אופורטיוניטי במשימת מחקר-מכתשים – מקיף את מכתש אנדורנס שהמדענים עדיין חוששים להכ

תירגם: אלי בן דוד

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/mars190504.html

גישושית המחקר של נאסא, אופורטיוניטי, החל לחקור את הסלעים בשולי המכתש עליו נחתה בפלנטה האדומה.

הגישושית ביצעה ניסויים מדעיים ב-Lion Stone, סלעים באורך 30 ס”מ על שפת מכתש אנדורנס (Endurance Crater). אופורטיוניטי עשתה מסע של שלושה שבועות למכתש “אנדורנס”, אשר יכול ללמד אותנו עוד על ההיסטוריה של המים הנוזלים על המאדים.

עכשיו המדענים צריכים להחליט אם לשגר את הגישושית אל תוך המכתש עצמו. יש אפשרות ממשית, הם אומרים, שהגישושית לא תוכל לצאת החוצה.

אופקים חדשים.

אופורטיוניטי ביצעה תצפיות מיקרוסקופיות ב”ליון סטון” ונתונים באמצעות הספקטרומטרים “מוסבאור” וקרני-חלקיקי-אלפא.

ביום שישי, הגישושית תטחן לתוך “ליון סטון” עם מכשיר לשחיקת סלעים. מדענים מקווים ללמוד אם סלעים אלה שונים בהרכבם הגיאולוגי מאלה שאופורטיוניטי נתקלה בהם באתר הנחיתה ב-Eagle Crater. סלעים אלה הניבו עדויות משכנעות שפעם היו כמויות גדולות של מים ב”רמת מרידיאני”, האיזור השטוח במאדים, שהגישושית חוקרת ברגע זה.

הגישושית גם הצביעה על מטרות אפשריות נוספות למחקר מסביב למכתש, באמצעות מכשיר המיני ספקטרומטר לחישת-פליטה תרמית.

הגישושית צילמה גם את מגן החום שהגן עליה בירידתה דרך האטמוספירה של המאדים בינואר. מגן החום היכה באדמה, 250 מטרים מדרום למכתש “אנדורנס”. מדענים מציינים שמגן החום עצמו עשוי להיות מטרה לגיטימית למחקר מפני שללא ספק הוא יצר את “החור הטרי הגדול ביותר” במישור מרידיאני.

ידען מאדים