בלון פורח מחפש אנטי-חומר מעל אנטרקטיקה

ניר סתיו, אתר חלון לפיסיקה

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/bess241204.html

צוות חוקרים רב-לאומי הצליח לפני כשבוע לשגר בלון ענק, בגודל של מגרש כדור-רגל, אל מעל אנטרקטיקה. אל הבלון מחובר מכשיר הנקרא BESS-Polar והוא עתיד לשהוא לפחות 10 ימים בגובה של כ-39 ק'מ מעל פני הקרקע.

המכשיר, אשר שמו המלא הוא –
Balloon-borne Experiment with a Superconducting , Spectrometer מיועד לזהות אנטי-פרוטונים בקרינה הקוסמית.
אנטי חלקיק זהה בכל תכונותיו לחלקיק רגיל, למעט במטענו החשמלי – שהוא בקוטביות הפוכה. כך, אנטי פרוטון זהה לפרוטון במסתו, בגודלו, בספין שלו וכ'ו וגם בגודל מטענו – – 1.6e-19 C רק שמטענו של אנטי-פרוטון הוא שלילי בעוד שמטען פרוטון 'תקני' הוא חיובי. כאשר צמד חלקיק-אנטיחלקיק נפגשים הם מאיינים זה את זה (מלשון: 'אין', כלומר – הם מחסלים זה את זה) והמסה שלהם הופכת כולה לאנרגיה – קרני גאמה. לפיכך, לא סביר למצוא בקרב החומר הרגיל 'אנטי-חומר'. לעומת זאת, מעל האטמוספירה יש חלקיקי אנטי-חומר המגיעים עם הקרינה הקוסמית ממרחבי החלל.

המדענים מתעניינים בעיקר באנטי-פרוטונים בעלי אנרגיות נמוכות יחסית. חלקיקים אלו מוטים על ידי השדה המגנטי של כדור הארץ ולפיכך מגיעים לכדור הארץ רק באזורי הקטבים (החלקיקים האנרגטיים הטעונים המוטים על ידי השדה המגנטי הארצי והחודרים לאטמוספירה באיזורי הקטבים הם הגורמים לתופעת זוהר הקוטב).

האנטי-פרוטונים באנרגיות הנמוכות מעניינות את המדענים היות והם קשורים לשתי שאלות פתוחות: האחת – מה הייתה כמות האנטי-חומר שנוצרה במפץ הגדול ? והשניה – האם אכן חורים שחורים 'מתאדים' אגב פליטת 'קרינת הוקינג' ?

אתר חלון לפיסיקה
ידען אסטרופיסיקה 1 – היקום
לידיעה באתר יוניברס טודיי

1. אם האנטי חומר המיוצר בשמש נובע מהיתוך טרמוגרעיני המשחרר מהאטומים נויטרונים שתגובתם בתווך פיזיקלי משתנה . וההגדרה שלנו למציאת חלקיק שונה , כאשר מדובר באותו חלקיק רק בתנאים פיזיקליים מישתנם.

זו פעם ראשונה

2. אם האנטי חומר המיוצר בשמש נובע מהיתוך טרמוגרעיני המשחרר מהאטומים נויטרונים שתגובתם בתווך פיזיקלי משתנה . וההגדרה שלנו למציאת חלקיק שונה , כאשר מדובר באותו חלקיק רק בתנאים פיזיקליים מישתנם.