מחקר: בשביל החלב למעלה מ-100 מיליארד כוכבי לכת

“תוצאות מכל שלושת השיטות לגילוי כוכבי לכת, לרבות מיקרו-עידוש, מכוונות כולן לתוצאה אחת, לא רק שכוכבי לכת נפוצים בגלקסיה, אלא גם שיש יותר כוכבי לכת קטנים מאשר גדולים.” אומר החוקר הראשי מטעם נאס”א במחקר שפורסם ביום חמישי בנייצ’ר

כוכבי לכת הם דבר נפוץ בגלקסיה שלנו. איור: נאס"א/המכון המדעי של טלסקופ החלל

גלקסיית שביל החלב שלנו מכילה לפחות ל 100 מיליארד כוכבי לכת. כך עולה ממחקר סטטיסטי מפורט המבוסס שלושה אמצעי זיהוי של כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש שלנו.
התגלית, שפורסמה בגיליון 12 בינואר של כתב העת נייצ’ר, נעשתה על ידי צוות בינלאומי של אסטרונומים, בראשותו של סטיבן קיין מהמכון לכוכבי לכת מחוץ למערכת השמש של נאס”א במכון הטכנולוגי של קליפורניה בפסדינה, קליפורניה
תוצאות הסקר מראות כי הגלקסיה שלנו מכילה, בממוצע, לפחות כוכב לכת אחד על כל כוכב (שמש). משמעות הדבר היא כי סביר להניח שישנם לפחות 1,500 כוכבי לכת ברדיוס של 50 שנות אור מכדור הארץ.

המחקר מבוסס על תצפיות שהשתרעו על שש שנים על ידי Probing (רשת גשושיות המחפשת אנומליות באמצעות עידוש) פרויקט המתבצע בשיתוף פעולה בינלאומי, באמצעות טכניקה המכונה microlensing, במטרה לסרוק את הגלקסיה בחיפוש אחר כוכבי לכת. בשיטה זו, כוכב אחד משמש כזכוכית מגדלת ומגביר את האור מהכוכב שברקע. אם כוכבי לכת מקיפים את כוכב הקידמי, האור של הכוכב ברקע יגבר להאיר, ויחשוף את נוכחותו של כוכב לכת זה שבכל דרך אחרת אורו קלוש מכדי להיראות.

המחקר גם קובע כי יש הרבה יותר כוכבי לכת בגודל כדור הארץ מאשר עולמות גזיים בגודל של צדק. הערכה גסה של סקר מצביעה על קיומם של מ-10 מיליארד כוכבי הלכת הארציים ברחבי הגלקסיה שלנו.

“תוצאות מכל שלושת השיטות לגילוי כוכבי לכת, לרבות מיקרו-עידוש, מכוונות כולן לתוצאה אחת, לא רק שכוכבי לכת נפוצים בגלקסיה, אלא גם שיש יותר כוכבי לכת קטנים מאשר גדולים.” אומר סטיבן קיין, החוקר הראשי, מהמרכז המדעי לחקר כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש של נאס”א בקלטק. “הדבר מהווה חדשות מעודדות למחקר כוכבי לכת הניתנים ליישוב”.
למאמר באתר של המרכז המדעי של טלסקופ החלל האבל

1. החלק המשעשע הוא שעד לפני שנים לא רבות, היו רבים שהעריכו שאין בכלל כוכבי לכת ביקום….
    אין לי כלל וכלל ספק שהיקום שורץ חיים והסיבה להנחתי זו הינה מתוך הדגימה היחידה שיש לנו, מערכת השמש שלנו. ז”א, לכאורה יכולים להיות חיים בלפחות 11% מכוכבי הלכת לפי הסטטיסטיקה המקומית. (האחוזים אולי גבוהים יותר, לא ניתן לפסול מציאת חיים על ירחי צדק, כגון הסבירות שקיים אוקיינוס מים בירח אירופה וכו’).
    לצערנו (או אולי לשמחתנו, במידה ואנו פוחדים מקיומם של חוצנים, וודאי כאלו שמסוגלים טכנולוגית לבקר אותנו…) אנו חיים בפינה נידחת של גלקסיה מאד גדולה ומהירות האור היא מחסום בעייתי מאד, עקב המרחקים הבלתי נתפסים ולכן בשלב זה איננו מסוגלים לגלות חיים בכוכבים אחרים. ברור שזה רק עניין של זמן.

2. סביר שיש סדר גודל של טריליון כוכבי לכת שחלקם אפילו אינם לכודים במערכת שמש
    עידוש היא לא טכניקה בשלה מספיק להגיע להערכות מדוייקות לכם הם נתנו גבול תחתון ולא סדר גודל
    הערכות לא מדוייקות הן שקיימים 100K עד 10 מליון כוכבים זהים לארץ

3. צדוק אני לגמרי לא מסכים איתך,
    הטבע הוא עולם עשיר, יצירתי, מורכב ופשוט.. בעיניי ללמוד אותו, להבין, ולפצח את חידותיו יכולים להעניק סיפוק, ואושר שאין כמותו.

4. אם מדברים על מערכות הנעה, מישהו יודע מה קורה עם הפיתוח של המנוע הרקטי מבוסס הפלסמה?
    הגיע הזמן אם כך לרענן את משוואת דרייק: fp=1
    מתי יהיה למשימת קפלר מספיק נתונים כדי להעריך סטטיסטית את מספר כוכבי הלכת דמויי כדו”הא? כמה כוכבים צריך לסרוק כדי לקבל תשובה לכך?

5. רק חבל שמה שעושה אותנו לכל כך חכמים,אין בו כדי לעשות אותנו למעט יותר מאושרים.

6. 1. הכלי הכי מהיר זה וויאג’ר 1 ולא ניו הוריזונס שהגיע(וויאג’ר) כמעט ל18 בליון קילומטרים ומהירות כ61 אלף קילומטר בשעה ועבר את ה120 יחידות בערך …
    ניו הוריזונס לא מזמן הפך לכלי האנושי הכי קרוב(כ23 יחידות מאיתנו) לפלוטו יותר מכל כלי חלל אחר …
    21 ק”מ בשניה זה קרה שהוא הגיע לצדק והגיע אחר כך למהירות של כ25 ק”מ בשניה
    אבל ללא כח חיצוני כל שהוא וויאג’ר 1 היא הכי מהירה …

.יש אפשריות לנוע יותר מהר ויש מדענים שמנסים לעשות זאת

גילו בכוכב koi-961שלושה כוכבי לכת קטנים מכדור הארץ
    אחד מהם כמעט בגודלו של מאדים ומרחקו כ130 שנות אור בלבד …
    הכוכב לכת הכי קרוב אלינו שגילו במרחק של כ8 שנות אור ואחריו כ10 שנות אור …
    ולגבי בורא עולם לא בעיה בשבילו לטפל בכל היקום הזה …

7. קסיופיאה: זה ציטוט לא מדויק בעליל של קרל סייגן. אפילו הוא רק אמר שזה מאוד מאוד סביר אבל הוא לא אמר שזה בטוח.

intergalactic: עד היום הגיעו ל21 ק”מ בשנייה (החללית NEW HORIZON) שזה 1\14000 ממהירות האור פחות או יותר…

אני מקווה שיגיעו אולי בדורנו למהירויות שיאפשרו מסע במהירות סבירה בתוך מערכת השמש. מהירות כמו המהירות בה במאה ה16 יכלו להגיע מאירופה לאמריקה מבחינת זמן ההגעה.

נגיד הגעה לפלוטו שנמצא כ4.45 בליון ק”מ מאיתנו תוך 4 חודשים תדרוש חללית שמסוגלת לנוע כ150 מליון קמ”ש. זה אומר כ430 ק”מ לשנייה שזה “רק” פי 20 מהמהירויות שהגענו אליהם עד היום.

8. Ingergalactic
    הטכנולוגיה שנמצאת בידינו כיום אינה מאפשרת לנו להעניק לחלליות כזו מהירות.
    למעשה – אפילו לפרומיל אחד ממהירות האור עוד לא הצלחנו להגיע.

9. מה שיש לאלוהים לבדוק אחרי שהוא מטפל במאה מיליארד כוכבים בגלקסיה אחת כפול 200 מיליארד גלקסיות הוא האם האשה מנתיבות קיימה יחסי מין אחרי 6 ימים “נקיים” או 7. ואם אחרי 6 ימים אז הוא רשם. והיא תשלם.

10. למה לנחש?
    צריך לשלוח טלסקופ חלל לכל מערכת שמש במרחק של עד 10 שנות אור מאיתנו.

אם כל חללית תנוע במהירות של 10% ממהירות האור (למשל על ידי שימוש ברוח שמש או כור גרעיני)
    אז תוך 100 שנה יהיו לנו תשובות מדויקות.

100 שנה אולי נשמע הרבה זמן
    אבל זו תהיה תגלית המאה.

מה גם שתשובות ראשונות נקבל תוך עשרות שנים בלבד.

11. ההערכות הן יותר בכיוון של בין 200 ל-400 מיליארד כוכבים, מה שאומר שיש הרבה כוכבים בלי כוכבי לכת סביבם.

ועכשיו רק צריך למצוא עוד כוכב דמוי כדור הארץ, כי את שלנו אנחנו הורסים