החיפוש אחר הסרט המקורי מנחיתת אפולו 11 על הירח

נאס”א מבקשת לאתר במחסניה סרט באיכות גבוהה מזו שנראתה עד כה בהקרנות ציבוריות

החל חיפוש בנסיון לאתר את סרט הצילום המקורי של הנחיתה המאויישת הראשונה על הירח. הצילום של צוות אפולו 11 על הירח הוא אחד הפריטים השימושיים החשובים במאה ה-20. הסרט מאוחסן ככל הנראה אי שם בארכיוני נאס”א במרכז טיסות החלל גודארד במרילנד.
ואולם רבים מאלו המעורבים בארכוב הסרט המקורי כבר עזבו את תפקידם, פרשו לגמלאות וחלקם אף נפטר ומיקום הסרטים אבד.
הסרט שכולנו רואים ואשר הוקרן כבר בכל תחנת טלוויזיה ברחבי העולם הוא העתק של העתק, טוען העיתון הבריטי דיילי טלגרף.
הסרט צולם ממצלמה שהתמקדה במסך טלוויזיה שחור לבן, בעוד האסטרונאוטים שידרו לכדור הארץ סרט שנצפה בידי מספר מצומצם של אנשים בשלוש תחנות המעקב. ואולם גם סרטים אלה איבדו מהפרטים ששודרו. כדי להיות בטוחים שהשידור יגיע לכדור הארץ, צולמו הסרטים במהירות של 10 פריימים לשניה ונדרש להמיר אותם למהירות של 60 פריימים לשניה כדי לשדרם. בתהליך זה אבדו רוב הפרטים.
סטאן ליבאר בן ה-81 היה אחראי על התמונות מאפולו 11. הוא אמר כי מה שראה היה כל כך מטושטש, עד שחשב שמשהו לא בסדר. “חשנו שיש בעיה בעבודת הממיר” אמר.
“מה ששודר היה רחוק באיכותו ממה שהתקבל” אמר ג'ון סארקיזיאן ממצפה CSIRO באוסטרליה, אחת משלוש תחנות המעקב שהקליטו את השידור המקורי בטרם נשלח ליוסטון לצורך המרתו.
אף כי הסרט לא תאם את התקנים של שידורי הטלוויזיה הרגילים, הם עדיין יהיו באיכות טובה יותר מאשר הוידאו שיש לנו היום, במיוחד אם יעובדו תוך שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות. קבוצת מדענים וותיקי נאס”א, לרבות ליבר וסארקיזיאן עורכים כעת מצוד אחר הסרט בארכיוני נאס”א.
“ככל הנראה נשלחו הסרטים לארכיון הלאומי של ארה”ב, ואחר כך הוחזרו לנאס”א שאיחסנה אותם במרכז החלל גודארד במרילנד.
“אני סבור שזה מה שקורה כשיש בירוקרטיה ממשלתית גדולה הממשיכה לפעול עשורים אחרי עשורים.” אומרת קיית' קווינג, עורכת אתר האינטרנט Nasa Watch. “זה לא נעשה בכוונה רעה, אך אני סבורה שחבל שנאס”א לא החזיקה לפחות אדם אחד נוסף שתפקידו היה לבחון את ההסטוריה שלה.”
דובר נאס”א אמר בתגובה: “אנחנו מנסים לאתר את הסרטים באמצעות הניירת שנכתבה באותה תקופה, אך מדובר ב-35 שנים וזה אתגר גדול.