התפרצויות מאסיביות חוזרות ונשנות גרמו לעצירת התפתחות הכוכבים ביקום המוקדם

טריליוני התפוצצויות גלקטיות- אחת בכל שניה במשך מיליוני שנים, כ-3 מיליארד שנה לאחר המפץ הגדול אחראים לויסות גודלן של גלקסיות. עד עכשיו זה היה אירוע תיאורטי, כעת חוקרים גילו עדויות לקיומו

התפרצות עצומה של חומרים מתוך חור שחור במרכז גלקסיה. איור: נאס"א

מדענים מצאו עדויות לכך שאירוע קטסטרופי היה אחראי לעצירת הולדת כוכבים בגלקסיה ביקום המוקדם. לפי הממצאים, רק 3 מיליארד שנים לאחר המפץ הגדול התרחשו התפוצצויות מאסיביות חזקות טריליוני פעמים יותר פצצות האטום המתקדמות ביותר. ההתפוצצויות הללו התרחשו מדי שניה במשך מיליוני שנים. “אנו מסתכלים אל העבר ולראות אירועים קטסטרופיים שבסופו של דבר הציתו את תהליך יצירת הכוכבים ועצרו את הגידול של גלקסיה מאסיבית טיפוסית ביקום המקומי” אומר החוקר הראשי ד”ר דייב אלכסנדר מאוניברסיטת דורהאם.

החוקרים השתמשו בספקטרומטר האינפרה אדום הקרוב של מצפה ג'מיני (NIFS) וצפו באמצעות המכשיר בגלקסיה

. הם שמו לב לתכונות שלא נראו בגלקסיה קרובה יותר לשביל החלב, דבר שהצביע על אירוע גדול שעצר במהירות את כל תהליך יצירת הכוכבים בגלקסיות המוקדמות והפסיק את צמיחתן.

אירועים קטסטרופיים אלו התרחשו כאשר היקום היה בן כרבע מגילו הנוכחי. ההתפוצצויות פיזרו את הגז הדרוש ליצירת כוכבים ונתנו לו להימלט מהמשיכה הכבידתיית של הגלקסיה, דבר שגרם לויסות צמיחת הגלקסיות. אמרו המדענים. הם מאמינים כי נחשולים גדולים של אנרגיה נגרמו או בשל התפרצות שרידים מהחור השחור שבמרכז הגלקסיה או שרוח עצומה נוצרה בידי סופרנובות.

תאורטיקנים, לרבות מדענים באוניברסיטת דורהאם טענו כי ענן זה שנוצר בשל זרימת אנרגיה מתוך הגלקסיות, קרע אותן לחתיכות ומנע היווצרות של כוכבים חדשים. ואולם עדויות לתהליך זה לא היו בנמצא עד כה. הצוות מקווה כי הנתונים החדשים יוכלו להגדיל את הבנתנו אודות תהליך יצירת הגקלסיות והתפתחותן.

התפרצות עצומה בגלקסיה SMM J1237+6203
הגלקסיה מוסתות את צמיחתה באורח יעיל באמצעות מניעת יצירת כוכבים חדשים” אומר אלכסנדר. “התיאורטיקנים חזו כי התפרצויות ענק של אנרגיה עמדו מאחורי פעילות זאת, אך רק כעת אנו רואים זאת בפעולה. אנו מאמינים שהתפרצויות ענק דומות הם קרוב לודאי הגורם שעצר את צמיחת גלקסיות אחרות ביקום המוקדם באמצעות העפת החומרים הדרושים ליצירת הכוכבים.”

הצוות בראשות החוקרים מאוניברסיטת דורהאם מצפים כעת לערוך מחקר על גלקסיות אחרות שבהן התקיים תהליך יצירת כוכבים מאסיבי בראשית היקום כדי לראות אם גם להם מאפיינים דומים. המחקר פורסם בגליון חודש מרץ של כתב העת של האגודה האסטרונומית המלכותית הבריטית.

1. לא יודע… המנגנון נשמע לי הגיוני, הכתבה לא בדיוק מסבירה איך רואים את ההוכחה.
    הדבר הטוב באמת שיצא מזה הוא הלינק ליוניברס טודי שם למדתי שיש להם פודקסט.

שבת שלום,