סיקור מקיף

תאונת חלל שניה בשבוע, הרוג ופצוע בהרסקות חללית ספייסשיפ-2 של וירג’ין המתוכננת להטיס תיירי חלל

חברת וירג’ין גלקטיק הודיעה בחשבון הטוויטר שלה כי מטוס החלל שלה ספייסשיפ-2 (SpaceShipTwo) התפוצץ באמצע טיסה. השברים התפזרו על פני שטח נרחב במדבר מוחאבי בקליפורניה. וירג’ין צייצה כי המטוס המצויד במנועים רקטיים סבל “אנומליה בזמן טיסה”

עדכון – 1/11/2014 – 10:00 בבוקר: עדכונים מזירת תאונת חללית התיירים ספייסשיפ-2

שברי החללית ספייסשיפ 2 שהתרסקה בטיסת ניסוי במדבר מוחאבי, 31 באוקטובר 2014. מתוך טוויטר
שברי החללית ספייסשיפ 2 שהתרסקה בטיסת ניסוי במדבר מוחאבי, 31 באוקטובר 2014. מתוך טוויטר

ננסי אטקינסון, יוניברס טודיי
לפני מספר שעות התרסק מטוס החלל האזרחי הראשון בטיסת ניסוי מעל מדבר מוחאבי בקליפורניה בעת שהפעיל את מנועיו מעט לאחר שנפרד מהמטוס הנושא.

חברת וירג’ין גלקטיק הודיעה בחשבון הטוויטר שלה כי מטוס החלל שלה ספייסשיפ 2 SpaceShipTwo התפוצץ באמצע טיסה. השברים התפזרו על פני שטח נרחב במדבר מוחאבי בקליפורניה. וירג’ין צייצה כי המטוס המצויד במנועים רקטיים סבל “אנומליה בזמן טיסה” במהלך טיסת מבחן שכללה הפעלה של המנועים. עדי ראיה אחרים מסרו כי יש הרוגים בתאונה. האירוע התרחש בשעה עשר בבוקר שעון החוף המערבי, 20:00 שעון ישראל.

טיסת הניסוי הממונעת השלישית של ספייסשיפ 2 של חברת וירג'ין גלקטיק ב-10 בינואר 2014 בדבר מוחאבי. התמונה צולמה על ידי חברת מארס סיינטיפיק כחלק מפרויקט  Mobile Aerospace Reconnaissance System optical tracking system.
טיסת הניסוי הממונעת השלישית של ספייסשיפ 2 של חברת וירג’ין גלקטיק ב-10 בינואר 2014 בדבר מוחאבי. התמונה צולמה על ידי חברת מארס סיינטיפיק כחלק מפרויקט Mobile Aerospace Reconnaissance System optical tracking system.

“החללית התפרקה והרסיסים החלו לצנוח לקרקע ולהתפזר במדבר” צייץ דאג מסייה מאתר ספיס.קום, העורך הראשי של אתר Parabolic Arc. סוגנויות הידיעות מדווחות כי משטרת הכבישים המהירים של קליפורניה דיווחה על הרוג אחד, ופצוע קשה אחד בתאונת ספייסשיפ-2. רשת הטלוויזיה ABC דיווחה מפי התחנה המקומית שלה בקליפורניה כי צוותי חילוץ נראו נושאים אדם על אלונקה לתוך מסוק.”

להלן הודעת חברת וירג’ין גלקטיק: “שותפתה של וירג’ין גלקטיק, יצרנית המטוס חברת סקיילד קומפוסיטס ביצעה את טיסת הניסוי של ספייסשיפ-2. במהלך טיסצת המבחן סבל הכלי מאנומליה רצינית שגרמה לאובדן ספייסשיפ-2. המטוס הנושא WK2 (האביר הלבן) נחת בשלום. הדאגה הראשונה שלנו היא למצבם של הטייסים. נעבוד ביחד עם הרשויות הרלוונטיות כדי לאתר את הסיבה לתאונה ונעדכן בהקדם”.

מסייה ששהה באתר הניסוי בזמן התאונה צייץ אף הוא בטוויטר כי ראה באחד מנקודות הפיזור של השברים גופה שעדיין מחוברת למושב. וכן כתב כי “שברים של הספינה מפוזרים לכל אורך הדרך.”

הטסת ספייסשיפ-2 דורשת שני טייסים המצויידים בצנחים, אך לא בכסאות מפלט. הדיווחים העידו על מצנח אחד שנפתח. עדי ראיה אחרים דיווחו כי ספייסשיפ-2 התפוצצה לאחר התנעת מנועיה. לפי אתר Spaceflightnow.com, היה זה הניסוי הממנוע הראשון מאז ינואר ונבדק בו מנוע דלק מוצק מבוסס ניילון. זו היתה הטיסה ה-55 של ספייסשיפ 2 וה-35 שלה באופן עצמאי מהמטוס הנושא.

רשות התעופה הפדרלית מסרה בהודעתה כי: “מעט לאחר השעה 10 בבוקר שעון החוף המערבי, איבדו בקרי הקרקע בנמל החלל במדבר מוחאבי קשר עם ספייסשיפ 2, מטוס חלל ניסיוני. האירוע התרחש מעל מדבר מוחאבי זמן קצר לאחר שהחללית נפרדה מהמטוס הנושא WhiteKnightTwo. שני חברי צוות היו על סיפון ספייסשיפ-2 בזמן התאונה. המטוס הנושא, האביר הלבן 2 נשאר באוויר בעת התאונה. רשות התעופה הפדרלית חוקרת את התאונה.

המועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה מסרה אף היא בטוויטר כי היא מתכננת לשלוח צוות שיחקור את הטיסה של וירג’ין גל’טיק שהתרסקה במדבר מוחאבי קליפורניה.
דובר משרד השריף של מחוז קרן (Kern) מסר כי טייס המשנה נהרג, אך הטייס הראשי צנח והוא נפצע פצעים בינוניים. וירג’ין גלקטיק לא מסרה את שמותיהם של שני הטייסים.

ספייסשיפ-2 היא שילוב של חללית ומטוס. היא נישאת לגובה רב ככל שניתן על מטוס נושא (האביר הלבן 2), נפרדת ממנו ולאחר מכן מפעילה מנועים רקטיים כדי לעלות מעל גובה של 100 ק”מ – הגבול הרשמי של החלל. כאשר תגיע לגובה זה, היא תיפול בחזרה, אך בינתיים יחוו הנוסעים שלה עד 20 דקות של חוסר משקל, ויראו את השמים שחורים ואת כדור הארץ עגול. לאחר מכן היא תנחת כמטוס רגיל בשדה התעופה שייועד לכך.

כאמור לפני ימים אחדים התפוצץ טיל פרטי שנשא אספקה לתחנת החלל בעת השיגור מוירג’יניה

מנכ”ל סוכנות החלל הישראלית, מנחם קדרון התראיין השבוע לאתר הידען באשר לתאונת טיל האנטרס, שם התקלה אירעה במנוע דלק נוזלי, אך הוא גם התייחס לאפשרות של תקלות במנועי דלק מוצק (“מנועי טילים רגישים ביותר לתקלות ולכן חייבים לתכנן את תהליך הייצור ולבדוק היטב את כל שלבי הייצור”).

לידיעה ביוניברס טודיי

7 תגובות

  1. הבטתי שוב בתמונות. בשיגור הקודם נראה המנוע ניצת, נכבה וניצת שוב. בשיגור הזה, נראה המנוע ניצת, נכבה ואז מתפוצץ. כנראה היה עודף מחמצן בתא הבערה בהצתה השניה שגרם לפיצוץ.
    הם ניסו את חומר הבערה החדש עשרות פעמים על הקרקע, אבל לא בגובה. ייתכן שהלחץ האטמוספרי הנמוך גרם לתאונה. זה היה הפרמטר היחיד השונה מהניסויים הקודמים.
    אבל אני מסייג – הכל ניחושים על סמך כמה תמונות. הטלמטריה תגיד.

  2. מסתבר שהם השתמשו במנוע עם חומר בערה מוצק ומחמצן נוזלי שנקרא מנוע היברידי. חומר הבערה נמצא בתא בערה שנראה כמו רקטה של חומר מוצק, אבל אין לו מחמצן והוא אינרטי לגמרי. המחמצן מצוי במיכל לחץ במצב גזי או נוזלי, ושסתום מאפשר מעבר של המחמצן לתא הבערה לפי הצורך.
    לפני כמה שנים במהלך פיתוח המנוע היה פיצוץ עם שלשה הרוגים. לפני חמישה חודשים הם שינו את חומר הבערה – כנראה לא בדקו מספיק. אחת הבעיות שייתכנו במנוע כזה היא לחץ יתר מייד לאחר ההצתה, שאם תא הבערה שמכיל את חומר הבערה לא עומד בו, יחול פיצוץ. מכיוון שהפיצוץ קרה מייד לאחר ההצתה, ייתכן שזו היתה הבעייה.

  3. תראו את הרוסים , פועלים בשיטה הכי אלמנטרית בשליחת הטילים לחלל בלי התחכמויות של מטוסים וטילים רב פעמיים והם עושים זאת בזול וכמעט בלי כישלונות. אולי זאת השיטה?
    ערב טוב
    יהודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.