סיקור מקיף

עדכונים מזירת תאונת חללית התיירים ספייסשיפ-2

נשיא וירג’ין גלקטיק, רי’ארד ברנסון מסר באמצעות מנכ”ל החברה במסיבת עיתונאים מאולתרת כי העיכוב בן חמש השנים בכניסת החללית לשירות נוסעים פרטיים נובע בעיקר בשל בעיות בפיתוח המנועים

אחד משני חלקי זנב החללית ספייסשיפ 2 על הקרקע במדבר מוחאבי, דקות לאחר התפרקות החללית בטיסת ניסוי. צילום: צוות החילות ותגובות החירום של מוחאבי
אחד משני חלקי זנב החללית ספייסשיפ 2 על הקרקע במדבר מוחאבי, דקות לאחר התפרקות החללית בטיסת ניסוי. צילום: צוות החילות ותגובות החירום של מוחאבי

לדיווח הראשוני מהלילה באתר הידען: תאונת חלל שניה בשבוע, הרוג ופצוע בהרסקות חללית ספייסשיפ-2 של וירג’ין המתוכננת להטיס תיירי חלל

בכירים מהחברות וירג’ין גלקטיק וסקיילד קומופזיטס אישרו כי אחד הטייסים נהרג והשני נפצע לאחר התרחשות אנומליה במהלך טיסת ניסיון של החללית ספייסשיפ-2 ב-31 באוקטובר. שמות הטייסים טרם נמסרו לפרסום.

במהלך מסיבת עיתונאים חפוזה מסרו הבכירים כי שיגור המטוס האביר הלבן 2 שנשא את החללית התרחש בשעה 09:20 שעון מקומי ובשעה 10:10 הוא שחרר את החללית בקצה האטמוספירה. שתי דקות לאחר מכן נתקלה ספייסשיפ-2 באנומליה. לבכירים לא היה מה לומר באשר לגורם המיידי לתקלה, אך החשד העיקרי נופל על המנוע הרקטי. המנוע רקטי רגיל הופעל בארבע טיסות קודמות, אך בטיסה זו נוסה לראשונה טיל דלק מוצק המלא ב- thermoset plasticבדומה לניילון – ביצע את טיסת הבכורה שלו.

במסיבת העתונאים השתתפו מנכ”ל סקיילד קומפוזיט קווין מיקי, מנכ”ל וירג’ין קלטקי ג’ורג’ וויטסיידס ומנהל נמל האוויר והחלל מוחאבי, סטו וויט. הם הדגישו כי המנוע והדלק עברו ניסויים מעמיקים על הקרקע והם היו בטוחים במוכנותם של הרכיבים לקחת חלק בטיסת הניסוי.

האביר הלבן 2 וספייסשיפ-2 במהלך הטיסה אתמול לפני שחרור החללית הנסיונית. צלום: וירג'ין גלקטיק
האביר הלבן 2 וספייסשיפ-2 במהלך הטיסה אתמול לפני שחרור החללית הנסיונית. צלום: וירג’ין גלקטיק

בתוך שניות מרגע השחרור הוצתו מנועיה של ספייסשיפ-2 כדי שתוכל לטוס. שתי דקות הצתה מספיקות כדי שהחללית תצבור גובה ומהירות. הטייסים לא עטו חליפות לחץ אלא רק מסכות שסיפקו להם תוספת חמצן. בגובה 50 אלף רגל התנאים דומים לתנאי החלל. הנוזלים בגוף האדם מתחלים לרתוח – כלומר הופכים מנוזל לגז. במהירות זרם הסילון כל שבר או פליטה עלולים לגרום לאובדן המסכות והחמצן שהן מספקות.
חברת סקיילד קומפוזיט לא ענתה לשאלות העיתונאים באיזה גובה התרחשה התאונה. בהתבסס על זמן התאונה – שתי דקות לאחר העלת המנועים, יכול היה הכלי להיות בגובה כלשהו בין 40 אלף רגל (12 ק”מ) ל-200 אלף רגל (60 ק”מ). סביר יותר שבגלל שהיתה זו טיסה ראשונה בדלק מבוסס ניילון, לא הופעל המנוע במלוא כוחו ולכן החללית לא הגיעה לגובה המירבי.

בחללית ספייסשיפ-2 אין כסאות מפלט אך היא מצויידת בפתחי מילוט. המרכב מדוחס באוויר למען הטייסים והלקוחות המשלמים. עדיין לא נקבע אם טייסי הניסוי הצליחו להמלט דרך הפתחים או נזרקו מהרכב לאחר התפרקותו באוויר.

טייסי ניסוי  עוטים מצנחים לפי התקן . ספייסשיפ-2 לא היתה שונה. יתרה מכך, לשים לב לתנאי הטיסה ולהימלט מכלי הטיס בגובה כזה סביר שהמצנחים יופעלו באופן אוטומטי מתוך הנחה שהטייסים עולים להיות חסרי הכרה.

“אנו יודעים כי אחד מחברי הצוות פגש באנשי החילוץ והוא מטופל בזירה ומועבר לבית החולים באנטילופ ואלי” אמר וויט במסיבת העיתונאים. “אנו גם יודעים שיש לנו הרוג אחד.”

במהלך מסיבת העיתונאים הביעו נציגי שתי החברות דאגה למצבו של הטייס הפצוע. וירג’ין גלקטיק וסקיילד קומפוזיט הפועלות ממדבר מוחאבי הם חבורה מגובשת אחת וכל הרוג הוא אובדן אישי לכל אחד מחברי הצוות. הבכירים הדגישו שוב כי “החלל הוא מקום קשה”, ציטוט שאמר לראשונה הנשיא קנדי במהלך נאומו המפורסם באוניברסיטת רייס. מילים אלה הדהדו מוקדם יותר השבוע כאשר טיל אנטרס של חברת אורביטל סיינסס התפוצץ שניות אחדות לאחר השיגור. במקרה הזה נגרם נזק כבד, בעיקר בשל אובדן חללית המטען לתחנת החלל. מנכ”ל סקיילד קומפוזיט הדגיש במהלך מסיבת העיתונאים כי הם נותרו נחושים ומחויבים לפיתוח טיסות מאויישות פרטיות לחלל, והם יעשו זאת כעת לזכרו של הטייס שנפל ולכבודו של הטייס הנלחם על חייו.

ניסוי מנוע הדלק המוצק במדבר מוחאבי. עיכובים הובילו את סקיילד קומפוזיט לעבור מדלק מבוסס גומי לחומר כימי דמוי ניילון. צילום: וירג'ין גלקטיק.
ניסוי מנוע הדלק המוצק במדבר מוחאבי. עיכובים הובילו את סקיילד קומפוזיט לעבור מדלק מבוסס גומי לחומר כימי דמוי ניילון. צילום: וירג’ין גלקטיק.

כעת החלה חקירה רשמית של התאונה, בה מעורבות גם רשות התעופה הפדרלית והמועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה (NSTB). חקירת תאונות מסוג זה עשויה לקחת חודשים. סקיילד קומפוזיט שהיתה אחראית בפועל ובעלת מערכות הטיסה, תחקר ויבדקו נתוני הטלמטריה והיא תידרש להחליט האם להמשיך עם מנועים דומים לזה שכשל או לעבור לדלק מוצק אחר. סיר ריצ’ארד ברנסון, בעלי קבוצת וירג’ין, לרבות וירג’ין גלקטיק אמר כי החברה מפגרת בחמש שנים ומרבית העיכבוב נובע מבעיות בפיתוח המנועים. ברנסון צפוי להגיע לזירה במהלך היום (שבת).

כידוע ברנסון מצהיר בכל הזדמנות במטרה להדגיש את דאגתו לבטיחות, כי הוא ובני משפחתו יטוסו בטיסה המסחרית הראשונה של החללית ספייסשיפ-2.

לכתבה באתר יוניברס טודיי

2 תגובות

  1. ארה”ב מיסחרה את חקר החלל וביטלה תוכניות חלל. בשבוע שעבר התרסקו 2 חלליות פרטיות.
    כנגד רוסיה, סין והודו מצליחות לשגר חלליות ואפילו למאדים.
    האם לא נדרש בדק בית במעצמה הגדולה בעולם. מבחינת שאר העולם הם היו נושאי הדגל של החלום להגיע לכוכבים אחרים ולהתיישב בהם. קנדי הטיב לבטא זאת.
    נניח ויתגברו על מחלות הילדות ויצליח מיסחור החלל. האם אז יהיו ברוני חלל. מאדים יהיה שייך לכזה. לא עדיף שמדינה תשלוט במושבה..
    אני אישית סבור שנכון שנאסא כחברה ציבורית הגיעה לעודף צריכה והעדר רווח, אבל אפשר למסחר דרך חברה את הקינייו הרוחני. אם מעצמות אחרות יגיעו למאדים המושבה מאדים תהיה שייכת להן. אזי המון מהקניין הרוחני של נאסא יחזיר את ההשקעה באנרגיה מתחדשת, מים מתחדשים, מזון ביחס משקל לאנרגיה גבוה במיוחד, בינה מלאכותית לרכבים רובוטיים, תאים סולאריים, אינטגרציה של פרויקטים בכדור הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.