איו: שיאן החום במערכת השמש

יורם אורעד, גלילאו

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/io120205.html

מהו הגוף בעל טמפרטורת פני השטח הגבוהה ביותר במערכת השמש, מלבד השמש עצמה, שהיא גוף המפיק את האנרגיה שלו בעצמו באמצעות תהליכים של מיזוג גרעיני? מסתבר שהתואר הזה שמור לאיו, אחד מירחיו הגדולים של כוכב הלכת הענק צדק, ירח שהתגלה על ידי גלילאו כבר לפני קרוב לארבע מאות שנה, בשנת 1610, באמצעות הטלסקופ שלו.
מזה שנים ידוע כי לאיו פעילות וולקנית נמרצת. כבר לפני למעלה מעשרים שנה נתגלתה באמצעות וויאג'ר 1 פעילות וולקנית שכזו על פני איו ומאוחר יותר התברר שזהו הגוף הפעיל ביותר במערכת השמש כולה מבחינה וולקנית. על פני איו התגלו עד כה למעלה ממאה הרי געש פעילים והטמפרטורה של חלקם מגיעה לכאלף ושש מאות מעלות צלזיוס.
זוהי טמפרטורה הגבוהה במאות מעלות מהטמפרטורה של הרי געש על פני כדור הארץ, שבו מגיעה הטמפרטורה של הרי געש כגון קילאהואה לכאלף מעלות. זהו ירחו הפנימי ביותר של כוכב הלכת צדק (מבין הירחים ה”גליליאניים”, שהתגלו על-ידי גליליאו בתחילת המאה ה-17) ופעילותו הוולקנית רבת העוצמה מוסברת בקרבתו הגדולה לכוכב הלכת הענק (מרחקו של איו מצדק הוא 422,000 קילומטרים).
הקרבה הרבה גורמת לכוחות גיאות ושפל רבי עוצמה, עקב המשיכה הגדולה של צדק. עוצמתם הרבה של כוחות הגיאות והשפל באיו גורמת להתחממות. חוקרים באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס הראו לאחרונה שהלבה המשתחררת מהרי געש על פני איו היא כה לוהטת עד שהיא מאדה לאטמוספרה של הירח יסודות כמו אשלגן, צורן וברזל.
סימני שאלה מלווים את הירח איו. אחת השאלות היא כיצד מסוגל הירח, שהוא בערך בגודלו של הירח שלנו (קוטרו של איו הוא 3630 קילומטרים לעומת 3476 ק”מ של הירח שלנו) לקיים טמפרטורות כה גבוהות על פניו בלי להינתך כמעט לחלוטין.
שאלה אחרת היא כיצד הוא מסוגל לקיים על פניו ליתוספרה (ליתוספרה היא קרום כדור הארץ או גרם שמימי אחר) חזקה דיה לשאת על פניה הרים כה גבוהים, המגיעים עד לגובה רב מזה של הר האוורסט שעל פני כדור הארץ.

ידען צדק