שוגר נחיל SWARN הכולל שלושה לוויינים אירופים שיחקרו את השדה המגנטי של כדור הארץ ומדוע הוא נחלש

החלליות יבדקו מדוע נחלש השדה המגנטי ומה קצב החלשותו, וכיצד תהיה לכך השפעה על השינויים האקלימיים הגלובליים

שלוש חלליות SWARM נפרדות מהשלב השלישי של הטיל שנשא אותן. איור: סוכנות החלל האירופית.

נחיל של שלושה לוויינים של סוכנות החלל האירופית שינועו בחלל בתיאום ביניהם שוגרו ביום שישי האחרון על גבי טיל רוסי למסלול כמעט קוטבי.

במשך ארבע שנים הם ינטרו את השדה המגנטי של כדור הארץ מעומק ליבת כוכב הלכת ועד לגובה האטמוספירה העליונה.
לוויני SWARM יספקו מבט מפורט על הפעולה המורכבת של השדה המגנטי המגן על הביוספירה (השכבה בה שוכנים היצורים החיים) מפני החלקיקים המיוננים והקרינה הקוסמית. הם יבצעו מדידות מדויקות כדי להעריך את מידת ההחלשות הנוכחית של השדה המגנטי ולהבין כיצד היא תורמת לשינויים הגלובליים.

הלוויינים שוגרו כאמור ב-22 בנובמבר 2013 בצהרים (12:01 שעון גריניץ’) ממרכז החלל פלסטסק בצפון רוסיה. 91 דקות לאחר מכן, שחרר השלב האחרון של הטיל את שלולת הלווינים למסלול מעגלי כמעט קוטבי בגובה 490 קילומטרים.

כל שלושת הלווינים מבוקרים על ידי צוותים של סוכנות החלל האירופי ממרכז הבקרה בדרמשטאט, גרמניה. במהלך שלושת החודשים הקרובים יבדקו המכשירים המדעיים שלהם והם יועברו למסלולים הסופיים שלהם.

שניים מהלוויינים יטוסו זה לצד זה במרחק של כ-150 קילומטרים זה מזה כפי שהדבר נמדד בעת מעברם בקו המשווה, ובגובה ראשוני של 460 קילומטרים בעוד שהלווין העליון יועלה למסלול גבוה יותר של 530 ק”מ.

“SWARM אמור לעזור לנו למלא את הפער בידע שלנו על מערכת כדור הארץ בעת ניטור שינויים גלובליים” אמר וולקר לייביק, מנהל תצפיות כדור הארץ בסוכנות החלל האירופית. “הם יסייעו לנו להבין טוב יותר את השדה המגן עלינו מפני החלקיקים והקרינה המגיעים מהשמש.”

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית