סיקור מקיף

חמישה כללים למנהיגות יעילה בזמנים קשים

למגפת הקורונה השלכות רבות מעבר להיבט הרפואי – בעיקר השיבושים בעסקים ובעולם העבודה. מנהיגים בכל רמה – ממנהלי חברות ועד למקבלי ההחלטות בממשלה בתנאי אי וודאות

מאת: כריסטיאן הריסון, מומחה למנהיגות, בית הספר לעסקים ותעשיות יצירתיות, אוניברסיטת מערב סקוטלנד

האם העולם שאחרי הקורונה יהיה אותו עולם? המחשה: depositphotos.com
האם העולם שאחרי הקורונה יהיה אותו עולם? המחשה: depositphotos.com

לאחר שנה קשה נוספת בעטיו של נגיף הקורונה, נראה כי איום האומיקרון הולך ונסוג ואנשים רבים עשויים כעת לראות את תחילת הסוף של המגיפה. אבל הנשורת מעידן הקורונה עדיין תציב אתגרים עצומים ב-2022 במונחים של צמיחה כלכלית, בעיות בשרשרת האספקה, מחסור בעבודה ואמון העובדים.

כמו תמיד, יש חשיבות רבה במנהיגות אפקטיבית בעסקים. אבל מנהיגים חזקים צריכים לחשוב מעבר למגיפה. אז איך הם מנווטים עתיד מלא בחוסר ודאות? להלן חמשת מיומנויות הליבה שכל המנהיגים העומדים בפני אתגרים אלו חייבים לאמץ ולהפגין.

1. להיות בעל חזון

המגיפה גרמה לשיבוש חסר תקדים במסחר ברוב מגזרי התעשייה. חזון כרוך ביצירת תמונה של כיצד יראה העתיד עבור הארגון ואשר ישמש מפת דרכים להצלחה. כאשר החזון הזה מובן ומשותף, הוא מייצר התלהבות ומוטיבציה, ובונה את האמון בעובדים. מנהיגים טובים מטפחים לא רק תוכנית להשגת החזון אלא גם מפעילים שכנוע עמוק שהוא יצליח.

כשה-COVID-19 הופיע, מארק אסלט, מנכ"ל יצרנית התעופה והבטחון 'מרקורי סיסטמס', עקב אחר הנגיף במשך מספר חודשים והיה לו חזון ברור כיצד הארגון שלו יכול להתמודד עם האתגרים המתעוררים. התוכנית המשולשת שלו הייתה להגן על הבריאות, הבטיחות והפרנסה של עובדי מרקורי, להפחית סיכונים פיננסיים תפעוליים לעסק ולספק את מחויבותו ללקוחות ולבעלי המניות.

אסלט העביר זאת בבירור באופן שהיה ברור לעובדים, ללקוחות ולבעלי המניות כאחד. הצלחת החזון שלו באה לידי ביטוי בביצועים הפיננסיים החזקים שהפגינו לאורך המגיפה, והותירו את החברה מוכנה להצלחה נוספת בשנה הקרובה.

2. הסתגלו והיו פתוחים לשינוי

מנהיגים טובים מפתחים אסטרטגיות מתאימות עבור הארגונים שלהם בתקופות יציבות או במשבר כאחד, צופים ופתוחים לשינויים. מנכ"ל סטארבקס, קווין ג'ונסון, עשה בדיוק את זה כשהתמודד עם תגובה ציבורית בעקבות מעצרם של שני גברים שחורים שחיכו לחבר בסניף בפילדלפיה. מכיוון שהם לא רכשו דבר, המנהל ראה לכאורה את שני הגברים כחשודים והזעיק את המשטרה.

המעצר עורר זעם בציבור. ג'ונסון לא רק התנצל אלא סגר 8,000 חנויות בארה"ב והעביר עבור 175,000 עובדי החברה הכשרה בהטיה גזעית לא מודעת. שינוי מדיניות מסוג זה חשוב בהשראה עובדים והנעתם תוך הרגעת הלקוחות וסיוע בשיקום המוניטין של החברה.

3. צור רעיונות חדשים

חוסר הוודאות של סביבה עסקית הפכפכה שחווה כל דבר, החל מלחצי סביבה ועד בעיות בשרשרת האספקה, פירושה שחדשנות ויצירתיות יהיו המפתח בשנת 2022. היכולת להטיל ספק בדרך שבה דברים נעשים, לערער על הנחות יסוד ולייצר רעיונות חדשים היא חיונית במנהיגים טובים.

משמעות הדבר היא יצירת סביבה המטפחת חדשנות בקרב כוח העבודה. יש לעודד עובדים לאתגר את הסטטוס קוו ולבחון חלופות לנקודות מבט מסורתיות ולפתרון בעיות.

מנהיגים צריכים לגרום לצוותים לחשוב על אתגרים קיימים בדרכים חדשות ולבחון מחדש הנחות לגבי תפקידיהם. זה יכול לכלול חשיבה יצירתית יותר ויצירת רעיונות באמצעות כלים שימושיים כגון מיפוי מחשבות, סיעור מוחות וגיימיפיקציה.

4. לפתור בעיות בצורה יצירתית

בשנת 2022 צפויות להיות מגוון בעיות חברתיות, כלכליות, סביבתיות וטכנולוגיות שישפיעו על עסקים. מחסור במשרות צפוי להיות נושא לדאגה מכיוון שאנשים רבים עדיין שומרים על בידוד עצמי ומהססים להצטרף שוב לכוח העבודה.

בעיות בשרשרת האספקה שהיו ברורות לאורך 2020 ו-2021 עשויות שלא להיפתר. חברות יצטרכו לשקול כמה משרשרת האספקה שלהן צריכה להיות בינלאומית לעומת שרשראות מקומיות כדי לטפל בבעיות סביבתיות, ייצור עתידי ובעיות בשרשרת האספקה.

פתרונות יימצאו על-ידי ניתוח שורש הבעיות כאשר העובדים הם במרכז התהליך. תקשורת היא המפתח. מנהיגים טובים מכירים בערך ההשקעה של הצוותים שלהם ומניעים אנשים לעבוד יחד כדי לפתור בעיות קשות. הקשבה קפדנית לצרכים ולחששות של הלקוחות היא חשובה וחיונית.

התגובה לאתגרים במגיפה, כמו למשל ירידה בביקוש, האיצה את המעבר של חברת הספנות מירסק (Maersk) מפעילות הובלה מנמל לנמל לחברת לוגיסטיקה משולבת. הטרנספורמציה המואצת של מירסק ניצלה את הטכנולוגיות הדיגיטליות כדי לשפר את המומחיות שלה ולספק ללקוחות מידע טוב יותר, מהיר יותר ומשולב יותר על שרשרת האספקה.

5. לעורר השראה ולהניע

לאחר שנתיים של תנאי מגיפה, הגלישה של הקורונה לשנה הקרובה מביאה לחששות סביב קיום משרות, מורל נמוך של עובדים ושחיקה. אנשים צריכים מנהיגים מעוררי השראה בראש כדי לאחד את כוח העבודה ולהחיות מחדש את מקום העבודה. אמפתיה היא קריטית בהנעת אנשים. מנהיגים יעילים צריכים להבין את הפחדים, התקוות והדאגות של מי שעובד עבורם.

עבודה בנפרד, ולעתים קרובות בבידוד, גבתה את מחירה מחלק מהאנשים, והוכחה לכך היא בעלייה בבעיות בריאות הנפש באוכלוסייה. חלק מהעובדים עשויים להעדיף כעת את סידורי העבודה מהבית, ומנהיגים יצטרכו לסגל גמישות מתמשכת תוך איזון צרכי העסק.

מנהיגות חומלת ותומכת חיונית בהשראת אמון בעובדים והרגעתם בזמנים קשים וחסרי ודאות. מאמצים משותפים לתמוך ולשמור על רווחת העובדים הם חיוניים למורל ולהשגת יעדי החברה.

למאמר ב-The Conversation

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן