צילום תנועת אטומים במהלך הפוטוסינתזה

חוקרים מאוניברסיטת גות’נבורג (Gothenburg) בשבדיה הצליחו, בעזרת הבזק קרני-רנטגן מתקדם, לצלם את תנועתם של אטומים במהלך הפוטוסינתזה – הישג שפורסם בכתב העת היוקרתי Science.

חוקרים באוניברסיטת גטבורג הצליחו, באמצעות פלאש רנטגן מתקדם, לצלם תנועת אטומים במהלך פוטוסינתזה.
מתקן הקרינה הסינכרוטרוני האירופי (ESRF) הממוקם בעיר גרנובל (Grenoble) אשר בצרפת מאכלס את מאיצי החלקיקים המתקדמים ביותר בעולם, אשר זרמי אלומות קרני-הרנטגן שלהם משמשים חוקרים לשם “צילום” ובחינת מרכיבי החיים הזעירים ביותר: אטומים, פרודות וחלבונים.

בעזרת מצלמת קרני-רנטגן מיוחדת חוקרים מסוגלים לאתר את המיקום המדויק של אטומים בפרודה נבחנת ולקבל תמונה תלת-מימדית של עצמים זעירים במיוחד.

חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת גות’נבורג השתמשו עתה בטכנולוגיה מתקדמת זו בכדי לצלם את הדינאמיקה של המערכת הבסיסית ביותר של החיים: הפוטוסינתזה.

מוקד המחקר היה חלבון החיוני להמרה של אור לאנרגיה כימית במהלך הפוטוסינתזה, חלבון שהחוקרים היומי – תנועה המתרחשת בקנה-מידה הפחות מננומטר.

הצילום מהווה לא רק תמונה מרתקת של מנגנון חיים עיקרי, אלא יוכל לשמש גם עבור פיתוח לוחות סולאריים עתידיים, בעזרתם החוקרים מקווים לחקות את מנגנון המרת האנרגיה המתוחכם של תהליך הפוטוסינתזה.