אור חדש על גלקסיה ספירלית ישנה

10/06/2001
טלסקופ החלל “האבל”, חשף את פניה הרבים של הגלקסייה הספיראלית NGC1512

צוות ישראלי ששהתתף במחקר אמריקני-אירופי, באמצעות טלסקופ החלל “האבל”, חשף את פניה הרבים של הגלקסייה הספיראלית המסומנת ,NGC1512 שמרוחקת 30 מיליון שנות אור מאיתנו. מיפויה נעשה בצבעים מרהיבים, בשבעה אורכי-גל – מהעל-סגול ועד התת-אדום. הצבעים ממחישים הבדלים בעוצמת אור הכוכבים בגלקסיה. כך נתגלו אזורים יחודיים בליבתה-בהם צבירי כוכבים שנולדו רק באחרונה. הם מצויים באזורי ה”אבק” וגם באזוריה ה”נקיים”, של אותה גלקסיה.

ראש הצוות הישראלי, ד”ר דן מעוז מאוניברסיטת ת”א (כיום ב”קולומביה”, ארה”ב) מסר שהגלקסייה שנחקרה נמצאת בקבוצת הכוכבים הדרומית אורולוגיום. יחסית היא מן הקרובות בין המרוחקות ביותר, מאיתנו. לעתים ניתן לראות כוכביה גם בטלסקופ חובבים. אורכה כ-70 אלף שנות אור, כמעט כ”שביל החלב” ובליבתה צביר כוכבים “תינוקיים” המשתרע על 2400 שנות-אור.

המחקר ייאפשר ללמוד על הדורות הראשונים של הכוכבים ולידתם-כפי שהתרחשה בראשית היקום.

מעוז ציין כי הכוכבים החדשים שבאזורי האבק מתגלים רק בזהירה (תופעה המזכירה

הדלקה/כיבוי בנורת חשמל) שחלה בענן הגזי, בתוכו הם חבויים. מצלמות “האבל” באינפ רה-אדום איתרו אותם. יתכן שרוחות-כוכבים (כמו רוח-השמש) וקרינה רבת-עוצמה שמקורה בכוכבים הבהירים שנולדו, מסלקים את ענן האבק ו”מנקים” אזורים בגלקסייה.
(א.ד.מ)