שבב ביולוגי לבדיקות דם מקוונות

יעביר את הנתונים בין מחשב החולה לבין הרופא באמצעות האינטרנט

מדענים באוניברסיטת תל-אביב פיתחו שבב ביולוגי-אופטי (“ביו-צ’יפ”) עם יכולת תקשורת, המפענח בדיקות דם בתוך דקות ומציג תוצאות, דרך האינטרנט, על צג מחשב. השימוש ברכיב הזה ייאפשר לכל אדם, לערוך לעצמו בדיקה פשוטה בביתו, להניח את הדגימה – טיפת הדם – על ה”ביו-שבב” ולשגר את המימצאים שהשבב יספק דרך האינטרנט לרופאו כדי שימליץ על טיפול.

החידוש, שנרשם כפטנט, הוא של צוות מהפקולטות להנדסה ומדעי החיים וברא שם פרופ’ שלמה רושין וד”ר זאב ויסמן, בשיתוף חברת מיג”ל בגליל העליון. המחקר נתמך בתקציב תוכניות המחקר התשתיתי של משרד המדע.

בנוסף לאפשרות לבצע בדיקת דם בדרך זאת מסוגל הביו-שבב גם לספק מיידע מפורט על דגימות שתן וחלב אם. הנתונים יתייחסו להרכב הכימי וגם יאפשרו מידע בדבר קיומן של מחלות גנטיות, חוסרים בחלבונים והורמונים.

השבב עשוי זכוכית ומתוכנן לשימוש חד-פעמי. בזכוכית חיישן אופטי זעיר והיא מצופה בשיכבת חומר ביולוגי משתנה. כשמניחים עליה את טיפת הדם חלים שינויים בחומר הביולוגי. השבב מקושר למחשב בסיב אופטי ולייזר. דרכו משוד רות תוצאות הדגימה. צוות הפיתוח מסר שניתן לבצע באמצעות הבי ו-שבב בדיקות בעת חירום וגם במהלך ניתוח – והתוצאות העדכניות מתקבלות בתוך דקות.