סיקור מקיף

אחריות גדולה על ההורים לקבוע עמדות ברורות לגבי היקף וסוג משחקי המחשב של ילדיהם

מחקר בינלאומי של פרופ' יורם עשת וד”ר יואל קלמס מהאוניברסיטה הפתוחה שופך אור על מאפייניה של תרבות משחקי המחשב הכובשת את תרבות הזמן הפנוי

אבי בליזובסקי

משחקים דיגיטאליים אינם עוד תופעה של משוגעים לדבר. בעידן הטכנולוגי כמעט כל אוכלוסיית העולם, כולל מדינות עולם שלישי, לוקחות חלק פעיל בתעשיית המשחקים הדיגיטאליים. היקף הפעילות של משחקים דיגיטאליים בארה”ב מגיע ל- 6 מיליארד דולר ובאנגליה ל- 4 מיליארד דולר. בישראל הנושא עדיין בחיתוליו…

קפיצות הדרך שעשו טכנולוגיות התקשורת והמולטימדיה בעשור האחרון הובילו לפריחה עולמית בתחום המשחקים הדיגיטאליים (משחקי המחשב), אשר הפכו לתעשיית ענק המגלגלת מיליארדים, ופונה למיליוני ילדים ומבוגרים בכל העולם. משחקים אלו מהווים כיום חלק מרכזי מתרבות הזמן הפנוי, לצד היותם מרכיב חשוב בלמידה ובהכשרה מקצועית.

הפריחה בתרבות משחקים זו מובילה כיום לשינויים דרמטיים בהרגלי צריכת הזמן הפנוי אצל צעירים, ומחקרים רבים, מצביעים על ההשלכות שיש למשחקים אלה על דפוסי ההתנהגות החברתית של המשחקים, ובמיוחד הצעירים שבהם.

במסגרת יום העיון “האדם המשחק בעידן הטכנולוגי”, שהתקיים ביום ג' (ה- 29.11) באוניברסיטה הפתוחה, הוצגו ממצאיו של מחקר בינלאומי שערכו פרופ' יורם עשת וד”ר יואל קלמס מהאוניברסיטה הפתוחה עם ד”ר לין הנדרסון מאוניברסיטת ג'יימס קוק באוסטרליה.

המחקר, שנערך בקרב 1,800 ילדים בכיתות ז'-ח', במשך שנתיים בישראל ובמדינות סין, אוסטרלים ובריטניה, וממצאיו מצביעים על מספר מגמות מדאיגות, כגון נטייתם של בני נוער המשחקים להסתגרות ולהקטנת היקף הפעילות החברתית שלהם.

מטרת המחקר שקיימו החוקרים היה לאפיין את תרבות משחקי המחשב בקרב בני הנוער. הסתבר שכמעט כל המרואיינים (90 אחוז) משחקים במשחקי מחשב ווידיאו, וה”מכורים” שבהם, המבלים מול המחשב כ- 7 שעות ביום – מהווים 20 אחוז מהנערים נמצאים בבדידות מזהרת. 40 אחוז מהבנים ו- 30 אחוז מהבנות מעידים כי משחקי המחשב הם הפעילות המועדפת עליהם.

ממצאי המחקר מראים כי הבנים נוטים לשחק יותר מהבנת בכל סוגי המשחקים. אצל כמחצית מהמשתתפים מצויים משחקי המחשב בראש פעילויות הזמן הפנוי. המשחקים הדיגיטאליים המועדפים הם משחקי מרוץ (racing), ספורט, פעולה (action) ומשחקי יריות (shooter).
באופן מפתיע התברר כי הבנות אוהבות יותר משחקי אקשן מבנים: 33 אחוז מהבנות לעומת 10 אחוז מהבנים. הבנות מעדיפות מעדיפות משחקי הדמיה, משחקי תפקידים (role-playing) ו- puzzle יותר מהבנים. הנתון המעניין הוא שלא נמצאו הבדלים משמעותיים בין סוגי המשחקים המועדפים בין משחקים בארצות שונות.

כמעט כל המשתתפים מעדיפים לשחק לבד ובבית, מה שמצביע על תרומתם של המשחקים בחסימה של פעילויות חברתיות. טיעון זה מתחזק מהממצא שה”משחקים הכבדים” (המכורים), המשקיעים שעות רבות במשחקים דיגיטאליים, נוטים פחות מהמשחקים ה”רגילים” לפעילויות חברתיות, כמו הליכה לסרט, מפגש עם חברים, פעילות ספורטיבית או קריאה. כמו כן הם נוטים ליותר פעילויות “שליליות” כמו שופינג ואכילה / שינה.

נתון מדאיג נוסף עולה מבחינת רמת מודעותם של המשתתפים לסצנות אלימות במשחקים. נמצא ש- 95 אחוז מהבנים אינם מוטרדים מתכנים של אלימות, אפליה מגדרית ותכנים מיניים, לעומת מודעות גבוהה יחסית לנושאים אלה אצל הבנות, בעיקר בכל הנוגע לסצינות סקס ואפליה מגדרית. בנוסף, מצביעים הממצאים על חוסר מודעות של המשחקים לגבי ההשפעות השליליות שהם עשויים להיחשף אליהן כתוצאה מתכנים פוגעניים הכלולים במשחקים.
ידען המדע והחברה
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~335114590~~~127&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.