אסטרונומים גילו חור עצום בצורת כדור בחלל

ה”חור” משתרע על פני כ-150 פארסקים — קרוב ל-500 שנות אור — ונמצא בשמיים בין קבוצות הכוכבים פרסאוס וטאורוס (שור). צוות המחקר, שפועל במרכז לאסטרופיזיקה | הארוורד והסמיתסוניאן, מאמין שהחור נוצר על ידי סופרנובות שהתפוצצו לפני כעשרה מיליון שנים

אסטרונומים גילו חור עצום בצורת כדור בגלקסיית שביל החלב, המיקום שלו מוצג מימין. מבט מקרוב של החור (משמאל) מראה את העננים המולקולריים פרסאוס (בכחול) וטאורוס (שור) (באדום). למרות שנראה שהם נמצאים בתוך החור ונוגעים, תמונות תלת מימדיות חדשות של העננים מראות שהם גובלים בחור ויש מרחק רב ביניהם. התמונה הזאת הופקה בדבק באמצעות WorldWide Telescope.  קרדיט: Alyssa Goodman/Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian
אסטרונומים גילו חור עצום בצורת כדור בגלקסיית שביל החלב, המיקום שלו מוצג מימין. מבט מקרוב של החור (משמאל) מראה את העננים המולקולריים פרסאוס (בכחול) וטאורוס (שור) (באדום). למרות שנראה שהם נמצאים בתוך החור ונוגעים, תמונות תלת מימדיות חדשות של העננים מראות שהם גובלים בחור ויש מרחק רב ביניהם. התמונה הזאת הופקה בדבק באמצעות WorldWide Telescope. קרדיט: Alyssa Goodman/Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

אסטרונומים שניתחו מפות תלת מימדיות של הצורות והגדלים של עננים מולקולריים קרובים גילו חור ענק בחלל.

החור שצורתו כדור, המתואר במאמר בכתב העת Astrophysical Journal Letters, משתרע על פני כ-150 פארסקים — קרוב ל-500 שנות אור — ונמצא בשמיים בין קבוצות הכוכבים פרסאוס וטאורוס (שור). צוות המחקר, שפועל במרכז לאסטרופיזיקה | הארוורד והסמיתסוניאן, מאמין שהחור נוצר על ידי סופרנובות שהתפוצצו לפני כעשרה מיליון שנים.

החור המסתורי מוקף על ידי העננים המולקולריים פרסאוס וטאורוס — אזורים בחלל שבהם נוצרים כוכבים.

“מאות כוכבים נוצרים או כבר קיימים על פני השטח של הבועה הענקית הזאת”, אומר שמואל ביאלי, חוקר פוסט דוקטורט במכון לתיאוריה וחישובים במרכז לאסטרופיזיקה שהוביל את המחקר. “יש לנו שתי תיאוריות — סופרנובה אחת התפוצצה בליבת הבועה ודחפה גז החוצה ונוצר מה שאנחנו מכנים בועת העל פרסאוס- טאורוס, או סדרה של סופרנובות שהתרחשו על פני מיליוני שנים יצרו אותה עם הזמן”.

מהממצאים עולה שהעננים המולקולריים פרסאוס וטאורוס אינם מבנים בלתי תלויים בחלל, אלא הם נוצרו ביחד מאותו גל הלם של סופרנובה. “זה מראה שכשכוכב מת, הסופרנובה שלו יוצרת שרשרת אירועים שיכולה להוביל בסופו של דבר להולדתם של כוכבים חדשים”, מסביר ביאלי.

אסטרונומים שניתחו מפות תלת מימדיות של אבק בין כוכבי גילו חור עצום בצורת כדור בחלל. התגלית מראה שסופרנובות הובילו ליצירה של העננים המולקולריים פרסאוס וטאורוס.
קרדיט: Jasen Chambers/Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian

המפה התלת מימדית של הבועה והעננים שסביבה נוצרה באמצעות נתונים חדשים מגאיה, מצפה שנמצא בחלל ששוגר על ידי סוכנות החלל האירופית.

תיאורים מדויקים איך נותחו המפות התלת מימדיות של העננים המולקולריים פרסאוס וטאורוס ועננים קרובים אחרים מופיעים במחקר נפרד שהתפרסם היום ב-Astrophysical Journal. בשני המחקרים השתמשו בשחזור של אבק שיצרו מדענים במכון מקס פלנק לאסטרונומיה בגרמניה.

המפות הן הפעם הראשונה שעננים מולקולריים מופו בתלת מימד. תמונות קודמות של העננים הוגבלו לשני מימדים.

“אנחנו יכולים לראות את העננים האלה עשרות שנים, אבל מעולם לא ידענו את הצורה, העומק והעובי האמיתיים שלהם. גם לא היינו בטוחים באיזה מרחק העננים”, אומרת קתרין זאקר, חוקרת פוסט דוקטורט במרכז לאסטרופיזיקה שהובילה את המחקר שב-Astrophysical Journal. “עכשיו אנחנו יודעים היכן הם נמצאים עם אי ודאות של 1% בלבד, וזה מאפשר לנו להבחין בחור הזה ביניהם”.

1. אז זה קצת סותר את תיאורית יצירת הכוכביפ לאחר המפץ הגדול, אם עברו 10 מליון שנים לפחות ועדיין האבק פזור ללא שינוי בצפיפות שלו?
    ודיי לצנזר לי הודעות כי לא נאה לכם בחורה שעונה לשמוקים בשפה שהם מבינים

2. אז זה דיי סותר את תיאורית יצירת הכוכבים לאחר המפץ הגדול או ש10 מיליון שנים לא מספיקים לאבק הזה לתפוס צורה יותר “מוצקית”

3. אין כאן שום דבר מסתורי, זאת לא הפעם הראשונה שמתגלה חור כזה והרי ברור שהגורם שלו הוא סופרנובה/ות. כותרת המאמר הייתה צריכה להיות “חור בשביל החלב מופה לראשונה בתלת מימד”, כי הרי זאת הידיעה החדשותית האמיתית כאן.

4. איך יכול להיות שרואים ‘עננים מולקולריים’ בחור שחור? הרי ‘לימדו’ אותנו המומחים שחור הוא דבר שבולע הכל לקרבו ולפיכך שמו “חור שחור”