המחשב של טלסקופ החלל ‘האבל’ עדיין מושבת – נאס”א מנסה אסטרטגיות חדשות לפתרון התקלה

טלסקופ החלל האבל על רקע תמונות שצילם.  <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
טלסקופ החלל האבל על רקע תמונות שצילם. המחשה: depositphotos.com

נאס”א נוקטת צעדים נוספים כדי לחקור את התקלה שקרתה למחשב של טלסקופ החלל ‘האבל’ שהחלה ב-13 ביוני וגרמה להשעיית התצפיות המדעיות. במקביל לחקירה, נאס”א בוחנת דרכים עקיפות להפעלת חומרת הגיבוי המשולבת בלוויין. הטלסקופ עצמו ויתר המכשירים המדעיים לא נפגעו, והם הועברו למצב בטוח.

מקור הבעיה הוא ביחידה המכילה את המידע והטיפול בנתונים (SI C & DH), שבו נמצא גם מחשב המטען. כמה פיסות חומרה על SI C & DH עלולות להוות מקור התקלה.

הצוות בודק כעת את יחידת הבקרה של מערכת הנתונים המדעיים – רכיב אשר שולח ומפענח פקודות ונתונים. הם גם בוחנים את הווסת של יחידת הכוח בתוך יחידת בקרת החשמל, אשר נועד להבטיח אספקת מתח יציב לחומרה של המחשב. אם באחת ממערכות אלה ימצא הגורם האחראי לתקלה, על הצוות להשלים סדרת פעולות מסובכת על מנת לעבור ליחידות הגיבוי. הליך זה יהיה מורכב ומסוכן יותר מאלה שהצוות ניסה בשבוע שעבר – אז עברו למערכות גיבוי חומרה ורכיבי זיכרון. כדי לעבור לגיבוי CU / SDF או וסת כוח, יש גם תיבות חומרה אחרות על החללית שצריכות להיות מופעלות בשל הדרך שבה מחוברת יחידת SI C & DH.

במהלך השבוע הבא, הקבוצה תבדוק ותעדכן את כל נהלי התפעול, הפקודות והפריטים הקשורים, הדרושים להפעלת המתג לחומרת הגיבוי. לאחר מכן הם יבדקו את ביצועיהם כנגד סימולטור בעל אמינות גבוהה.

הצוות הפעיל מתג דומה בשנת 2008, אשר איפשר ל’האבל’ להמשיך את הפעולות המדעיות באופן נורמלי לאחר שמודול Cu / SDF כשל. במשימת השירות האחרונה של ‘האבל’ בשנת 2009 הוחלפה כל יחידת SI C & DH, כולל מודול Cu / SDF הפגום ביחידה הנמצאת כרגע בשימוש.

מאז ביצע ‘האבל’ כ-600,000 תצפיות נוספות שמביאות את סך התצפיות שבוצעו במהלך שלושים שנות חייו ליותר מ-1.5 מיליון. תצפיות אלה ממשיכות לשפר את הבנתנו את היקום.

הטלסקופ שוגר בשנת 1990 ומתבונן ביקום במשך 31 שנים. הוא תרם לחלק מהתגליות המשמעותיות ביותר אודות היקום שלנו, כולל האצת היקום, האבולוציה של גלקסיות לאורך זמן, והמחקרים האטמוספריים הראשונים של כוכבי הלכת מעבר למערכת השמש שלנו.

1. “כמה חתיכות חומרה”??
    כתבה ברמה נמוכה.
    מזכיר קצת כתבות מתורגמות ללא הבנה, מ ynet .
    לא מתאים ל ‘הידען’, שבד”כ מספק תוכן איכותי.

2. אם טלסקופ החלל היה תקין, בטח הוא היה רואה שהחל החיפוש אחרי מתמטיקאי אמיץ לב, שיסכים להודות “כי מה שמכונה הקבוע המתמטי פאי” הוא בכלל לא קבוע, אלא משתנה בין מ3.1416 ל 3.164