בריטניה מקלה את ההגבלות על עריכת גנים ביבולים ובבע”ח

ממשלת בריטניה מתכננת להקל את ההגבלות על עריכת גנים במטרה להאיץ את המחקר ולאפשר ליבולים ולבע”ח שעברו עריכת גנים להגיע לשוק * בכל מקרה, מדובר בשינויים שאפשר היה לבצע בדרכים אחרות, אך במהירות הרבה יותר גדולה

חווה בסקטולנד.  <a href="https://depositphotos.com. ">המחשה: depositphotos.com</a>
חווה בסקטולנד. המחשה: depositphotos.com

תקנות נוכחיות, שמקורן באיחוד האירופי, מגבילות את השימוש בכל המוצרים שעברו עריכת גנים ואת כל האורגניזמים שעברו שינוי גנטי (GMOs). משמעות הדבר שכל עריכה קלה, למשל מחיקת גנים או החלפת צמד בסיסים יחיד הנעשית בגנום של אורגניזם נחשבת מבחינה משפטית כמו ההחדרה של דנ”א זר מתוך יצורים אחרים לתוך אורגניזמים אלו. חוקרים רבים טוענים כי פרקטיקה זו נכשלת לקחת בחשבון התקדמות מדעית ומעכבת את הפיתוח של יבולים בעלי תכונות רצויות כגון עמידות למחלות וסבילות לבצורת.

בעקבות התייעצות ציבורית שנערכה מוקדם השנה, הממשלה הבריטית מתכוונת כעת לתקן את ההגדרות האסדרתיות של ‘אורגניזמים שעברו שינוי גנטי’ (GMOs) כך שיחריגו אורגניזמים שנוצרו על ידי עריכת גנים “שיכלו להיות מיוצרים על ידי שיטות השבחה רגילות”. ראשי המשרד לענייני איכות הסביבה, המזון והכפר הכריזו כי הם מתכוונים להפחית את ההגבלות על מחקר ופיתוח של צמחים שעברו עריכת גנים עד לסיומה של השנה הנוכחית. המשרד טוען כי הגישה שלו “מיישרת קו עם ההתפתחויות הבינלאומיות ואלו של האיחוד האירופי” לאחר פרסומו זה מכבר של דוח מטעם הנציבות האירופית שהגיע למסקנה כי החקיקה הנוכחית באשר לאורגניזמים שעברו עריכת גנים אינה תואמת את תכליתה.

“טכנולוגיות של עריכת גנים מספקות אמצעי יותר מדויק להכנסת שינויים גנטיים ממוקדים – תוך יצירת אותם סוגי שינויים לצמחים ולבע”ח שהיו מתרחשים בכל מקרה בטבע בקצב איטי יותר או דרך השבחה מסורתית”, אמר המדען הראשי של המשרד. “כלים אלו מאפשרים לנו לרתום את עושר השינויים שבטבע על מנת לייצר יבול משובח יותר, תוך האצת התהליך הנושן שאותו בני האדם ניצלו במשך מאות שנים לשם השבחה. כלים אלו מהווים הזדמנויות מסקרנות לשיפור הסביבה, תוך ייצור מוצרים חדשים שיהיו בריאים יותר לתזונה ועמידים יותר לשינויי האקלים”.

ההודעה הרשמית זכתה לתגובה חיובית מחברי הקהיליה המדעית. “אנו מקבלים בברכה רבה את ההודעה החשובה הזו כי האסדרה של יבולים שעברו עריכת גנים במסגרת המחקר והפיתוח תתבסס על תשתית מתאימה המבוססת על ראיות מדעיות”, אמרה אחת החוקרות.

המזכירה המדעית של החברה המלכותית אמרה כי זו הזדמנות מבורכת במסגרתה הממשלה מנסה לשדרג את החוקים השולטים בשיטות לעריכת גנים. אולם, היא מזהירה מפני אסדרה של טכנולוגיות גנטיות “על בסיס השאלה האם התוצר יכול היה להיווצר על ידי שימוש בטכנולוגיות השבחה מסורתיות, או לא”, תוך שהיא מציינת כי תוצאה זו “מנציחה את ההערכה השגויה כי הסיכון והתועלת נקבעים על ידי הטכנולוגיה המשמשת לשינוי גנטי של היבול”. “בזמן שהממשלה מתקדמת לעבר רפורמה חקיקתית רחבה יותר של מערכת האסדרה, החברה המלכותית תרצה לראות שיקולים אקטיביים במסגרת מערכת המחשיבה את ההשלכות של שינוי גנטי – לפני הטכנולוגיה בה משתמשים”, היא הוסיפה ואמרה.

הידיעה המקורית