המועצה המדעית של ממשלת טורקיה סרבה לאשר מימון לסדנה העוסקת באבולוציה בטענה שמדובר בנושא במחלוקת

מארגני סדנת הקיץ אומרים כי מכתב הדחיה מהווה הוכחה נוספת להטיה של ממשלת טורקיה נגד תורת האבולוציה. הסדנה, שאמורה להתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המתמטיקה נסין בכפר שירינצה לחוף הים האגאי, והוא נועד לתת לתלמידי ביולוגיה טורקיים רקע מתמטי.

מדע בטורקיה. איור: shutterstock

ביום שישי דיווח אתר ScienceInsider כי המועצה הלאומית למחקר מדעי וטכנולוגי בטורקיה (TÜBİTAK) דחתה בקשת מימון שביקשו מארגני סדנת קיץ ואשר אמורה לעסוק בביולוגיה אבולוציונית כמותית, בטענה ש”האבולוציה היא נושא שנוי במחלוקת”.

ההחלטה החייתה מחדש את הטענות כנגד המועצה שכבר בעבר הוציאה מאמר ראשי מאחד מכתבי העת שלה אשר עסק בתיאורית האבולוציה של צ’ארלס דארווין, וגנזה את העותקים שכבר הודפסו.

ארול אקצאני, ביולוג אבולוציוני טורקי העובד כיום באוניברסיטת פרינסטון ואחד ממארגני הפרויקט אומר כי ביקש מהממשלה השתתפות בסך 35 אלף לירות טורקיות (כ-18 אלף דולר) כדי לכסות את עלות הלינה והטיסות של הסטודנטים המרצים.
במכתב הדחיה כתבה המועצה כי היא רואה את האבולוציה כנושא שנוי במחלוקת הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית ולכן קשה להגדיר את הפעילות ככזו שבה ניתן להגיע לקונצנזוס. לפיכך היכולת של המארגנים לייצג את כל הקהילה במדינה נתון בספק” נאמר במכתב. אקצ’אי אומר כי זו עוד עדות לכך שהבריאתנות הפכה למדיניות ממשלתית.

בהקשר זה רצוי לציין כי התגברות ההתנכלות למדע ברחבי העולם מעידה על התגשמות תחזיתו הקודרת של פרופ’ יובל נאמן אודות קץ העידן המדעי השני. כולנו יודעים מה היה בקץ עידן המדע היווני – ולאף אחד אין חשק לחזור לימי הביניים.

ראו גם: העוינות למדע מרימה ראש