סיקור מקיף

ספיריט התחיל את המסע לחיפוש מים

יובל דרור, הארץ, וואלה!

בתמונות הימניות: למעלה: תמונה ששיגר ספיריט לנאס"א לאחר שעזב את המנחת. למטה: קריאות השמחה של אנשי הפרויקט לאחר שהתקבלה התמונה שאישרה את ירידתו המוצלחת של רכב החלל מהמנחת. בתמונה משמאל: המנחת וסימני הגלגלים, בתמונה ששלח רכב החלל ממאדים. תצלום: נאס"א

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/spiritupdt160104.html

רכב החלל של נאס"א, ספיריט, השלים אתמול בהצלחה את ציון הדרך החשוב ביותר שלו מאז שנחת לפני 13 ימים על המאדים: הוא נסע מרחק של שלושה מטרים, ירד מהמנחת שעליו שהה וכעת כל ששת גלגליו נמצאים על האדמה. ספיריט שלח תמונה שבה נראים המנחת וסימני הגלגלים שהותיר על אדמת מאדים. התמונה התקבלה במחיאות כפיים סוערות על ידי צוות הפרויקט, שכעת מוכן להתחיל במשימה שלשמה נשלח ספיריט: איתור עדויות לכך שבעבר זרמו על המאדים מים.

בשלושת הימים האחרונים הכינו מנהלי הפרויקט את ספיריט לקראת המשימה. הם הרימו אותו על גלגליו וסובבו אותו במקום בזווית של 115 מעלות, כדי שיפנה לכיוון היציאה האחורית של המנחת.
זאת, כיוון שהיציאה הקדמית היתה חסומה בכריות אוויר.

בנוסף חתך ספיריט את כל הכבלים שקשרו אותו אל המנחת. אתמול בשעה 10:21 בבוקר (שעון ישראל) נשלחה מכדור הארץ ההוראה לספיריט לרדת מהמנחת.

תצלומים: נאס"א ואי-פי
בנאס"א ידעו כי מדובר במשימה רגישה, בין השאר כיוון שספיריט נדרש "לקפץ" מהמנחת אל אדמת המאדים מגובה של כ-15 ס"מ.

חלפו שעה ו-40 דקות עד שספיריט שלח מסר בצורת "ביפ", המאשר שהשלים את המשימה. בנאס"א הגיבו באיפוק. הם המתינו 15 דקות נוספות עד שעל מסכי המחשב הופיעה תמונה בשחור-לבן, שצולמה בעזרת המצלמה האחורית של ספיריט, שבה נראה המנחת וסימני הגלגלים של רכב החלל על אדמת מאדים. קריאות השמחה של אנשי הפרויקט הזכירו את הקריאות שנשמעו למראה התמונה הראשונה שנשלחה מהמאדים. "חתכנו את חבל הטבור והתינוק שלנו חופשי", אמר ג'ואל קרג'וסקי, מדען בנאס"א, הלוקח חלק בפרויקט.

בנאס"א אימצו מאז הנחיתה מדיניות שמרנית, שלפיה הם עושים "דבר חדש" רק פעם אחת בסול ("סול" הוא הכינוי של יממה על המאדים – 24 שעות וכ-40 דקות). משום כך, לאחר שספיריט ירד מהמנחת, הוחלט שלא להזיזו יותר. תחת זאת, בדקו המדענים את התמונות ששלח כדי שיוכלו לתכנן את מהלכיהם. הנסיעה הבאה של ספיריט לא תתרחש בשלושת הימים הקרובים, שכן בנאס"א ינצלו את העובדה שספיריט מתפקד היטב כדי לבצע בדיקות ראשוניות של הקרקע.

בימים האחרונים עבדו במרכז הבקרה של נאס"א בארה"ב עשרות עובדים על הכנת "ארגז חול" מיוחד, המדמה את הסביבה של ספיריט. לשם כך הם ניתחו את התמונות ששלח רכב החלל ואספו סלעים ואבנים המזכירים בגודלם ובצורתם את האבנים והסלעים שספיריט צילם. המטרה היא לתכנן במדויק את המסלול המוצלח ביותר עבור ספיריט.

ואכן, בנאס"א בחרו בימים האחרונים בכמה מטרות שאליהן הם מעוניינים לשלוח את רכב החלל. כך, לדוגמה, נבחר מכתש קטן שזוהה באחת התמונות שרכב החלל שלח. בנוסף רוצים המדענים להגיע אל גבעות הנראות בתמונות, ואולם המרחק הגדול בינן לבין אתר הנחיתה עשוי למנוע זאת, שכן על פי התוכנית, ספיריט יוכל לשרוד על פני השטח לא יותר מ-90 ימים, והוא כבר נמצא ביומו ה-13 למשימה.

ספיריט, שייסע במהירות של שלושה מטרים בדקה, ישתמש בארבע מצלמות כדי לאתר מכשולים אפשריים. הצוות שבנה את ספיריט ואת תאומו "אופורטיוניטי", שינחת על המאדים ב-25 בינואר, תכנן אותו כך שיוכל לקבל החלטות על דעת עצמו במידה שייתקל במכשול. הסיבה לכך היא שבגלל המרחק בין כדור הארץ למאדים הזמן שחולף ממשלוח הוראה ועד החזרת תגובה מהמאדים נאמד בכ-20 דקות.

היום יזכו המדענים לבונוס מיוחד. הלווין האירופי המקיף את המאדים, "מארס אקספרס", יטוס בגובה נמוך במיוחד מעל אתר הנחיתה של ספיריט. התמונות שיצלם יאפשרו למדענים לראות את סביבתו של ספיריט ויאמתו באופן מדויק את מיקומו.

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~742339535~~~16&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן