סיקור מקיף

נבחר הזוכה שיטוס יחד עם ג'ף בזוס ואחיו ב-20 ביולי לחלל * ישלם 23 מ' ד'

הזוכה שטרם נחשף ביחד עם האחים בזוס יטוסו לטיסה תת מסלולית – כלומר הגעה לגובה 100 קילומטרים, שהות של כמה דקות בכוח משיכה נמוך וצפיה בעקמומיות כדור הארץ, ונחיתה

עם מקום לשישה אסטרונאוטים, קפסולת הצוות המרווחת והמדוחסת מרוהטת נוחות וכל נוסע מקבל מושב חלון משלו. צילום יחצ, בלו אוריג'ין
עם מקום לשישה אסטרונאוטים, קפסולת הצוות המרווחת והמדוחסת מרוהטת נוחות וכל נוסע מקבל מושב חלון משלו. צילום יחצ, בלו אוריג'ין

ג'ף בזוס ואחיו מארק יטוסו לחלל בניו שפרד בחודש הבא ביחד עם אדם שזהותו טרם נחשפה ואשר שילם 23 מיליון דולר במכירה פומבית של המושב שערכה חברת בלו אוריג'ין של בזוס

על פי התכנון, בעוד קצת יותר מחודש אמורה חללית של חברת "בלו אורייג'ן" שבבעלות בזוס לצאת לטיסה המאויישת הראשונה שלה לחלל. החללית תשוגר מבסיס השיגור של בלו אוריג'ין במערב טקסס ותנחת בו בחזרה כעבור כמה דקות. החללית מסוגלת לשאת עד שישה נוסעים לגובה של כ-100 ק"מ, אל הגבול העליון של האטמוספרה – משם יהיה ניתן לראות את עקמומיות כדור הארץ בבירור דרך חלונות גדולים שמאפשרים לנוסעים ליהנות ממבט רחב על הנוף. החללית מסוגלת לשהות עד עשר דקות בכבידה נמוכה, ולאפשר בכך לנוסעים ליהנות מחוויית חוסר משקל.

אם התוכנית תצא אל הפועל בחודש הבא, יהפוך בזוס למיליארדר הראשון שהשקיע רבות בתחום החלל – לראשון שיוצא למסע בחללית. הוא יקדים את אילון מאסק וריצ'ארד ברנסון.

פרש מאמזון כדי להתמקד במיזם החלל

בשנים האחרונות מייסד אמזון ג'ף בזוס ראה איך חברת החלל המסחרי שלו בלו אוריג'ין מפסידה למתחרים. בעוד שספייס X התקדמה בצעדי ענק לקראת מימוש שיגורים סדירים לירח ולמאדים (עם הסטארשיפ שניתנת לשימוש חוזר מלא), בלו אוריג'ין נתקעה עם רכבי השיגור שלה בשלב פיתוח מהגיהינום. זאת הסיבה שבזוס הודיע שיעזוב את תפקידו כמנכ"ל אמזון כדי להתמקד בחברת החלל המתחילה שלו.

עד כה ההחלטה הזאת נשאה פירות עם טיסת הניסוי התת-מסלולית המוצלחת של הרקטה ניו שפרד שהייתה באפריל האחרון. כדי להאיץ את העניינים, בזוס הודיע לאחרונה שכאשר הטיסה המאוישת הראשונה של הניו שפרד תתרחש מאוחר יותר בקיץ הזה, הוא יהיה בין הנוסעים. במשימה הזאת שמתוכננת ל-20 ביולי בזוס ואחיו הצעיר מארק יהיו טייקוני החלל המיליארדרים הראשונים שישוגרו לחלל.

ההודעה הגיעה ביום שני ה-7 ביוני דרך חשבונות האינסטגרם רשמיים של בלו אוריג'ין ובזוס עצמו, בהם בזוס כתב: "מאז שהייתי בן חמש, חלמתי על טיסה לחלל. ב-20 ביולי אעשה את המסע הזה עם אחי. ההרפתקה הכי גדולה, עם החבר הכי טוב שלי". הפוסט כלל וידאו שבו בזוס נכנס לפרטים על המניעים שלו לטוס בעצמו, ומדוע הזמין את אחיו להצטרף.

הווידאו מתחיל כשבזוס מתייחס לאפקט המבט הכולל, מונח שטבע "פילוסוף החלל" פרנק ווייט ב-1987 בספרו בעל אותו שם. כפי שבזוס ניסח זאת בכישרון: "לראות את כדור הארץ מהחלל, זה משנה אותך, זה משנה את הקשר שלך עם הכוכב הזה, עם האנושות. זה כדור ארץ אחד". זאת הסיבה שבזוס ובלו אוריג'ין פועלים כדי להכין את הניו שפרד לביצוע טיסות תת-מסלוליות עבור לקוחות.

זאת גם הסיבה שבזוס החליט לטוס בעצמו והסיבה שהזמין את אחיו לבוא איתו, בטענה שזה יהיה "יותר משמעותי" כך. "לא ציפיתי אפילו שהוא יגיד שהוא מתכוון להיות בטיסה הראשונה, וכשהוא ביקש ממני להצטרף, הייתי פשוט בהלם", אומר אחיו. "איזו הזדמנות נהדרת, לא רק לעבור את ההרפתקה הזאת, אלא גם לעבור אותה עם החבר הכי טוב שלי!".

בנוסף להיותה ניתנת לשימוש חוזר, הניו שפרד היא רכב חלל תת מסלולי אוטונומי באופן מלא שתוכנן כדי לקחת אסטרונאוטים ומטעד מחקר מעבר לקו קרמן – הגבול בין אטמוספירת כדור הארץ והחלל. במשך שנים בזוס מדבר על איך הרכב הזה יגשים את החזון של החברה שלו להגדיל את הנגישות לחלל על ידי הצעת טיסות מסחריות — כלומר, תיירות חלל.

עד היום הרקטה ניו שפרד ביצעה 14 טיסות לא מאוישות לחלל, ובכל פעם טסה לגובה של בערך 100 ק"מ מפני כדור הארץ. הטיסה הקודמת, שהייתה ב-14 באפריל (SN-15), הייתה "חזרה גנרלית" לטיסה המאוישת הראשונה, וכללה פעולות שמיועדות לדמות תנועות של אסטרונאוטים בתוך הקפסולה של הניו שפרד.

כמו בשיגורים הקודמים, הטיסה תימשך כ-11 דקות בסך הכל מהשיגור על הנחיתה. אחרי שמאיץ השלב הראשון של הניו שפרד יגיע לקו קרמן, הקפסולה תשוחרר והנוסעים בפנים יחוו כמה דקות של חוסר משקל ויראו נופים של כדור הארץ. לאחר מכן הקפסולה תרד, תפתח את המצנחים שלה ותבצע נחיתה רכה.

הנוסעים האחרים יהיו צוות האסטרונאוטים של בלו אוריג'ין, כשמושב אחד שמור למי שיזכה במכירה הפומבית המקוונת שהוכרזה ב-5 במאי, יום השנה ה-60 לטיסה ההיסטורית של אלאן שפרד בפרידום 7. ב-12 ביוני יוכרז הזוכה וכל ההכנסות מהמכירה ייתרמו לקרן של בלו אוריג'ין, מועדון למען העתיד. בעת כתיבת המאמר הזה, ההצעה הכי גבוהה היא 4 מיליון דולר.

אם הכל יתרחש לפי התוכנית, בזוס יהיה המיליארדר הראשון שיטוס לחלל ברכב שיגור שפיתח בעצמו. זה יהיה הישג נאה וללא ספק גם יחסי ציבור טובים לחברה שלו. בכך שהוא טס בטיסת הבכורה (ועוד עם אחיו) בזוס מפגין ביטחון בחברה שלו ובשירותים שהיא מתכוונת להציע לציבור הרחב.

גם כאן יש לו מתחרה קשה – סר ריצ'ארד ברנסון שגם הוא מפתח מזה עשור יכולת גיחה תת מסלולית עם החללית ספייס שיפ 2, הנמצאת בניסויים מתקדמים. בענף ישנם הסבורים כי ברנסון מכין לבזוס הפתעה ויטוס לפניו.

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. בלו אוריג'ין – אכזבת העשור. החברה שנוסדה שנתיים לפני ספייס-אקס והסתמנה בשלב מסויים כמתחרה הגדולה שלה עדיין לא השכילה לשגר רכב למסלול, למרות יומרות העל שלה והכספים שהומטרו עליה ע"י הבעלים שלה, שלפרקים היה האיש העשיר בעולם.

    החברה כעת הולכת מדחי אל דחי ומפסידה חוזים במאות מיליוני $$ (או משיגה אותם מחדש, בחסות הלחץ הפוליטי של הבעלים). ממש כעת היא משבשת את פיתוח טיל הוולקן-קנטאור של חברת ULA, משום שהיא כושלת לספק את מנוע ה-BE-4 שאמור להניע את השלב הראשון של הטיל. הטיל הזה כבר היה צריך להיות משוגר ב-2019, אבל שיגור עדיין לא נראה באופק. כעת עוסקת ULA בהעברת שיגור של חיל החלל (לקוח שלא רצוי להרגיז) שהיו מיועדים לוולקן-קנטאור לטיל אטלס-5 מתוצרתה (משימה USSF-51).

    אז מה נשאר לנו? מתקן לונה-פארק מהולל יתר על המידה למיליונרים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן