שני אירועי גלי כבידה בתוך 10 ימים: התגלו חורים שחורים שאוכלים כוכבי נייטרונים – “כמו פק-מן”

חור שחור בולע את הכוכב המלווה שלו. איור: shutterstock

מדענים גילו לראשונה חורים שחורים שאוכלים כוכבי נייטרונים, “כמו פק-מן”, בתגלית שמתעדת את ההתנגשות בין שני העצמים הכי קיצוניים ומסתוריים ביקום.

מצפה גלי הכבידה באמצעות אינטרפרומטר לייזר (LIGO) בארה”ב ומצפה גלי הכבידה וירגו באיטליה לכדו את גלי הכבידה מספירלת המוות והמיזוג של כוכב נייטרונים עם חור שחור, ולא פעם אחת אלא פעמיים. הממצאים התפרסמו לאחרונה בכתב העת The Astrophysical Journal Letters.

החוקרים אומרים שהתצפיות שלהם יעזרו לפענח כמה מהתעלומות הכי מורכבות של היקום, כולל אבני הבניין של החומר ואופני הפעולה של החלל והזמן.

יותר מאלף מדענים השתתפו בתגליות הראשונות בעולם, כשרבים מהמובילים מאוסטרליה, כולל האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה (ANU).

פרופסור מחקר סוזן סקוט מבית הספר למחקרי פיזיקה של ANU במרכז לאסטרופיזיקה כבידתית, מחברת שותפה של המחקר, אמרה שהאירועים התרחשו לפני כמיליארד שנים אבל היו כל כך מסיביים שאנחנו עדיין יכולים להבחין בגלי בכבידה שלהם כיום.

התנגשות בין שני כוכבי נייטרונים. איור: נאס"א
התנגשות בין שני כוכבי נייטרונים. איור: נאס”א

“ההתנגשויות האלה זעזעו את היקום מן היסוד וזיהינו את האדוות שהם שלחו נעות בעוצמה ברחבי הקוסמוס”, אמרה.

“כל התנגשות כזאת היא לא רק מפגש בין שני עצמים מסיביים וצפופים. זה בעצם כמו פק-מן, כשכוכב שחור בולע את כוכב הנייטרונים הנלווה שלו בשלמותו”.

“אלה אירועים מדהימים וחיכינו זמן רב מאוד לחזות בהם. כך שזה נהדר ללכוד אותם לבסוף”.

אירוע אחד כלל חור שחור עם מסה שגדולה פי תשעה מהשמש שלנו וכוכב נייטרונים עם מסה כפולה מהשמש שלנו. האירוע האחר כלל חור שחור עם מסה שגדולה פי שישה בערך מהשמש שלנו וכוכב נייטרונים עם מסה פי 1.5.

פרופסור סקוט, שהיא גם חוקרת ראשית במרכז המצוינות ARC לגילוי גלי כבידה (OzGrav), אמרה שהצוות הבינ”ל לכד בעבר אירועים רבים שכללו שני חורים שחורים מתנגשים וגם שני כוכבי נייטרונים מתנגשים.

“עכשיו השלמנו את החלק האחרון של התצריף עם התצפיות המאומתות הראשונות של גלי כבידה מהתנגשות של כוכב שחור וכוכב נייטרונים”, אמרה.

ד”ר יוהאנס אייכהולץ, מהמרכז לאסטרופיזיקה כבידתית של ANU וחוקר חבר ב-OzGrav, אמר ששני הגילויים נעשו במקור ב-5 ו-15 בינואר 2020.

“גילויים מסוג זה מאוד נדירים”, אמר.

“גילינו את האירועים האלה לא פעם אחת אלא פעמיים בתוך עשרה ימים”.

“כמו האדוות משני האירועים האלה, שהורגשו מיליארד שנים מאוחר יותר, לממצאים האלה תהיה השפעה גדולה על הבנתנו את היקום עוד שנים רבות”.

1. כוונתך – כמובן – היא ‘תצרף’ שפירושה פאזל בלועזית. ולא ‘תצריף’.

2. האם מותר לי להעיר?: תצריף הוא השם החדש שפעם כינו אותו צרופה. חלופה של המילה הלועזית attachment – קובץ המצורף לדואר אלקטרוני. מישהו גילה שיש מושב בשם צרופה בשרון הצפוני כמו כן צרופה היא מילה עתיקה שפירושה מזוקקת ולהלן צרוף צרופה צרופים צרופות וכן הלאה…