סיקור מקיף

אחד משורשי הפער הכלכלי בין העולם המוסלמי למערב – עיכוב חדירת הדפוס

מירי אליאב-פלדון כותבת בספרה מהפכת הדפוס כי להערכתה הפער בין התפתחות העולם המוסלמי למערב נובע בין היתר מצו של סולטאן האימפריה העות'מנית מלפני כ-500 שנה שאסר להדפיס בערבית

אבי בליזובסקי

בספרה “מהפכת הדפוס” שיצא בהוצאת האוניברסיטה המשודרת של גלי צהל כותבת מירי אליאב פלדון: “במחצית השניה של המאה החמש עשרה,
גילה העולם המוסלמי נכונות רבה לקלוט המצאות טכנולוגיות שפותחו על ידי הכופרים הנוצריים, כמו למשל את התותחים והרובים. אבל כשהחלו להגיע שמועות על המכונה המסוגלת לשכפל בהינף יד מאות עותקים של טקסט כתוב באותיות מתכת, נפלה החלטה חד משמעית לאסור את השימוש בה לצורך הדפסת אותיות ערביות. בשנת 1485 הוציא הסולטןאן העות'מאני ביאזיד השני צו האוסר בתכלית האיסור על כתיבת אותיות ערביות באמצעות מכונות. וכיוון שהייתה זו אימפריה ריכוזית למדי, שבה הייתה לחכמי הדת השפעה עצומה, נשמר האיסור בכל רחבי העולם המוסלמי…. רק בשנת 1727 ניתן אישור ראשון להקמת בית דפוס ערבי באימפריה העות'מנית אך תחת פיקוח ריכוזי הדוק, שלא התיר הדפסת ספרי דת. למעשה רק מאמצע המאה התשע-עשרה, משגברה התביעה למודרניזציה, נכנס לשימוש הדפוס בעולם המוסלמי במתכונת האירופית.”
וממשיכה אליאב-פלדון וקובעת כי החלטתו זו של הסולטאן ביאזיד השני היא בעיניה אחת ההחלטות הגורליות ביותר בהסטוריה. כל התמורות שהאיץ הדפוס באירופה לא יתרחשו כלל, או שיתרחשו בקצב איטי מאוד בעולם הערבי מוסלמי. בערבית אין כידוע אותיות דפוס, קצב הגידול באוריינות היה איטי לאין שיעור מאשר באירופה, ובראשית המאה העשרים היתה עדיין רוב האוכלוסיה אנאלפבתית; הפערים בין השפה המדוברת לשפה הכתובה הלכו והעמיקו… אינני יודעת אם עמיתי העוסקים בהסטוריה של ארצות האיסלם יסכימו עם קביעתי זאת, אבל דומני שההחלטה לאסור על הכנסת הדפוס בערבית היא אחד ההסברים החשובים ביותר לעובדה, שעולם האיסלם מצא עצמו מן העת החדשה המוקדמת ואילך בפיגור ניכר ובעמדות חולשה בהשוואה לדינמיות הגוברת של תרבות המערב.
אגב אליאב-פלדון, ויכוח דומה היה גם בקרב היהודים שאצלם אותיות עבריות היו מקודשות, ולא משנה מה נכתב בהם. בסופו של דבר, גברה בסוף המאה ה-15 דעתם של אלה שטענו כי הדפוס הוא שיביא להתגשמות הנבואה של ישיעהו: “כי מלאה האארץ דעה את יהוה כמים לים מכסים” (יא,9) וקולם הוא שגבר.

דעתי האישית היא שהמהפכה איפשרה גם את ההשכלה, וזו כנראה גם הסיבה שהחרדים מתנגדים לאינטרנט וכמה מהרבנים החשובים של כמה מהזרמים שלהם הוציאו פסקי הלכה הקוראים שלא להתחבר לאינטרנט.
המחמירים שבהם קבעו שהאינטרנט אסור אף לפרנסה..
אגב אחת המדינות שבהם קיים איסור מוחלט שדינו מוות להתחבר לאינטרנט היא אפגניסטן. בניגוד לארצות אחרות שבהם יש פיקוח הדוק על ספקי הגישה, באפגניסטן פשוט אין ספקי גישה. לו רק היה להם אותו כוח שיש לטליבאן באפגניסטן, קרי השלטון הישיר ולא העקיף כפי שקיים כיום הרי ברור שהיינו מתנתקים מהעולם, על כל המשמעויות הכלכליות הכרוכות בכך.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~314213330~~~34&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.