' מלמד את בני הדור הבא ש'המלחמה בכופרים הינה חובה על כל גבר בר-דעת, בריא, בן חורין ובעל יכולת… וכאשר המוסלמים צרים על האויבים בעיר או במבצר, עליהם לקרוא להם להתאסלם. אם יתאסלמו, עליהם לחדול מלהילחם בהם, ואם לא יתאסלמו, עליהם לקרוא להם לשלם מס גולגולת. אם יסרבו לשלם מס גולגולת, על המוסלמים לבקש את עזרתו של אללה במלחמה נגדם, להציב בליסטראות, להשחית את שדותיהם ועציהם, לשרוף אותם ולירות עליהם [אבני בליסטרה], גם אם [האויבים] ישתמשו במוסלמים כמגן אנושי'[2]…
לאחר מכן מורה הספר לנהוג בסלחנות במלחמה זו: 'ואל למוסלמים לרצוח, להפריז בכך, להתעלל בגופות, להרוג משוגע, אישה, ילד, נכה, מי שיד ימינו נקטעה או זקן בא בימים, אלא אם אחד מהם הוא מלך או אדם המסוגל להילחם, להסית [למלחמה], לעוץ עצה בנוגע למלחמה או להמריץ [להילחם] באמצעות רכושו.' ההתניה שנשים, קשישים ונכים יזכו לחנינה אם לא יסיתו למלחמה, קובעת כי יש להרוג, למעשה, את כולם, היות שאין אזרח החי במולדת המותקפת על ידי זרים, שאינו מסית להילחם…
נמשיך לקרוא בכמה מתוכניות הלימוד של הקיצוניות: [באותו הספר נאמר] 'כאשר האמאם כובש ארץ בכוח, אם ירצה – יחלקה בין לוקחי השלל, אם ירצה – יוציא להורג את השבויים, ישעבדם או ישאירם בחסות המוסלמים. [כמו כן] אם הוא ירצה לחזור [לארץ] כשברשותו מקנה, שהוא אינו יכול לקחת אותו עמו, אז הוא ישחט וישרוף אותו.'
איזו מין דרך מחשבה אנו מלמדים את הדור הבא שלנו, שיש לו זכות לתקוף מדינות אחרות כדי שיתאסלמו או ישלמו מס גולגולת ואם לא [יעשו כן] – נשמידם עד האחרון שבהם? [שיש לו זכות] לשדוד ארצות ולחזור עם הגזלה, ואם הוא אינו יכול להוביל את הגזלה ישרוף אותה? האם מישהו יכול לתאר לעצמו שבן דת אחרת ישלם מס הגולגולת בעודו מושפל, לעם שהוא אינו מכיר, רק משום שהוא מסוגל לתקוף, להרוג ולשחוט? האם אנשים ימסרו את ארצותיהם ללא התנגדות? אין מנוס מכך, שההתנגדות תלווה בנהרות של דם[3]…

ומה לאחר הכיבוש, ההגירה וההשתכנות בארץ הכבושה לצד תושביה הלא-מוסלמים, אשר משלמים את מס הגולגולת? [בעניין זה] קיימות הנחיות [שדרך בחינתן] ניתן לראות מה תהיה עמדתו של בוגר אל-אזהר כלפי אחיו [הלא-מוסלמי] במולדת [הערבית]:… יש לחתוך את [שיער] קידמת ראשיהם… מותר להם לרכוב על [בהמות רכיבה] שאינן סוסים, כגון חמורים, ללא אוכף… אין לקום לכבודם או להקדים להם ברכת שלום… אין לנחמם, לבקרם בעת חוליים ולהשתתף בחגיהם. אסור להם להקים כנסיות חדשות ולבנות את אלה מהן שנהרסו… אסור להם לבנות מבנה הגבוה יותר מזה של מוסלמים… יש לאסור עליהם להרים קולם בקינה על מת.'[4] אם בן חסות יזמין מוסלמי למסיבת חתונה, אל לו ללכת, 'מכיוון שיש להשפיל את אנשי החסות'…
ומה עוד טומנות בחובן תוכניות לימוד קיצוניות אלה?… ב[ספר] 'אל-רוץ' אל-מרבע'… אנו מוצאים את הסוגיה המשפטית הבאה בנוגע ליחס שבין בן החסות למוסלמי: אם איש הספר [הכוונה ליהודי או נוצרי], בן החסות, נמנע מלשלם את מס הגולגולת – רכושו ודמו מותרים. אם [בן החסות] רוצח מוסלמי, יש להורגו, אך אם מוסלמי רוצח אותו אין להרוג את המוסלמי, אלא עליו לשלם כופר נפש, וכופר הנפש על [רצח] בן חסות הוא מחצית מכופר הנפש על [רצח] מוסלמי. שיא הצדק.
אולם, בנוסף לכל החושך הזה ולעריצות המכוערת, ישנן אנקדוטות. כך, אתה מוצא בפרק העוסק בהקדשים באל-רוץ' אל-מרבע, כי מותר להקדיש [רכוש] ממנו ייהנה כופר שאינו אויב או מי שפרש מן האסלאם. מדוע? הבט ותיהנה מפני שזה 'לא יהיה לתמיד, היות ששניהם יוצאו להורג בקרוב.'
כמו כן, יש למנוע ממי שפיו טמא לקרוא את הקוראן, ולאסור על כופר לקרוא אותו גם אם רוצים שיתאסלם… בפרק אודות כריתת איבר [כעונש] על גניבה, [נכתב כי] התנאי לכריתה הוא שמה שנגנב הוא רכוש מכובד. לכן, מותר לגנוב כלי נגינה…
זה מה שמלמדים באל-אזהר… ויש עוד דברים שמעוררים גועל נפש ופוגעים, כמו לגבי תנאי ההיטהרות לאחר עשיית הצרכים … אסור להשתמש בנייר מכובד, כלומר כזה שנכתב עליו שם אללה או שם פרטי, כגון [ספרי] חדית' והלכה. אולם, מותר להשתמש בנייר לא מכובד, כזה שנכתבו עליו מדעי הפילוסופיה או ההיגיון, בתנאי שמוודאים כי שם אללה לא נזכר בהם [מתוך: אל-אקנאע פי חל אלפאט' אבי שג'אע] [5]

אנו תוהים, מאין בא הטרור?
זוהי רק דוגמה מכתביהם של שיח'ים קיצוניים שהסתננו לתוך המוסד הדתי האציל שלנו. אנו מציגים אותם בתקווה שתוכניות אלה ייבחנו מחדש, שאל-אזהר ידאג בראש ובראשונה למתרחש בתוכו ושיציב את האינטרסים של המולדת בראש סדר העדיפויות …”

——————————————————————————–

[1] רוז אל-יוסף (מצרים), 10.7.2004.

[2] עבדאללה בן מחמוד בן מודוד אל-מוצלי, אל-אח'תיאר לתעליל אל-מח'תאר (בירות: דאר אל-ארקם בן אבי אל-ארקם, ל”ת).

[3] הרעיון של תשלום מס הגולגולת במצב של השפלה לקוח מן הקוראן 9;29: “הילחמו באלה אשר אינם מאמינים באללה ולא ביום האחרון, ואינם אוסרים את אשר אסרו אללה ושליחו, ואינם מחזיקים בדת האמת, מאלה אשר ניתן להם הספר, עד אשר יתנו את מס הגולגולת ביד כשהם מושפלים.”

[4] מנצור בן יונס בן אדריס אלבהותי, אל-רוץ' אל-מרבע שרח זאד אלמסתקנע (אל-ריאץ': מכתבת אל-ריאץ' אל-חדית'ה, 1390/[1970]).

[5] מחמד אל-שרביני אל-ח'טיב, אל-אקנאעפי חל אלפאט' אבי שג'אע (בירות: דאר אלפכר, 1415/[1994]).

אתר ממר”י
ידען בעקבות 11 בספטמבר

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~959571899~~~34&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.