חיידק “שובר שורות” / רובין בראון

מה הופך חיידק רגיל ובלתי מזיק לקטלני?

צילום רנטגן של חולה בדלקת ריאות. צילום: shutterstock
צילום רנטגן של חולה בסרטן ריאות. צילום: shutterstock

חיידקים מצויים בכל מקום סביבנו ובתוכנו. מקצתם אינם מזיקים, מקצתם מביאים תועלת ומקצתם גורמים למחלות. אחרים, כמו החיידק הנפוץ סטרפטוקוקוס פניאומוניה (Streptococcus pneumoniae) , מתחמקים מסיווג. הם פועלים כסוכנים כפולים המסוגלים לשנות פתאום את אופיים מטוב לרע.

בדרך כלל החיידקים מן הסוג הזה שוכנים במעברי האף של בני אדם בלי להזיק. ואולם, מפעם לפעם כשהחיידקים חשים בסכנה, הם מתפזרים לאזורים אחרים בגוף כדי להציל את עצמם ואז הם גורמים לנו לחלות. החיידקים האלה גורמים למחלות חמורות, כמו דלקת ריאות, שהיא הגורם המוביל בתמותת ילדים בעולם. “אבל אלה הם גורמי מחלות אקראיים,” אומר אנדֶרס הַקַנְסון מאוניברסיטת מדינת ניו יורק בבאפלו.

ואולם, יש עדויות למתאם חיובי גבוה בין מחלת שפעת ובין דלקת ריאות המתרחשת מיד לאחר מכן ונגרמת על ידי החיידק ס’ פניאומוניה. עם זאת, איש אינו יודע איך בדיוק החיידק נעשה אלים. זה מה שהקנסון ועמיתיו החליטו לחקור.

הם מצאו שהשינוי נובע כנראה מן התגובה החיסונית של הגוף האנושי לשפעת. כשהגוף מגיב לנגיף השפעת בעליית טמפרטורת הגוף ובשחרור הורמוני עקה, כמו נוֹרֶפּינֶפְּרין, החיידקים מגיבים לשינויים האלה בסביבתם. הם מתפזרים מחוץ למושבותיהם ומתחילים לבטא גנים שונים העושים אותם אלימים לתאי מערכת הנשימה, כך דיווח הצוות בכתב העת המקוון mBio.

היכולת של החיידק ליירט הורמונים וקריאות מצוקה של תאי גוף אנושי קרויה “איתות בין-ממלכתי”, במקרה זה חיידק המסוגל לקלוט אותות מממלכת בעלי החיים. מדענים מתחילים להבין שיכולת כזאת היא מנגנון בעל תפקיד מפתח בביולוגיה. הקנסון אומר שמשום שס’ פניאומוניה הוא תושב קבע בגוף האדם, אך טבעי שהוא יפַתח דרכים לקריאת השינויים בנוף מולדתו. “אנחנו הרי הנישה האקולוגית של החיידק,” אומר הקנסון.