ועדת חקירה עצמאית קבעה:בלוקהיד מרטין הרכיבו הפוך המתג האחראי לפרישת מצנחי ג'נסיס

החללית התרסקה ב-2004 במדבריות יוטה בשל העובדה שמצנחי ההאטה שלה לא נפתחו. שבה ממסע של שלוש שנים בחלל ואספה חלקיקים מרוח השמש

דוח שפורסם השבוע טוען כי הגורם להתרסקות החללית ג'נסיס ב-2004, היה פרי טעויות בתכנון. החללית נשאה עימה אטומים מרוח השמש. מחברי הדוח מתחו ביקורת על המהנדסים שלא הצליחו לאתר את הטעות.
המסמך בן 231 העמודים חובר על ידי חוקרים עצמאיים, ובו הם מפרטים כי מתגי הגרביטציה על החללית שתוכננו להיות הגורם שיניע את פתיחת המצנחים הותקנו הפוך. המצנחים מעולם לא נפתחו והיא התרסקה לתלוך מדבריות יוטה ב-8 בספטמבר 2004 לאחר שלוש שנות משימה של איסוף חלקיקים מיקרוסקופיים מרוח השמש ואשר המדענים קיווח שיספקו להם רמזים על מקור מערכת השמש.
החוקרים מצאו כי בונה החללית, לוקהיד מרטין, פסחה על מבחן קריטי בטרם השיגור שהיה עשוי לחשוף את הטעות הפטאלית בשל לחץ זמן. במקום זאת, המהנדסים החליטו לבצע מבחן פשוט של השוואת התכנון של ג'ניסיס לשרטוטים של חללית אחרת סטארדאסט שנבנתה מאוחר יותר ואשר עברה מבחנים מחמירים. מלוקהיד נמסר לסוכנויות הידיעות כי היא בוחנת את הדוח ותיישם את השינוים כדי להבטיח הצלחות עתידיות.
"האירוע של ג'נסיס מוכיח כיצד תחום החלל הוא תחום שגורר אחריו דרישות וכיצד עלינו לענות עליהן" אמרה החברה בהודעה לתקשורת.
בדוח נמסר כי העדר של פיקוח נוסף במעבדה להנע סילוני של נאס"א שניהל את המשימה, גרמה לכך שהטעות נשארה ללא גילוי משלב התכנון ועד לשלב הבחינה. החוקרים גם האשימו את מדיניותה של נאס"א בפילוסופית "מהיר יותר, טוב יותר, זול יותר" שיצרה אווירה שבה נושא העלות עמד לפני הצלחת המשימה. "פילוסופיה זו יצרה איום מתמיד של ביטול בשל חריגות בעלויות המשימות" כתבו החוקרים.
כריס ג'ונס, מנהל חטיבת מערכת השמש ב-JPL לא התווכח עם ממצאי הדוח, אך אמר כי המרכז התקדם בכך שהוסיף מהנדסים נוספים למשימותיו. "ברור שאנחנו רוצים שהמשימה תהיה יעילה , אך איננו רוצים לחתוך פינות רק כדי לעשות אותה זולה." אמר ג'ונס.
ידען תקלות בחלל