חוליה חסרה בין שניים מאבותיו של האדם התגלתה באתיופיה

אבי בליזובסקי

ציידי מאובני מצאו שרידיו של מי שהיה ככל הנראה אחד מאבותיו הישירים של האדם המודרני, שחי לפני כ-4 מיליון שנה. דוגמאות העצם של היצור העתיק סייעו לגשר על פער גדול שיש בידע האנושי אודות התקופה הקריטית באבולוציה של האדם.
פרופ' טים ווייט מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי ועמיתיו חשפו את מצבור המאובנים באיזור אווש המרכזי באתיופיה. הם תארו את הממצאים, השייכים למין אוספרליפיטקוס אנמנסיס בכתב העת נייצ'ר. אוסטרפיתקוס הוא שלב עתיד וחשוב בתולדות ההומנידים. מקובל לחשוב שהסוג שלנו, הומו, התפתח מקבוצה זו, כך שהיחסים בין האוסטרלופיתקוס ליצורים הדו רגליים שקדמו לו חיוניים כדי לענות על השאלה מאין באנו.
כאשר משווים אותו למאובנים אחרים מאותו איזור באתיופיה, היצור בין 4.1 מיליון השנים נראה כשלב ביניים אבולוציוני בין יצורים מוקדמים ומאוחרים יותר.
הממצא סוגר פער בין יצורים עתיקים יותר הידועים כארידפיתקוס רמידוס, שחיו לפני 4.4 מיליון שנה, ויצור מאוחר יותר – אוסטרליפיתקוס אפרנזיס, שחי לפני 3.4 מיליון שנים באיזור אוואש המרכזי. החוקרים אומרים כי אוסטרלופיטקוס אנמנזיס הוא יצור ביניים בין השניים לא רק מהבחינה הכרונולוגית אלא גם במונחי האנטומיה שלו.
מין האמנמזיס אינו חדש, אך החוקרים אומרים כי זו הפעם הראשונה שהם ראו את כל שלושת המינים בסדרה רצופה במקום אחד.
הסבר אחד הוא שמין אחד התפתח למין אחר, תכונה המכונה אבולוציה פילטית (phyletic evolution). אפשרות אחרת היא שהאוסטרלופיטקיס הופיע בתחילה כשלוחה צדדית של ארדיפיטיקוס. לפי השערה זו המין ההורה חי לצד המין שהוליד תקופה מסוימת לפני שנכחד ואולם לא התגלתה שום חפיפה בין שלושת המינים באתיופיה.
“הראיות הניסבתיות מראות כי המינים התפתחו זה מזה, וכי הצלחנו ללכוד את ראשיתו של השלב השני באבולוציה האנושית – ראשיתו של האוסטרלופיתקוס.” הסביר ווייט. ואולם, הוסיף, “איננו יכולים עדיין לשלול את ההיפותיזה החלופית”. אמר.
הגילוי החדש מאפשר גם לכסות את הפער בין הארדיפיתקוס לבין האוסטרלופיתקוס, אך לא לחלוטין. “אתה מכסה פער אחד ויוצר שניים חדשים” אמר פרופ' ווייט. כעת הצטמצם הפער ובמקום מיליון שנה (4.4 עד 3.4), יש כעת פער בין 4.4 מיליון לבין 4.1 מיליון. 300 אלף השנים הללו הם זמן רב כאשר מדובר בקנה מידה אנושי, אך לא בקנה מידה גיאולוגי”. אמר.
המאובנים מייצגים לכל הפחות שמונה פרטים והם נמצאים במצבור ההומנידי הגדול ביותר שנמצא אי פעם, לרבות עצם הירך המוקדמת ביותר של אוסטרלופיתקוס, כמו גם עצמות רגליים.
במקום נמצאו גם עצמות חזירים, קופים וחתולים גדולים, דבר המעיד על כך שהתושבים התגוררו בסביבה מיוערת סגורה.
לאמננזיס שכבה עבה של אמייל על שיניו, דבר המעיד שניזון משורשים שוחקים. במינים רבים זו התדרדרות בתזונה ומשמעות הדבר הוא שמקורות המזון התדלדלו אך לא ברור מה גרם להסטת התזונה במקרה הזה.
ידען האבולוציה – עליית האדם

1. האבולוציה של המין הזה היתה כנראה פרועה במיוחד, כי בכתבה מתקיימים במקביל:
    אוספרליפיטקוס
    אוסטרפיתקוס
    אוסטרלופיתקוס
    אוסטרליפיתקוס
    אוסטרלופיטקיס
    ואם שכחתי מישהו מהם זו כנראה עדות שגם אני “אמננזיס”.