סיקור מקיף

מטוס החלל הצבאי האמריקני X-37B המריא למשימה המסתורית הרביעית. בשיגור התלוותה אליו גם מפרשית שמש נסיונית

X-37B, מטוס חלל הניתן לשימוש חוזר של חיל האוויר האמריקני שוגר אתמול (20 במאי) מכף קנוורל פלורידה, למשימתו הרביעית שעל מטרותיה הוטל איפול על ידי הצבא האמריטקני. יחד איתו שוגרו לחלל גם עשרה ננו לוויינים ניסויים של נאס”א וה-NRO, לרבות מפרשית שמש נסיונית של האגודה הפלנטרית האמריקנית.

מטוס החלל X-37B במעטפת השלב השלישי של המשגר לפני שיגורו. דומה למעבורת אך קטן בהרבה. צילום: בואינג
מטוס החלל X-37B במעטפת השלב השלישי של המשגר לפני שיגורו. דומה למעבורת אך קטן בהרבה. צילום: בואינג

X-37B, מטוס חלל הניתן לשימוש חוזר של חיל האוויר האמריקני שוגר אתמול (20 במאי) מכף קנוורל פלורידה, למשימתו הרביעית שעל מטרותיה הוטל איפול על ידי הצבא האמריטקני. יחד איתו שוגרו לחלל גם עשרה ננו לוויינים ניסויים של נאס”א וה-NRO, לרבות מפרשית שמש נסיונית של האגודה הפלנטרית האמריקנית.

מטוס החלל המריא בהצלחה למסלול נמוך סביב כדור הארץ על גבי טיל אטלס 5 של חברת יונייטד ספייס אלניינס למשימה חשאית של מפקדת החלל מס’ 5 של חיל האוויר האמריקני, המשמש את משרד התגובה המהירה של החיל. השיגור התקיים בשעה 15:05 שעון גריניץ’ מכן השיגור 41 בתחנת חיל האוויר בכף קנוורל, פלורידה.

מזג האוויר שיתף פעולה והשידור החי באתר ULA עקב אחר המשגר במשך חמש דקות לאחר השיגור, אז נותקה התקשורת החזותית עימו. מועד השיגור המדויק היה מסווג עד שפורסם בידי משרד ההגנה שעות אחדות קודם לכן.

בהזדמנות זו נוצל המשגר גם להעלאתם לחלל של עשרה קיובסאטים ננו לוויינים שאוחסנו מתחת לשלב העליון של טיל הקנטאור. ביחד הם יהוו את ניסוי טכנולוגית הלווינים קלי המשקל  (Ultra Lightweight Technology and Research Auxiliary Satellite (ULTRASat) של ה-NRO – משרד הסקר הגיאוגרפי הלאומי. הם עדיין מאוחסנים במתקני איחסון והם ישוחררו לחלל בימים הקרובים.

בנוסף, בתוך מטוס החלל הוצב גם ניסוי של נאס”א המכונה METIS – וכן מדחף נסיוני. (Hall thruster) העושה שימוש בסוג של הנעה חשמלית הנעזרת בדחף של הגז האציל זנון מיונן.

וכמובן גולת הכותרת – מפרשית השמש LightSail, שיזמה האגודה הפלנטרית, בה היה חבר קארל סייגן המנוח, ואשר הגה בזמנו את רעיון מפרשית השמש. “מטרת הדגמת LightSail היא לוודא יכולות טלמטריה, צילום ושידור תמונות וניסוי בפרישת המפרש בחלל” אומר ביל ניי – איש המדע, ונשיא האגודה הפלנטרית. פוטונים מאור השמש ידחפו את המפרש הסולארי.

” LightSail מורכב משלושה קיובסאטים, וגודלו – 10 על 30 סנטימטרים. “הוא קטן מקופסת נעליים, אנו מקווים כי המפרש ייפרש בהצלחה, אור השמש יפגע בו ונקבל דחיפה.

עד כה בילה מטוס החלל X-37B 1,367 ימים בחלל במהלך שלושת משימותיו הראשונות והוא בדק בהצלחה יכולת של שיגור כלי טיס לשימוש חוזר לחלל, ואת טכנולוגית החזרתם ונחיתתם. המטוס, שמשקלו כ-5 טונות נבנה על ידי בואינג וגודלו כרבע מגודלה של מעבורת חלל. הוא פותח בתחילנ בידי נאס”א אך הועבר למחלקה לפרויקטים מיוחדים בתחום ההגנה (דרפ”א) ב-2004.

שלוש המשימות הקודמות שוגרו מכף קנוורל ונחתו בבסיס חיל האוויר ונדנברג בקליפורניה. טיסות עתידיות עשויות לכלול נחיתה של המעבורת הבלתי מאוישת במרכז החלל קנדי. המטוס (OTV) הראשון שוגר ב-22 באפריל 2010, ובעקבותיו נחיתה ב-2 בדצמבר של אותה שנה לאחר 224 ימים בחלל. הטיסה השניה היתה ארוכה יותר, מה-5 במארס 2011 עד ה-16 ביוני 2012, לאחר 468 ימים במסלול. המטוס השלישי במספר שוגר ב-11 בדצמבר 2012 ונחת ב-17 באוקטובר 2014, כלומר הוא שהה 634 ימים רצופים בחלל.

לידיעה ביוניברס טודיי

מטוס החלל הצבאי המסתורי השלישי X-37B נחת לאחר שנתיים במסלול

מטוס החלל חזר מטיסתו השניה

נאס”א העבירה את מטוס החלל לידי דאפ”א (2004)

3 תגובות

  1. .

    אתה מוכן לכוון אותי למיקומו של בית החרושת לטרולים גרועים שממנו יצאת. אני רוצה לשלוח להם הוראות לאיך לשפר את המוצר שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.