אופורטיוניט נחתה בשלום * התהפך במשך 20 דקות * מחכים לתמונות

אופורטיוניטי נחתה בשלום בשעה 07:05 שעון ישראל * כעת יש לנאס”א שני רכבים רובוטים במאדים * שיפור במצבו של הספיריט

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/opportunity001.html

האליפסה הלבנה מראה את השטח שאי שם בתוכו נחתה החללית הנושאת בתוכה את רכב השטח אופורטיוניטי

עדכון ראשון – 07:25

אופורטיויניטי, רכב החלל השני של נאס”א, הצליח לנחות בשלום על מאדים לפני פחות מעשרים דקות – בשעה 07:05.
לנאס”א יש כעת שני רכבים על הקרקע, כאשר אופורטיוניטי מצטרף לספיריט שנחת ב-3 בינואר. אף כי נחיתתו של ספיריט היתה מוצלחת המשימה נתקעה לפני ימים אחדים בשל תקלה ברכב. המדענים שידרגו את מצב הרכב מקריטי לחמור בלבד, כלומר יש סיכויים להשבתו לפעילות.
כעת מתרכזים כל המדענים במשימה בפעולות הראשונות להפעלתו של אופורטיוניטי.

עדכון שני, 07:45

הרכב שלח אות המלמד כי נחת על הקרקע. כעת ימתינו המדענים לתמונות ראשונות שישלח מכוכב הלכת.

כדי להתכונן למשימת ההנחתה שלו, נחלק צוות המשימה של מאדים, המונה כ-300 המדענים, לשניים. צוות אחד ימשיך לטפל ב”ספיריט”, רכב החלל שנחת לפני כשלושה שבועות על הכוכב, וצוות שני ידאג מעתה לאופורטיוניטי.

אופורטיוניטי שוגר ב-8 ביולי 2003 לחלל, כחודש לאחר שיגורו של ספיריט. הוא נחת במקום המכונה “מישור מרידיאני” הנמצא בצד השני של מאדים ביחס ל”מכתש גוסב”, מקום נחיתתו של ספיריט. מישור מרידיאני נחשב לאתר נחיתה אופטימאלי. רק 5% משטחו מכוסה בסלעים ובהשוואה למכתש גוסב, הרוחות שנושבות בו הן חלשות יותר.

על פי הערכות המדענים, על מישור מרידיאני זרמו בעבר מים. החוקרים מחפשים עדויות שיאוששו תאוריה זו. צילומים של האזור מלמדים כי נמצא בו מינרל המכונה “המטיט” (hematite), סוג של תחמוצת ברזל הנוצרת בין השאר במגע עם מים. על כדור הארץ ניתן למצוא המטיט אפור באזורים דוגמת נהרות או מעיינות חמים המהווים כר נוח להיווצרות חיים. מסיבה זו, המדענים מניחים כי הסיכויים שבעבר התפתחו באזור חיים, גדולים מהסיכויים שהתפתחו חיים באזור מכתש גוסב.

כדי לחקור את השטח, צויד אופורטיוניטי באותו מכשור מדעי בו צויד ספיריט: זרוע רובוטית הכוללת סטריאוסקופ ומיקרוסקופ, מצלמות וכן מקדחה שתאפשר לו לקדוח בעדינות בסלעים ולגרד מהם חלקיקים שייבחנו על ידו.

עדכון שלישי, 08:30

בבי.בי.סי מוסרים כי אופורטיוניטי נחתה במישור חלק ושטוח לחלוטין, בגובה הרב ביותר שבו אי פעם נעשה נסיון נחיתה.
אות החיים המעיד על הנחיתה ללא תקלות התקבל בתשואות רמות בחדר הבקרה במעבדה להנע סילוני של נאס”א בפסדינה קליפורניה. האות שהגיע לכדור הארץ העיד גם על כך שהרכב מתפקד כהלכה.
מושל קליפורניה, ארנולד שוורצנייגר הגיע לחדר הבקרה ובירך את אנשי צוות הקרקע של המבצע.
שינויים בעוצמת הטון העידו על כך שהרכב המשיך להתגלגל בתוך כריות האוויר שלו במשך למעלה מ-20 דקות לאחר הנחיתה. זאת מכיוון שהאנטנה של אופורטיוניטי הצביעה למטה והאות הוחזר לכדור הארץ מקרקע המאדים.

אופורטיוניטי הגיעה לפני הקרקע של מאדים במהירות של 19 אלף קמ”ש. היא הפעילה מצנחים כדי להאט את נפילתה וכריות אוויר כדי לרכך את הנגיעה בקרקע.

הנחתת נגעה באדמה בכוח של בין 2 ל-3 ג'י, ופירוש הדבר הוא שהנחיתה היתה רכה יחסית. הרכב תוכנן לעמוד בנחיתה בעוצמה של עד 40 G.
היא קפצה כמה פעמים ופגעה בפני הקרקע, ואז גם נגרם אובדן של התקשורת לכמה דקות, דבר שהיה צפוי.
אופורטיוניטי נחתה כשאחד מבין שלושת “עלי הכותרת” של הנחתת פונה למטה. הרכב יסובב עצמו כך שיפתח כלפי מעלה, בלי קשר לצורה שבה הוא נחת ואולם הדרך שבה הרכב נוחת משפיעה על התוכניות של מרכז הבקרה להוציא אותו מן הנחתת.

אדמה אפורה כהה
אופרוטיוניטי נוחת במרידיאני פנום, הסמוכה לקו המשווה של מאדים. השטח אמור להיות שונה לחלוטין מהאדמה האדמומית של מישור גוסב, שבה נחת הספיריט. במקום זאת, הנוף אמור להיות אפור כהה או אף שחור, עשיר במינרל “המאטיט אפור”. המדענים סבורים שבאיזור הזה זרמו מים.
שני הרובוטים המופעלים באנרגית השמש, אמורים לחקור את מאדים במשל שלושה חודשים. הם מצויידים בכלים לחפירה בתוך הסלעים וניתוח המבנה שלהם.

ספיריט היה אמור להתחיל לחפור לתוך סלע ביומו ה-19 במאדים כאשר נאס”א איבדה את הקשר עימו. הרכב שולח נתונים אך עדיין אינו מתפקד. בשבת מסרה נאס”א כי הצליחה להתקדם בנסיון לתקן את ספיריט, והמדענים שלהם מפתחים תיאוריה אודות מה שעלול היה להשתבש.

עדכונים – בהמשך הבוקר. כעת נותר למעשה לחכות לתמונות ראשונות וכאשר יגיעו נפתח קובץ חדש בדף הבית של אתר הידען.

ידען מאדים – משימות נוכחיות