סיקור מקיף

ארבעת הכוחות של הטיסה, או כיצד זה עובד

האם זרקת פריזבי אי פעם? הוא עף כתוצאה מארבעה כוחות. אותם ארבעה כוחות עוזרים למטוס לטוס

דיקלה אורן

https://www.hayadan.org.il/planeforce.html

האם זרקת פריזבי אי פעם? הוא עף כתוצאה מארבעה כוחות. אותם ארבעה כוחות עוזרים למטוס לטוס.

ארבעת הכוחות הם עילוי, דחף, גרר ומשקל. כאשר פריזבי עף באוויר, העילוי מחזיק אותו למעלה. אתה מעניק לפריזבי דחף בעזרת ידך. הגרר מהאוויר גורם לו להאט. משקלו מביא אותו חזרה לאדמה.

אתה רואה אותם בכל יום: מטוסים, מטוסי סילון והליקופטרים, נוסקים, דואים ואפילו רועשים בשמיים. אנו עשויים לקחת את הטיסה כדבר מובן מאליו; אך ידיעת העקרונות הפיזיקליים מאחוריה מעניקה לנו הבנה טובה יותר של נפלאות השיוט באוויר.

כנפיים שומרות את המטוס באוויר, אך ארבעת הכוחות הם אלה שמאפשרים לזה לקרות. הם דוחפים מטוס מעלה, מטה, קדימה או מאטים אותו.

דחף הוא כוח, שמניע את המטוס בכיוון תנועתו. הוא נוצר בעזרת מדחף, מנוע סילון או רקטה. אוויר נמשך פנימה ואז נדחף בכיוון ההפוך. דוגמא לכך היא מייבש שיער ביתי.

גרר הוא הכוח, שפועל בכיוון ההפוך לתנועה. הוא נוטה להאט עצמים. גרר נוצר כתוצאה מחיכוך והפרשים בלחצי אוויר. ניתן לחוות דוגמא לגרר, אם מוציאים את היד מחלון מכונית נוסעת ומרגישים כיצד היא נדחפת אחורה.

משקל הוא הכוח, שנוצר כתוצאה מהכבידה.

עילוי הוא הכוח, שמחזיק מטוס באוויר. הכנפיים יוצרות את מרבית העילוי, שמשתמש בו המטוס.

הדרך בה פועלים ארבעת הכוחות האלה על המטוס גורמת לו לעשות דברים שונים. לכל כוח יש כוח מנוגד לו, שפועל נגדו. עילוי פועל בכיוון ההפוך למשקל. דחף פועל בכיוון ההפוך לגרר.

כאשר הכוחות מאוזנים, המטוס נע ישר. המטוס עולה, אם כוחות העילוי והדחף גדולים מהמשקל והגרר.

אם המשקל והגרר גדולים מהעילוי והדחף, המטוס יורד מטה. כשם שגרר דוחף דבר מה אחורה בתגובה לזרמי רוח, עילוי מעלה למעלה. לחץ האוויר גדול יותר בחלק התחתון של הכנף, לכן היא נדחפת מעלה.

קישור לכתבה המקורית
ידען הפיסיקה

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~711686507~~~95&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן