סיקור מקיף

ברקס 2.0 – מה ההבדלים בין מערכות הבלימה הישנות לאוטונומיות

זאב נחמנזון

אם אתם רואים מכונית מרוץ עולה על המסלול, אחרי המפגש הראשוני עם העיצוב, הדבר השני שכנראה יעניין אתכם הוא לאיזו מהירות היא מסוגלת להגיע. את נהג המכונית, לעומת זאת, מעניין דבר אחר לגמרי – מהן יכולות הבלימה שלה. הנתון הבא שמעניין את הנהג הוא יכולת ההאצה של רכבו, אבל אנחנו באנו לדבר על בלמים.

סביר מאד להניח שאינכם נמנים עם קומץ נהגי המרוצים, ואין לכם את המיומנויות שהם רכשו בשנים רבות של ניסיון ולא את הרכב שהם נוהגים בו. אבל החשיבות של מערכת בלימה מתקדמת ותקינה היא גבוהה עבורכם לא פחות – כמו גם עבור יצרן הרכב, בעל המוסך המטפל בו – ואפילו משרד התחבורה. ובעבר? עוד ב-1886, כשמהנדס קארל בנץ המציא את המכונית הראשונה, שמהירותה לא עלתה על 15 קמ”ש – היא הגיעה עם בלם יד.

הרכבים המתקדמים יותר שנמצאים על כבישי ישראל מתהדרים היום במערכת בלימה אוטונומית, שמעבר להיותה אמצעי בטיחות מדהים שמגן על חייכם – היא מגינה גם על הכיס שלכם. תוכלו לראות זאת כאשר אתם מחפשים ברשת ביטוח רכב השוואת מחירים – מיד אתם תקבלו מגוון הנחות של חברות הביטוח השונות לרכבים בעלי מערכות בלימה ובטיחות מתקדמות. אבל לפני שאנחנו מדברים על החדשנות, בואו נסקור קצת את העבר.

על בלימה

עד היום, מנגנון על בלימה מתבסס על האטה או עצירה באמצעות חיכוך. החיכוך בעצם מייצר חום ושחיקה כאשר האנרגיה הטמונה בבלם מנוצלת לעצירת התנועה של גלגל הרכב.

צילום : shutterstock
צילום : shutterstock

עוצמת החיכוך, כמו גם משכו, הם אלו האחראים על חוזק הבלימה, יעילותה ומהירותה. הבלם הראשון שפותח עבור כל רכב הוא בלם התוף. שנקרא כך על שם תוף מתכתי המורכב על הסרן, ובעת בלימה סנדלי הבילום מתהדקים סביבו ויוצרים עמו חיכוך. הרפידות של הסנדלים מתבלים עם הזמן ויכולת החיכוך שלהם נחלשת מהר יחסית ומחייבת תחזוקה שוטפת ותחלופה גבוהה. עם זאת, הטכנולוגיה הראשונית הזו נפוצה מאד עד היום בכלי רכב, משום שהיא נחשבת זולה וקלה לתחזוקה. בלם אחר נפוץ מאד הוא בלם הדיסק, המתבסס על דיסק בילום הנצמד לגלגל מצדו בזמן בלימה, ובאמצעות רפידות המתחככות בו מאט את הגלגל עד לעצירה מלאה. לעומת בלם התוף שטח החיכוך ואופן פיזור החום גבוה משמעותית בבלם הדיסק, מה שנותן לו יתרון מהותי על קודמו האבולוציוני, אך גם בו הרפידות נשחקות ומחייבות תחלופה סדירה שלהן, במטרה לשמור על בטיחות עקבית.

שני מנגנוני בלימה נוספים שכדאי להכיר הם בלם האוויר, המתבסס על לחץ אוויר מאסיבי הנפרק בעת בלימה אל “בוסטרים” מיוחדים המפעילים כוח מכני על רפידות הנצמדות לגלגל. הבלם האימתני הזה מזוהה בעיקר עם כלי רכב גדולים כדוגמת משאיות ואוטובוסים בהן נדרש כוח עצירה גדול מאד. השני הוא הבלם האלקטרו-מגנטי, בלם זה מתבסס על השראה אלקטרו-מגנטית אשר בזמן הבלימה יוצרת תנועה נגדית לכיוון הסיבוב של גל הינע, ובכך מביאה להאטה ולעצירה. גם האמצעי הזה נפוץ יותר במשאיות נוכח העוצמה והאנרגיה הנדרשים להפעלתו.

שאני אלחץ?

על בסיס מנגנוני הבלימה שציינו לעיל מפתחים יצרני הרכב וחברות הייצור בתחום מערכות בלימה מתקדמות וחדשניות, ובכל רגע נתון הם כבר עובדים על הטכנולוגיה הבאה. בזמן שעבר מבלם היד הבסיסי ברכב הראשון של בנץ, התווספו בלם רגל מכני, הידראולי, ובעצם שולבו ברכב יותר ממערכת בלימה אחת – כמה פשוט וכמה גאוני ומתבקש. מנגנוני בלימה אוטומטיים כדוגמת ה-ABS, המייצרת בלימה בשלבים באופן מבוקר המוביל לבלימה נקייה ובטוחה יותר – כאשר כל זה מתרחש כאשר הנהג לוחץ לחיצה אחת ארוכה על הבלם. ואילו הבשורה הבאה היא הבלימה האוטונומית, אותה הזכרנו קודם. בדיוק כפי שסיפרנו על נהג המרוצים ומיומנותו, הדור הבא של המכוניות מכוון לנהגים אוטונומיים, מחשב בעל מערכות עיבוד וחיישני תנועה, מרחק, חום ועוד. ככל הנראה אלו יהיו הרכבים שבעתיד “ייקחו את ההגה לידיים שלהם”, ומן הסתם שהם ייקחו גם את הבלם, כבר היום טכנולוגיה של מערכת בלימה המופעלת ללא התערבות נהג מיושמת ברכבים מתקדמים, בהצלחה רבה.

לסיכום, רגע לפני שמעבד העל מחליף אותנו בתוך חלל הרכב, חשוב לזכור שעם כל הכבוד לטכנולוגיה – לשיקול הדעת שלנו כיום אין עדיין תחליף, ואותו הדבר תקף גם לבטיחות ותחזוקה שוטפת של מערכות הבלימה השומרות על חיינו ועל חיי הסביבה. בהחלט שווה להתקין מערכות בלימה מתקדמות, גם בטיחותית וגם בגלל ההנחות של חברות ביטוח רכב שניתן ליהנות מהן כבר היום. סעו בנעימים.